NA: kerst-rado purple horse - olieproces

Kerst komt eraan en we hadden een viertal horloges uitgezocht voor onze kerst en nieuw. Geschatte levering voor alle 4: begin januari 2024. En toen viel plots de eerste al in de bus - super cool dan toch een kadoo onder de kerstboom … dachten we. Hier gaat het over - een coole rado diastar 1 met AS 1700/01 automaat mechaniek

Zo lelijk dat ie mooi is :wink: en hup die bulle uit mekaar en toen kwamen we dit tegen

een verkeerde tige, geen erg die had ik dan nog wel terug gestoken tot de juiste aankomt, maar de veer met afgebroken sliptong, ja dat kan ik niet oplossen met een tijdelijke quick fix. Ze is ondertussen al onderweg uit Portugal. Dus toch geen horloge onder de boom … dingdong. Vanochtend ging de bel, ja nog eentje dat aangekomen is nu al. OK die dan voor onder de kerstboom. Een mega coole rado purple horse met eta 2472 automaat. @BorisK hier komt de eta automaat met de cliquetwielen :slight_smile:

!

Hij loopt niet, niks noppes en het kastdeksel zat er dusdanig hard op gedraaid dat ik er een halfuur mee bezig geweest ben om er dat zonder brokken en krassen en beschadigde schroefdraad af te krijgen en toen was meteen duidelijk waarom ie niet liep: een stukje van de joint is afgebroken en zat in de mechaniek

Alles in de pot, zo op t eerste zicht geen brokken, dus gaan we alles kuisen en dan weer in mekaar steken

Terwijl alles in het kuismachien zat heb ik de kast gefatsoeneerd. Het glas had ik graag gered want origineel rado glas met bol venstertje bij de datum, dat is helaas niet gelukt. Het glas was dusdanig uitgehard dat een stuk glasrand afbrak bij verwijderen. Na het glas verwijderd te hebben gaan we de kast polijsten, dan nieuw glas steken, dan bezel terug duwen en dan joint steken.

De bezel duw je pas terug als het glas geplaatst is en met beleid middels de roburpers en eigenlijk had ik er ook een doekje moeten tussen steken, vergeten. Altijd zorgen dat je de juiste dop kiest, hij mag het glas niet raken en moet perfect passend zijn rondomring op de bezel, anders krijg je breuken in je bezel

Op de joint wordt siliconenvet aangebracht voor de waterdichtheid

En dan gaan we weer opbouwen

eerst de dekplaten en de incablocs in de epliame. Bij het poetsen en ook bij het epilame aanbrengen hou ik de incablocs voor- en achterzijde apart. Dit omdat ze vaak een andere maatvoering hebben, dus apart kuisen en apart in de epilamepot steken is aangewezen. Na het aanbrengen van de epilame monteer i kde dekplaat en incabloc waarna we ze langs achteren smeren met moebius 9010

Dan gaan we verder met de veer en de veerton.
veertonwand: moebius 8217
vloer van de veerton + veerwindingen: moebius 8141
de aslagers: moebius D5

Dan gaan we naar het raderwerk
pinion kroonrad + veerton + eerste rad na veerton: moebius D5
tussenrad: moebius 9020
centraal-secondenrad + ankerrad: moebius 9010
Het centraal-seconderad geef ik voor dit in het werk te steken een weinig moebius 9010 aan de verdikking bij de voorzijde. Anders krijg ik een knoeiboletje aan de voorzijde als ik dat in de tube moet mikken

dan gaan we naar de voorkant

Wrijvingsvlakken van de wijzerspanning: moebius 9010
Alle pinions: moebius D5
Alle wrijvingsvlakken: moebius 8200
de schuine tandjes van schuif- en opwindrondsel allemaal een weinig moebius 8200
Niet vergeten ook de onderzijde van de tirette die in de tige-inham komt te liggen 8200 te geven, ben het vergeten op foto te zetten
Tige zelf smeer ik pas vlak voor ze definitief het werk in gaat

!

Dan werken we de voorzijde af - de datum delen krijgen geen smering op de wrijvingsvlakken!

En dan gaan we terug naar achteren en beginnen we met het anker. Na plaatsing testen we eerst de wijzerspanning en daarna de verticale tic tak van het anker. Zijn die in orde dan smeren we het anker met moebius 941 --> 3 maal een druppel 941 met tussen elke druppel 5 tictacs

Nu gaan we de automaatmodule monteren en smeren

pinions: D5 of 9020 - ik heb D5 gebruikt
midden rubis: 9010 of 9020 - ik heb 9010 gebruikt
cliquette wielen: 9010 of 9020 in de lagers - 8200 of D5 op de haakjes. Ik heb resp. 9010 en 8200 gebruikt

Nu gaan we de timing doen voor we het geheel de kast in steken. Ziet er goed uit.

Dan gaan we verder met de wijzerplaat en wijzermontage

Nu kan de mechaniek de kast in en smeren we de tige

tige:moebius 8200

• op alle 4 vlakjes vierkant deel
  • 2 puntjes op de plek van het opwindrondsel
  • 2 puntjes in de imham voor de tirette
  • 2 puntjes op het uiteinde

Nu kan de automaatmodule erop. Er moet nog 1 punt gesmeerd worden van de automaat: de lagering van het koppelrad tussen palrad en automaatmodule --> moebius D5

Voor ik het kastdeksel er in draai geef ik de schroefdraad van het achterdeksel nog een smering. Ik doe een weinig naaimachineolie op duim en wijsvinger en draai het deksel met de schroefdraad rond tussen duim en wijsvinger

Nu nog even de bandenmontage en de timing in de kast

En dan gaan we naar het eindresultaat dat mooi ingepakt onder de kerstboom zal belanden in een radodoos

Toch wel een leuk ding en ook weer heel tevreden mee en dan is het nu wachten op de parts voor de diastar en de andere
prulletjes die we voor kerst en nieuw kochten.

Afsluiten met nog een mooi prentje van de coole rado purple horse die nu nog een dagje aan de pols mag tot morgen en dan pakken we hem in :slight_smile:

That’s all folks, tot een volgende keer maar weer!

52 likes

Leuke en leerzame post weer met duidelijke foto’s.
Dank voor het delen.

1 like

Diep respect van mijn kant, hoop dat je er nog lang van mag genieten :+1:

1 like

Hé grappig, ik heb op de Rikketik ook nog met zo’n Purple Horse in mijn handen gestaan.

Bedankt dat je de tijd genomen hebt om dit zo minutieus te fotograferen en documenteren voor ons!!

En het is een prachtig kerstgeschenk geworden :christmas_tree:

2 likes

Weer met plezier en respect gelezen. Bedankt voor het delen van dit vakmanschap.

1 like

Boeiend verslag van een knap stuk werk. Mocht willen dat ik dit zou kunnen. Erg leuke topics, keep them coming!

1 like

Dank weer voor het uitgebreide verslag inclusief smering :+1:
Fijne dagen gewenst :+1:

3 likes

En was die in slechte staat, of liep die niet, of te duur voor wat het was???

Ja, als ik mn eigen niet kietel dan lach ik nooit, :sweat_smile: :sweat_smile:

1 like

Mooi verslag weer en leuk dat je aan mij denkt :wink:.

Lekker duidelijk en een prachtige purple horse!
Weet je waar mijn kerstboom staat? :stuck_out_tongue_winking_eye:

1 like

Goeie tip trouwens om de schroefdraad van het achterdeksel iets te smeren. Dat ga ik in vervolg ook doen!

1 like

Ik heb genoten van dit relaas. Prachtige metamorfose.
Bedankt voor het delen.

1 like

Prachtige uitleg weer en een magnifiek kado!
Deze twee zien er prima uit trouwens, geen “slecht gevoel” bij :smile:

2 likes

Nou daar ben ik echt blij mee hoor, nu kan ik met een gerust hart gaan slapen :smiling_face_with_three_hearts:

3 likes

Mooi verslag en mooie Rado!

1 like

Ik heb dit weer met veel plezier gelezen en het vakwerk en resultaat bewonderd

:clap:

1 like

Zeer leuk en mooi :wink:

1 like

Geweldig om te lezen en te zien. Wat is het weer een mooi klokje geworden!

1 like

Uhm ja geen idee eigenlijk, de vraagprijs was €250,- en hij liep, maar had me voorgenomen om het grootste deel van mn budget in gereedschap te steken.
Of het een goede prijs is of niet heb ik geen idee van.

1 like

oei ja dat is een flinke prijs voor niet nagekeken - den onze heeft nog niet de helft gekost incl douanekosten en incl verzending. Nu ja ik kom ze vaak voor die prijs van 250 en meer tegen ook niet nagekeken. Maar dan blijven we eraf want die lopende horloges van velen, dat ken ik, meestal is er wel eea aan te doen en vaak valt dat tegen. Nu wij hebben 1 regel:

horloges mogen niet meer dan 200 euro incl verzending, incl douane en incl. stukken kosten. Soms loopt het met die stukken wel mis want je ziet niet alles op een foto - maar wel veel dus we moeten niet vaak afwijken van onze limiet
Er zijn hier horloges die meer gekost hebben, maar voor die is er ook een regel: ze mogen geen stukken van mensen kosten.

Het is uiteindelijk een hobby en de passie zit in het kan ik het laten lopen als een nieuwe of er dicht tegenaan, de merken zijn voor ons niet zo van belang. We kopen wat we mooi vinden en daar speelt merk niet zo een rol bij. Toegegeven we hebben een voorliefde voor oude longines troep en sinds de starliners day night ook een liefde voor rado gekregen. met de weinige lege plekjes die er nog zijn, was het plan ze te vullen met radootjes - ja ja het loopt hier op zijn einde, bijna alle plekjes zijn gevuld en dan zal het nog enkel onderhouden van zijn :slight_smile:

6 likes

Goede filosofie inderdaad!!

1 like