NA King Seiko 5626-7110 "1971"

Bij deze mijn eerste “verlate” NA, van mijn vintage King Seiko 5626-7110 uit 1971.

Dit is mijn 2e vintage horloge, maar de eerste die ik echt bewust heb uitgekozen. Ook was dit mijn eerste ervaring met Catawiki.

Aangezien ik de twijfelachtige eer heb geboren te worden met 16,5 cm polsjes kan ik de meeste duikers en ander klokjes van 40mm en groter uit mijn hoofd zetten. De echt kleine dress wacthes van vroeger zijn ook nogal iel, maar 35, of 36mm past prima bij mij.

Nu was mijn eerste “echte” horloge een Seiko kinetic en trekt het merk me wel. Nu moet ik zeggen dat het huidige aanbod me minder trekt, maar zeker het oude spul, toen Seiko nog probeerde het beste te produceren trekt me heel erg. Het feit dat Seiko hun twee fabrieken, Suwa en Daini, tegen elkaar liet concurreren om zichzelf naar grotere hoogten te stuwen geeft aan hoe belangrijk men perfectie vond.

Verder is King Seiko een mooi merk, ondanks dat het net onder Grand Seiko gepositioneerd was, was het zonder twijfel een luxe merk.

Het horloge dat ik gekocht hebt heeft een 5256 uurwerk, een 4Hz caliber met rond de 40 uur gangreserve. De kast voldoet aan de grammar of design regels met vooral rechte vlakken. Ik vind het resultaat daarmee stijlvol, maar toch ook stoer. De wijzerplaat is een zilveren sunburst, met gepolijste indices en wijzers, waar zwarte lijnen over lopen. Al met al een stijlvol geheel.
Mijn exemplaar is 54 jaar oud en heeft de tand des tijds best aardig weerstaan, maar er zijn wel wat verweerde plekjes. Ik vind dat zeker mogen en alleen maar extra diepte aan het horloge geven. De kast is gepolijst, maar minimaal en met behoud van scherpe lijnen.

Volgens de verkoper, een hongaar, is het horloge + uurwerk geserviced en voorzien van een nieuw glaasje.

Het loopt ieder geval prima!

Verder is dit horloge ook een echte strapslet. Alhoewel met 18mm kon ik weinig uitwisselen met andere horloges. De bandjes van mijn Laco flieger (met klinknageltjes erin) slaan in ieder geval als een tang op een varken.

Ik ben er erg blij mij. Een prachtig horloge, eennerfstuk met historie en iets dat net stoer genoeg is om zowel met pak, als casual te kunnen dragen.

Daarnaast zijn dit soort horloges ook nog enigszins betaalbaar. In zijn tijd was dit horloge ongeveer 1/3 van de prijs van een Rolex submariner. Voor dit vintage horloge koop je in deze tijd nog geen fatsoenlijke Seiko en wat je voor dat geld hebt heeft hardlex, 3Hz uurwerk en een accuratesse die beduidend minder is dan wat ik hier in mijn collectie heb gebracht. Iets wat ik overigens ook met mijn andere vintage heb gemerkt overigens.

56 likes

Mooie King Seiko :ok_hand:t2:
Geniet ervan.

Gefeliciteerd met je prachtige King :ok_hand:t2:

Mooie vintage KS!
Veel plezier ermee.:+1:

Mijn beste,

Gefeliciteerd.:+1:
Ziet er magnifiek uit!!
Goed gedaan!!

Hier zal je lang plezier van hebben.:watch:

Orologio Signaturis Temporis :wink:

Who is the King? Seiko is the king! Gefeliciteerd.

Mooi horloge. Veel draagplezier!

Fraai horloge van mooi merk! Gefeliciteerd!

Mooie King. Veel plezier ermee.

Mooie aanwinst :+1:t2:

Prachtig horloge!
En inderdaad dat probleem met de ielige polsen herken ik wel! Een casiootje past prima. Maar ga ik veel groter dan dat zitten word het altijd eerst kijken. Zeker met het gewicht van bepaalde klokkies.

Veel plezier ervan! (En nog beste wensen! :wink: )

Proficiat,geniet ervan.

Mjjn 39mm Ranger is idd grensgeval.

Gefeliciteerd met deze prachtige vintage Seiko.
Heeft de tand des tijds inderdaad goed doorstaan.
Veel draagplezier gewenst.

Erg mooi, proficiat!

Heel mooi!

:+1::+1::+1:

Mooie vondst! Geniet ervan :+1:

Gefeliciteerd met deze aanwinst :ok_hand: