Goedemorgen vriendjes & vriendinnetjes.
Als een Seiko fanboy (en daarmee ook de nog mooiere King Seiko en Grand Seiko modellen) was ik altijd al een klein beetje nieuwsgierig naar de King Seiko KS1969 modellen. Een herinterpretatie van het in 1969 geïntroduceerde King Seiko model, als ik het enigszins goed gelezen heb.
Omdat mijn pols diameter ongeveer 17.5cm is, ben ik nogal afhankelijk van de kastvorm of een 39/40mm horloge een beetje staat. Een 40mm Tissot PRX vond ik bijvoorbeeld te groot, echter een 41.1mm Speedtimer vond ik dan weer wel kunnen. Het type horloge en de vorm van de kast lijken dus nogal bepalend.
De KS1969 is een horloge van een diameter van 39.3mm, wat dus op het randje is van wat ik mooi kan vinden op mijn pols. Het is een opvallend retro ontwerp, met sterk gepolijste vlakken en een slank aflopende kast. Ik had altijd een soort haat-liefde verhouding met het model. Eigenlijk wel gaaf, maar misschien een beetje opzichtig…
De nieuwsgierigheid won het van de drempel en dus ben ik een Seiko dealer binnen gelopen die dit model in de winkel had liggen. Toch maar eens ervaren hoe dit horloge zich houdt om de pols. En eerlijk is eerlijk… ik was enorm blij verrast! Wat is het toch belangrijk om een horloge om de pols te proberen want foto’s en zelfs video’s kunnen een vertekend beeld geven (ook omdat veel mensen de wide angle lens van hun telefoon gebruiken om horloges vast te leggen, waardoor het formaat aangesterkt wordt).
Een nieuwe ervaring rijker, echter vond ik de KS1969 een erg duur horloge (ondanks het mooiere L loopwerk wat, in lichtere vorm(?), ook in Grand Seiko gebruikt schijnt te worden). Het was dus een ervaring waarmee ik in de toekomst ooit eens op jacht zou gaan naar een gebruikte KS1969 … dacht ik!
Kort daarna werd ik erop gewezen door een bevriend forumlid dat er enkele nieuwe te koop stonden voor erg aantrekkelijke bedragen, te vinden in een topic hier op het forum. Oef… nog steeds veel geld, maar nu begon ik toch ernstig te twijfelen, vooral omdat het ging om het 145th Anniversary Limited Edition model wat ik al vanaf de introductie ronduit geweldig vond!
Het twijfelen duurde ongeveer 5 minuten en toen heb ik het bedrijf gebeld om dit model voor mij opzij te leggen! Die dag was helaas te laat om nog heen en weer te rijden (enkele reis zou pakweg 2 tot 2,5 uur gaan duren), dus de volgende dag na werk in de auto gesprongen om op mijn nieuwe aanwinst af te rijden!
Eenmaal daar werd ik enorm goed geholpen door de mensen in de winkel. Beide heren waren duidelijk ook liefhebbers. Er lag nog veel meer moois, maar ik moest het voorlopig even hier bij laten.
Maar man-o-man wat ben ik blij met deze nieuwe aanwinst! Een prachtige polishing, de verfijnde indexmarkers, de heerlijk heldere en scherpe wijzers en zijn gruwelijk fijne “Nanako” patroon wijzerplaat (een knipoog naar het patroon waarmee het merk ooit begon om geïmporteerde zakhorloges mee te versieren).
De King Seiko SJE121J1 145th Anniversary…