Nou nee zo heet het misschien nog niet maar ik droeg het even aan als Nederlandse term omdat de functie toch hetzelfde is als de bekende ratel uit de gereedschapskist: één kant op draaien
Mooie aanwinst
en een mooie verhaal voor ons
Groeten Iwan
Heel mooi geworden Lex!
Klasse werk.
Net een Bifora horloge gekocht vandaar dat ik hoer terecht kwam. Erg leuk verhaal, dankjewel!
Oeps, typefoutje… Excuus
Ja sowieso de moeite waard!
Mooi horloge, en zeker een mooi verhaal erbij. Klasse.
Als nog proficiat met deze mooie reanimeerde Bifora
Leuk dat dit ouwe topic ( uit augustus 1921 ) weer opnieuw aandacht krijgt!
Lekker en interessant lees- en kijkvoer. Bedankt Lex! Maar bovenstaande heer leefde wel erg lang.
Wow
Daar ga ik weer: Altijd ruzie met datums en jaartallen.
Ach wat is nou helemaal honderd jaar als je over antiek praat!
Maar hij is best wel heel oud geworden. 1997 was wat overdreven, maar hij overleed in 1967, dus toch mooi 97 jaar geworden!
Josef Bidlingmaier (bifora.eu)
Josef Bidlingmaier
Als sich Joseph Bidlingmaier (25.12.1870-20.01.1967) um das Jahr 1900 dem Uhrenbau verschrieb und sein Unternehmen mit zunächst zwei Mitarbeitern begann, konnte er nicht ahnen, welch turbulente Zeiten vor ihm lagen.
Heute wissen wir: Er war einer der innovativsten Wegbereiter mechanischer Armbanduhren in Deutschland. Als erste deutsche Uhren-Manufaktur konnte Bifora bereits 1928 ein eigenes Armbanduhrwerk in Serie vorweisen. Führend war man auch, als 1951 das erste deutsche Automatikwerk vorgestellt werden konnte. Wenige Jahre später kam das heute bei vielen Sammlern und Kennern begehrte Modell „Unima“ auf den Markt, welches auch als Chronometer erhältlich war. Damit wurde der gestiegene Qualitätsanspruch dokumentiert.
In der Blütezeit des Unternehmens, zwischen 1960 und Anfang der 1970er Jahre, produzierte Bifora in Schwäbisch Gmünd Armbanduhren mit über 1000 Mitarbeitern. Damit war Bifora die größte deutsche Uhrenfabrik dieser Zeit.
Mit dem aufkommenden Quarzzeitalter konnte Bifora der Billiglohnkonkurrenz aus Fernost nicht standhalten. Auch die kurzfristige Verlagerung der Produktion nach Indien konnte das Unternehmen nicht retten.
Super leuke aanwinst! Mooi bijzonder verhaal ook.
Welke veiling site was dit?