NA: Koninklijke Chopard St. Moritz 🇸🇦

TL:DR

Onverwacht op vakantie in Bahrein een unieke Chopard St. Moritz gekocht. Staal horloge met diamanten uurmarkeringen en daarbij ook de crest (wapen?) van Saoedi-Arabië en naam van King Fahd op de wijzerplaat.

LANGERE VERSIE:
De reis naar Bahrein stond al een aantal jaar op de planning. Een goede vriend van mij heeft zijn (Australische) verloofde jaren geleden ontmoet in Bahrein en het plan was al jaren om haar familie te bezoeken en mij het land eens te laten zien. Veel van de familie werkt in de racewereld in Bahrein of Saoedi, dus werden we voor dit jaar uitgenodigd om bij de testdagen voorafgaand aan het Formule1 seizoen langs te gaan en o.a. het circuit te bezoeken. Hier een paar foto’s van deze indrukwekkende ervaring.

Dan nu het verhaal van de aankoop :money_with_wings:

In Bahrein is niet enorm veel te doen, maar een van de interessante ervaringen is om naar de oude markt te gaan. Na wat rondwandelen en veel neppe horloges, kasjmieren sjaals en sterk ruikende luchtjes voorbij te zien komen keek ik van buiten in de etalage bij een klein winkeltje waar een handvol vintage Rolex, Tudor en Ebel horloges te zien waren. Wanneer ik naar binnen kijk zie ik twee Chopard St. Moritz horloges liggen. Het model heeft mij altijd geïnteresseerd, vooral door de mooie foto’s die bij horlogekenner en handelaar timebyraf op Instagram voorbij kwamen. Zeker een aanrader om te volgen.

Bij binnenkomst in het winkeltje zag ik dat het niet zomaar een St Moritz was, maar eentje met de crest van Saoudi (twee gekruiste zwaarden onder een palmboom) op de wijzerplaat, wat mij later die dag bekend werd tijdens het nodige onderzoek, gesigneerd met de naam van voormalig koning Fahd.

Ik heb een aantal foto’s gemaakt en was er eigenlijk over uit dat ik het horloge niet impulsief ging kopen. We waren nog geen 5 minuten weg uit de winkel en ik dacht bij mijzelf; ik ben gek om het niet te doen. Ik heb het model altijd erg tof gevonden en is dit een van de meest unieke variaties die ik ervan heb gezien. Plus, zo eentje kom ik nooit meer tegen en dit zou een fantastisch aandenken zijn aan een bijzondere reis. Ik had besloten, ik ging het horloge halen. Zeker toen ik op instagram de verkopende partij vond, hun aanbod daar nogmaals voorbij zag komen en zag dat zij gevolgd werden door een voor mij bekende verzamelaar. Dat stelde mijn keuze vast. De dag erna terug gegaan naar de horlogewinkel en na wat nerveus wachten tot de winkel in de middag open ging, de keuze gemaakt. Goed geholpen door de zoon van de eigenaar. Deze vader is in 1961 met een horlogemaker samen de winkel gestart. Beiden waren die dag aanwezig dus dat was interessant om met zoon als vertaler daar nog verhalen van te horen. De zoon wilde met ons op de foto, welke hij later nog toestuurde met zijn dank voor de leuke transactie.

Dan nu het horloge :watch:

Het gaat om een Chopard St Moritz met referentienummer 8025, welke een diameter heeft van 32mm. Ik hoor je al denken; dat is klein. Op mijn pols valt dat eigenlijk allemaal enorm mee. Dat komt door de mooie band met unieke constructie die toch als een soort armband draagt en op een nette manier geïntegreerd is in de kast van het horloge. Zoals sommigen hier al weten, ik heb over het algemeen ook wel een voorkeur voor niet al te grote horloges en heb al meer dan 1x een Cartier Tank in mijn collectie gehad. Deze Chopard draagt net zo tof en eigenlijk nog wat unieker.

Hier wat foto’s van de constructie, de band en de maat:

.

Om af te sluiten, het horloge is in het verleden al wel gedragen en heeft wat zichtbare plekjes rondom de wijzerplaat en op de lunette. Dat heb ik in overweging genomen en doet voor mij niet weg aan de uniekheid van het horloge en het mooie aandenken dat het voor mij is.

Deze Chopard zal ik hopelijk nog vele jaren met plezier kunnen dragen.

125 likes

Gefeliciteerd met je prachtige aanwinst :ok_hand:

1 like

Heel bijzonder horloge. Proficiat.
Mooi verhaal erbij.
Geniet ervan!

1 like

Bijzonder verhaal, bijzonder horloge en een aandenken aan een bijzondere reis. Leuk verhaal om te lezen. Geniet van deze unieke NA

1 like

Een bijzonder horloge, veel draagplezier!!:watch:

1 like

Erg leuk om te lezen, en nu naar st. Moritz! :wink:

4 likes

Bijzondere aanwinst en ook nog eens een mooie ervaring rijker! :star_struck:
Veel draagplezier.

1 like

Mooie aanwinst, veel draagplezier!

1 like

Veel draagplezier.

1 like

Gefeliciteerd met de aanwinst :ok_hand:

1 like

Mijn beste,

Fraaie aanwinst hoor.
Proficiat!!

Geniet er met volle teugen van.:watch:

Orologio Signaturis Temporis :wink:

1 like

Erg coole herinnering Max. Een top horloge van een mooi huis, met de verwijzing naar de streek als extra :ok_hand:

1 like

Gave aanwinst, uniek! Zeker voor jou met de reis en het verhaal erbij. Geniet ervan :grin:

1 like

Mooie combi van reis, ervaring en aankoop👍

1 like

Gefeliciteerd,mooie aankoop :+1:

1 like

Gefeliciteerd

1 like

Bedankt iedereen!

Inderdaad! Zal dit inderdaad niet meer vergeten

Haha, inderdaad! Komt vast ooit nog eens en dan gaat deze zeker mee om de pols

6 likes

Van harte gefeliciteerd, met de ervaring maar ook met je NA!

1 like

Heel leuk verhaal om te lezen, proficiat met deze knappe aankoop! Die 32mm staat zeer goed bij jou!

1 like

Wat een ontzettend leuk verhaal en ook nog eens een bijzondere en mooie aanwinst. Bedankt voor het delen.

1 like