NA kringloopvondst: 1950's Livano Venus 188 chrono

Voor mij is dit een van de mechanische dress-watch aanwinsten, maar die draag ik erg weinig. Ondanks dat ik wel regelmatig dress draag, toch meestal stijlvol casual lcd vintage daaronder.
Ik hoop een dezer maanden het horloge weer compleet te hebben met mooie bijpassende band, en kijk nu al uit naar een post in het ‘welke vintage draag je vandaag draadje’ rond de tijd dat de temperaturen weer omhoog gaan. Rond die tijd zal deze Livano vast weer compleet zijn :ok_hand:

Bij kringloopwinkels hoef je tegenwoordig eigenlijk niet meer binnen te stappen voor dit soort zaken, of andere zaken die aantrekkelijk zijn vanwege hun ontwerp/merk/datering (als je als klant goede smaak en kennis hebt, en op zoekt bent voor eigen gebruik)
Dit horloge is echt een (fijne) uitzondering, waarschijnlijk omdat men geen idee had van het merk na wat Googlen, en geen zicht had op het werkje.
Kringloopzaken worden tegenwoordig overspoeld door Pipo- en Professionele handelaren die om 9 uur al voor de deur staan.
Dan heb je vervolgens de Pipo’s in de kringloopzaak zelf, die met de natte vinger lopen te Googlen en vervolgens artikelen absurd lopen te prijzen.
Kringloopwinkels zijn keiharde (tussen)handelaars geworden, ver weg van het oorspronkelijke opzet.
En geen fun meer, wat mij betreft. Ik kom daar dus ook bijna nooit meer.
Behalve bij dit zaakje :wink:

2 likes

Voel je vooral niet aangesproken, Edgar. Ik had het niet over iedereen die werkt in de kringloopwinkel.
Maar we gaan in dit draadje verder geen discussie hebben over kringloopwinkels. Punt.

Gaap. Welterusten voor straks, Egdar

Waar heb jij het nu over, joh? Je irriteert, Edgar, forumwijd. Story of your life?
Even een momentje van bewustwording.

1 like

Fijn!

Heb er ook zo een. Mooie chrono! Lastig om iets over merk en herkomst te vinden. Meen dat het een juweliershuis uit Gstaad was.

5 likes

Het voordeel van dergelijke horloges is dat de waarde niet merkgebonden is maar afhangt van de kast en het uurwerk. Vergelijkbare situaties doen zich voor bij kastenbouwers (Squale kasten of EPSA compressors).

1 like

Interessant! Dank voor de info. De jouwe heeft ook een ‘andere’ kroon (vergeleken met de modellen die ik in spaarzame afbeeldingen online vond).
Er waren in de 50’s en 60’s ook al veel ‘plakmerken’. Maar deze dus misschien uit Zwitserland zelf. Heb je een link naar die informatie?
Ik ben ook (en vooral) benieuwd naar datering. Mijn gevoel zegt periode 1958-1963 vanwege de wijzers.
Jouw band is een goede inspiratie…

Ik ben niet erg geinteresseerd in de ‘eindprijs’ eerlijk gezegd, want ik wil deze gaan gebruiken zoals met de meeste van mijn horloges. Maar ik heb eerder vanavond al wat lopen googlen en zag dat de horloges met dit uurwerk alle kanten op kunnen gaan, vooral afhankelijk van staat. (even afgezien van Breitling cadette etc.)

1 like

Prachtige aanwinst voor weinig geld. Zo zien we het graag :wink: ik hoop dat je hem nog mooier weet te maken!

1 like

Dank voor de tip Wilco,
Ik hobby vrijwel nooit aan dit soort oudere chrono’s met een dergelijke pusher setup, en wil daarom momenteel even niet tot aanschaf van dergelijk gereedschap overgaan.

Is er een horlogemaker binnen dit forum die onderdelen en middelen heeft om kroon en pushers te vernieuwen? Wie raden jullie me aan? Het zou dan de eerste keer zijn dat ik iets uitbesteed aan een horlogemaker, vandaar

1 like

Wat een prachtige vondst, gefeliciteerd!

1 like

Mooie vondst man!! Gefeliciteerd…en prachtige wijzerplaat! :slight_smile:

1 like

:star_struck:Mooi vondst, met een een betje investering heb je een super en ook nog draagbare horloge :thumbsup::bouquet:
Groeten Iwan :motorcycle:

Kroon vervangen kun je best zelf:
Stift eruit halen, met een puntbektangetje de stift net achter de kroon beetpakken (op de schroefdraad dus, niet op de delen die in het uurwerk steken) en gewoon met de vingers de kroon van de stift afdraaien. Zit maar zelden zo vast dat dat niet lukt.
Vervolgens diameter van de draad van de stift opmeten en een nieuwe kroon kopen; op dezelfde manier erop draaien en klaar.
Succes! :+1::wink:

2 likes

De stift voor caliber Venus 188 is W1188 en daarop past een kroon met schroefdraad 1.2 mm

2 likes

Prachtig.
Leve de kringloop.

Het vervangen van de kroon is geen enkel probleem. Ik heb er alleen geen voorraadje van :wink:
En ik zou het liefst een identieke vlakke kroon erop hebben (het liefst natuurlijk helemaal identiek, maar dat zal vast moeilijk worden)
Vandaar dat ik even een oproep deed aan een horlogemaker binnen het forum, die alles even in een keer kan doen. Is ook maar een klein klusje lijkt me, als je de onderdelen hebt
Maar ik heb nog geen reacties of aanbevelingen gehad, dus ik zal vanavond zelf eens gaan zoeken en graven binnen het forum naar de leden die horlogemaker zijn.

1 like

Mooie vondst zeg!