Heb er ook zo een. Mooie chrono! Lastig om iets over merk en herkomst te vinden. Meen dat het een juweliershuis uit Gstaad was.
Het voordeel van dergelijke horloges is dat de waarde niet merkgebonden is maar afhangt van de kast en het uurwerk. Vergelijkbare situaties doen zich voor bij kastenbouwers (Squale kasten of EPSA compressors).
Interessant! Dank voor de info. De jouwe heeft ook een ‘andere’ kroon (vergeleken met de modellen die ik in spaarzame afbeeldingen online vond).
Er waren in de 50’s en 60’s ook al veel ‘plakmerken’. Maar deze dus misschien uit Zwitserland zelf. Heb je een link naar die informatie?
Ik ben ook (en vooral) benieuwd naar datering. Mijn gevoel zegt periode 1958-1963 vanwege de wijzers.
Jouw band is een goede inspiratie…
Ik ben niet erg geinteresseerd in de ‘eindprijs’ eerlijk gezegd, want ik wil deze gaan gebruiken zoals met de meeste van mijn horloges. Maar ik heb eerder vanavond al wat lopen googlen en zag dat de horloges met dit uurwerk alle kanten op kunnen gaan, vooral afhankelijk van staat. (even afgezien van Breitling cadette etc.)
Prachtige aanwinst voor weinig geld. Zo zien we het graag ik hoop dat je hem nog mooier weet te maken!
Dank voor de tip Wilco,
Ik hobby vrijwel nooit aan dit soort oudere chrono’s met een dergelijke pusher setup, en wil daarom momenteel even niet tot aanschaf van dergelijk gereedschap overgaan.
Is er een horlogemaker binnen dit forum die onderdelen en middelen heeft om kroon en pushers te vernieuwen? Wie raden jullie me aan? Het zou dan de eerste keer zijn dat ik iets uitbesteed aan een horlogemaker, vandaar
Wat een prachtige vondst, gefeliciteerd!
Mooie vondst man!! Gefeliciteerd…en prachtige wijzerplaat!
Mooi vondst, met een een betje investering heb je een super en ook nog draagbare horloge
Groeten Iwan
Kroon vervangen kun je best zelf:
Stift eruit halen, met een puntbektangetje de stift net achter de kroon beetpakken (op de schroefdraad dus, niet op de delen die in het uurwerk steken) en gewoon met de vingers de kroon van de stift afdraaien. Zit maar zelden zo vast dat dat niet lukt.
Vervolgens diameter van de draad van de stift opmeten en een nieuwe kroon kopen; op dezelfde manier erop draaien en klaar.
Succes!
De stift voor caliber Venus 188 is W1188 en daarop past een kroon met schroefdraad 1.2 mm
Prachtig.
Leve de kringloop.
Het vervangen van de kroon is geen enkel probleem. Ik heb er alleen geen voorraadje van
En ik zou het liefst een identieke vlakke kroon erop hebben (het liefst natuurlijk helemaal identiek, maar dat zal vast moeilijk worden)
Vandaar dat ik even een oproep deed aan een horlogemaker binnen het forum, die alles even in een keer kan doen. Is ook maar een klein klusje lijkt me, als je de onderdelen hebt
Maar ik heb nog geen reacties of aanbevelingen gehad, dus ik zal vanavond zelf eens gaan zoeken en graven binnen het forum naar de leden die horlogemaker zijn.
Mooie vondst zeg!
Hoe kom je aan deze prijs dan? Ik verkoop regelmatig uurwerken los op Ebay en €175 krijg je echt niet voor een simpel Venus werk.
Ik verkocht een jaar terug een niet-werkend (wel compleet) 188 werk op het forum voor 150.
Mooi horloge! Ik ben wellicht geinteresseerd.
Mooi, gave vondst.
Kleine kritische noot nav je Pipo-winkelclaim: ik vind het niet helemaal fair om je ietwat negatief uit te laten over dergelijke kringloopwinkels (dat daar handelaren op af komen, sluwe mensen werken) want dan klinkt het alsof je verwacht dat iemand die weet wat het waard is (die handelaar of medewerker) het item zou moeten laten liggen totdat er iemand langskomt zoals jij, die dat item kent en dan wél voor een appel en een ei mag meenemen. Zo werkt het natuurlijk niet;
Het is of: óf alles is reeel geprijsd en niemand heeft een barnfind, en iedereen betaalt de marktconforme prijs: jij, de handelaar, de medewerker.
Of het is wel een barnfind, en dan is het: wie het eerst komt, wie het eerst maalt.
Maar optie lll: wel een barnfind willen, maar ook willen dat iedereen hem laat liggen tot jij langskomt, dat vind ik niet reeel.
Evengoed een heel heel gave vondst! Ingetogen klasse, proficiat!
@Trevillian
Ik ben het in grote lijnen gewoon met je eens. Ik was eerder misschien wat te kort door de bocht.
Overigens vond ik dit horloge niet in de ‘gebruikelijke’ kringloop, maar in een antiekwinkeltje.
En @stolec
Ik heb besloten hem in de toekomst toch te eens te gaan opknappen en zelf te gaan dragen.
Sportieve reactie, groots!
En gewoon een heel gaaf horloge!