Voor mij gaat horloge verzamelen niet alleen om de horloges zelf, maar vaak vooral om de verhalen erachter. En nog leuker, een verhaal wat niemand meer kent.
Zo stond het merk Kurt Schaffo stond al jaren op mijn radar. Zijn naam dook wel eens op in oude tijdschriften, naast de grote namen als Patek Philippe en Audemars Piguet. Dat wekte direct mijn interesse en riep één vraag op: waarom?
Iets willen en iets vinden is in de horlogerie nogal een “waiting game” maar mijn geduld werd beloont!
Kurt Schaffo model 310
Elk horloge van Kurt Schaffo is uniek dus geen modelnaam, alleen een nummertje!
Maar dan de vraag: waarom stond dit merk tussen de grote namen? Simpel: de afwerking en kwaliteit behoren tot het absolute topsegment. Een kast van Gilbert Dubois en een FP71 uurwerk dat volledig is gemodificeerd. Eigenlijk zou je macro-ogen moeten hebben om alle details écht te kunnen waarderen, maar hé…
Een geweldige aanwinst voor de collectie, maar daarmee was het verhaal nog niet af. Wie was Kurt Schaffo eigenlijk?
Wat ik ontdekte, maakte het horloge alleen maar bijzonderder. Met dank aan de familie Schaffo volgt hier een kort verhaal over de man achter deze meesterwerken:
In Le Locle “zaagt” Kurt Schaffo horloge-uurwerken in kunstwerken. Zijn vakmanschap, skeletoniseren, is een zeldzame techniek die slechts weinigen beheersen. Hij verkoopt horloges onder zijn eigen naam maar wordt vooral ingehuurd door grote horlogemerken die zijn werk weer verkopen onder hun naam – maar voor Schaffo is dat geen probleem. Hij weet dat zijn creaties nu de bladzijden van magazines behalen.
Schaffo werkt in rust in zijn kleine atelier aan huis vanaf de jaren '80. Hier ontstaan elk jaar zo’n 60 horloges, waarvan slechts een klein deel zijn eigen naam draagt. De rest belandt in de handen van luxemerken. Zijn zoon Christophe, graveert later de fijnste details op de geskeletteerde uurwerken en groeit uit tot één van de beste graveurs.
Ik hoop dat we met wat aandacht op het internet het werk van Kurt Schaffo en zijn nazaten levend kunnen houden en van de vergetelheid kunnen redden!
Kurt zijn werk in het museum in Le Locle.