Mag ik van jou, in de categorie…
Iedereen heeft het vroeger wel gespeeld; kwartet. Voor als je het soms vergeten bent, laat me je geheugen even opfrissen…
Het is zondagmiddag, uitermate pokkenweer, opa en oma zijn op bezoek dus verplicht in de woonkamer blijven dus op je slaapkamer spelen met je spelcomputer, in mijn geval een Atari 2600 junior ( “Ben je al zo oud joh?” Ja, zo oud ben ik al), kun je wel vergeten. Alle andere gezelschapsspellen zijn al gespeeld en het enige wat nog saaier is dan een stevig potje kwartet is het knippen van je teennagels. Kwartetten it is! Eenieder krijgt een min of meer gelijk deel van de kaarten en het is de bedoeling dat je vier dezelfde kaarten van een bepaalde categorie krijgt door middel van vragen aan je tegenstanders. Als dat gelukt is mag je luidkeels “Kwartet!” roepen.
“Hartstikke leuk en aardig Piet maar je bent hier op het Horlogeforum. Wat heeft kwartetten in vredesnaam met horloges van doen?”
Nou, dat zal ik je vertellen. Geen reet…
… Althans, niet met het kaartspel.
Een kwartet is namelijk ook een groep van vier. Bijvoorbeeld een groepje huiskamermuzikanten noem je ook een kwartet. Elke andere vorm van muzikanten noem je trouwens ook een kwartet. Zolang ze maar met zijn vieren zijn.
“Nou en, man!”
Ja ja, rustig, ik dacht laat ik eerst uitleggen waarom ik die topic “Kwartet!” genoemd heb.
Op dit forum verzamelen we doorgaans geen kaarten. Neen, hier worden horloges verzameld. Ook door mij.
Vandaag heb ik een NA mogen ontvangen waardoor ik nu luidkeels “Kwartet!” mag roepen.
“@Gurbe, mag ik van jou, in de categorie Japanse horloges, Orient?”
Kwartet!
En volgens goed gebruik bij kwartetten leg je dan de betreffende kaarten op tafel om te bewijzen dat het echt zo is.
Voila!
Van links naar rechts en niet geheel ontoevallig op alfabetische volgorde: Casio, Citizen, Orient en Seiko.
Alle vier zijn ze al op dit forum voorbij gekomen. De Citizen is gisteren al uitgebreid aan bod gekomen maar vandaag is het de beurt aan de Orient.
De Orient AA0C06E19B om precies te zijn. Wat is het toch met Japanse horlogemakers… Zijn er niet genoeg Japanse woorden die ze kunnen gebruiken dat ze met die achterlijke cijfer en lettercombinaties moeten komen die niemand die geen horloge-enthousiasteling kan onthouden? Gelukkig heeft de Citizen nog de naam Tsuyosa, wat overigens “kracht” betekent, erachter geplakt anders moet ik iedere keer op de achterkant van het horloge gaan kijken welke horloge het is als mensen vragen welk horloge ik om heb…
Gelukkig heeft mijn nieuwe Orient ook een naam meegekregen. Commuter. Past wel bij me. Ik moet toch dagelijks zeker vijf minuten forensen als ik naar mijn werk ga.
Wat een plaatje is het he?
Oh jullie willen een close-up. Dat kan.
Goudkleurige indices op een mosgroen biljartlaken waarop de naam in wit en het wapen in rood en goud van Oriënt prijken. Water Resistant staat er ook nog maar alleen als je er niet mee in de buurt van water komt. Vijf hele bars kan hij aan. Flink niezen en je horloge loopt vol. Geeft allemaal niets want ik was van plan om dit horloge te dragen als ik eens niet aan het zwemmen ben. Ook onder de douche laat ik mijn horloge meestal achterwege.
Wederom sjeest de secondewijzer magisch in de rondte. Achter kristalglas maar ik was toch al van plan om dit horloge te gaan dragen als ik een keer netjes voor de dag moet komen. In mijn geval zal dat in een groen houthakkers-overhemd zijn. Ik ben een simpele kerel en hou verder niet van poespas. De enige ijdeltuiterij die ik me permitteer zijn mijn horloges.
Ook bij de Commuter is de achterkant even mooi als de voorkant. De rotor is voorzien van de naam.en het logo en er is op te lezen dat het horloge eenentwintig juweeltjes bevat waarvan er eentje, omlijst door een alleraardigst goudkleurig tandwieltje waarvan iemand mij straks vast de naam gaat vertellen, guitig naar je knipoogt als de rotor zijn rondjes draait.
Ook de kroon is voorzien van het wapen.
Over de band ben ik, vooralsnog, iets minder te spreken. Het is nogal stug en de kleur bruin is mij net even te donker. @Gurbe heeft het maar weinig gedragen voor hij het horloge aan me verkocht dus misschien moet het nog ingedragen worden. Zo op de watch roll gezien lijkt mij een lichtere kleur suède bandje misschien mooier. Maar dat is iets voor de toekomst.
Al met al ben ik dik tevreden met mijn NA. Ik wil jullie weer hartelijk danken voor jullie aandacht en geduld met de wat lange inleiding maar gisteren werd er hier en daar gesuggereerd dat een beetje slap ouwehoeren hier ook wel geapprecieerd wordt.
Ik zou jullie graag allemaal bedanken met een hartje voor jullie eventuele berichtjes maar ik ben nog N00B-level dus mijn likes zijn beperkt. Wees gerust, elk berichtje wordt gewaardeerd en eenieder die een leuk berichtje plaatst krijgt een warm plekje in mijn eigen hartje. Voor eventjes.
Nog even een wristshot met bijpassend afzakkertje om het af te maken.
P.S.,
@Gurbe, die zakken hooi van PostNL hebben het horloge inderdaad niet in de automaat afgeleverd. Gelukkig was mijn vrouw thuis.