NA Landeron Compressor GMT GB 0809-88

In de zoektocht naar een GMT deze Landeron binnengehengeld.
Mooie Landeron compressor met interne 60 minuten bezel, datum op half 5 en GMT in de binnencirkel.

40 millimeter zonder kronen, 10 bar WR, quartz Ronda GMT caliber. Domed plexiglas crystal.

Door de domed crystal is het horloge niet mooi te fograferen…

In 1873 beginnen Charles Alfred Hahn en zijn broer Aimé Auguste Hahn een bedrijf met de naam Charles Hahn & Cie.
Het produceert horloges maar maakt vanaf 1924 alleen nog loopwerken onder de naam Landeron.
De Landeron columnwiel chronograph is beroemd en het bedrijf levert ze aan veel legers.
Omdat het bedrijf de Breitling patenten in bezit had, zou het tot 1930 duren voordat…

Ach laat maar, de huidige Landeron Compressors hebben namelijk niets met te maken met het Landeron van Hahn & Cie.

Nu het compressor gedeelte :

Compressors en supercompressors werden tot 1974 gemaakt door Ervin Piquerez S.A. (EPSA).
Het principe is dat bij een toenemende omgevingsdruk door het indrukken van de crystal het horloge steeds waterdichter wordt, tot een maximum diepte van 600 feet / 182 meter.

epsa-ad

Maar, doet niet ter zake, dit horloge is van na 1974 dus is het geen compressor of in dit geval supercompressor…

Deze NA is geen imitatie, want Landeron heeft nooit horloges gemaakt.
Hommage om dezelfde reden ook niet. Je zou het een hommage aan de supercompressor kunnen noemen, of een imitatie supercompressor…
Het is wel een echte GMT en de 60 minuten-bezel zorgt voor stopwatch-functie.
Door de internal bezel is het een dressdiver, nou ja, 10 bar is spatwaterdicht, zwembad max.
Maar, het is vooral een móói GMT horloge, vind ik.
Blij mee !
Bedankt voor het lezen.

www.landeron.com

24 likes

Mijn beste,

Proficiat met deze mondiale tijdgenoot met sportieve allure!!
Geniet er met volle teugen van!!

En voor straks: “Buona Notte" en morgen gezond weer op.:first_quarter_moon_with_face::first_quarter_moon_with_face::first_quarter_moon_with_face:

Orologio Signaturis Temporis :wink:

1 like

Geniet ervan! :+1:

Heel toevallig was ik afgelopen week even op de Landeron website aan het snuffelen. Ziet er best dandy uit allemaal.

Ben wel benieuwd naar t volgende.

Heeft die van jou screw downs crowns?

Groeten,

Noel.

1 like

Nee, gewoon draai en pull.

1 like

O.k. Dankjewel! :+1:

Wow! Mooie homage! Veel
Plezier ervan!

1 like

Vraag me af of Sinn blij is met zowel de wijzers als de indexen… :upside_down_face: …zal ze niet inlichten hoor. :wink: Zou zomaar kunnen dat het ze daar geheel ontgaat.

1 like

Landeron doet inderdaad wat leentjebuur bij onder meer Sinn, maar ook Longiness (LLD) en dat doen ze goed!
Er staan meerdere mooie exemplaren op Ebay waar ik elke keer toch weer terugkeer.
Weet niet of je hem daar vandaan hebt, maar ik snap heel goed dat je ervoor gegaan bent.
Geniet ervan!

1 like

Ja Ebay, schappelijke prijs…

Mooie klok!

Ik denk eerder dat Landeron, Sinn en Longines LLD erg goed gekeken hebben naar de Supercompressor modellen uit de jaren zestig (zie boven de afbeelding van de patenten van de TS).
Meer dan veertig merken en allemaal dezelfde kasten van dezelfde fabriek.

http://scubawatch.org/EPSA_SC_FAQ.html (o.a. Pontiac ontbreekt nog op de lijst)
https://wornandwound.com/guide-super-compressors/

2 likes

Dat is natuurlijk helemaal waar… Prachtige modellen trouwens op wornandwound.
Wist niet dat Bulova ook een supercompressor had.

1 like

Mooi horloge. Leuk dat je dit merk in de schijnwerpers zet. Ik ben dan ook gelijk op internet verder gaan kijken, en constateerde dat het allemaal ook nog redelijk betaalbaar is. De moeite waar om in de gaten te houden. Bedankt voor je informatieve presentatie.

1 like

Gaaf horloge idd :ok_hand::+1:
Aan mijn ellenlange lijst toegevoegd :joy:

1 like

Prachtig!

1 like