Na lang beraad, toch de knoop doorgehakt

Hoi allemaal,

Een mens kan soms lang twijfelen over weer een nieuwe aankoop. Redenen als:

Er zitten genoeg prachtige horloges in mijn collectie.
Het geld kan beter besteed worden.
Aankopen stoppen nooit.
enz.

Allemaal waar.

Toch is het zo dat je soms gewoon iets moet doén. Domweg omdat je er plezier een beleeft. Nou, en dat leek me een perfecte reden om de laatste aankoop te rechtvaardigen. Nu eens geen duikersmodel, maar een vlot ingetogen sportief zomerklokkie. En een automaat natuurlijk :wink:

http://www.mijnalbum.nl/Album=LBAZDG74

In’t echt is ie nog mooier…

Groet,

Nico.

Erg leuk!
Lekker zomers kleurtje, zie je niet vaak.
Veel plezier ermee :slight_smile:

Inderdaad mooi sportief zomerklokje.
Veel draagplezier

Groeten

Harb

Lekker rood! hoeveel mm is ie?

Mooie klok.(tu) Goed dat je de hak hebt doorgeknoopt:D
Veel draagplezier.

Mijn beste,

Sportief, verrassend, enerverend en een roemrijke naam.
Dat zijn de ingrediënten waarmee ik je feliciteer met deze zomerse aanwinst.
Een aanwist waarmee je de tijd in optima forma kan zien en een aanwinst waarmee je zeker ook gezien mag worden!!

Ik wens je dan ook veel genot bij het koesteren en vooral dragen van dit warmbloedige horloge!!

Orologio Signaturis Temporis.B)-

Hoi,

Bedankt voor je leuke en diepzinnige reactie. Fijn dat je weer op het forum kan zijn!
Genieten doe ik er in elk geval nú al van, heb het afgelopen uur wel erg vaak gekeken hoe laat het is.
Nou, en dan weet je wel hóe laat het is?

Wat de naam betreft: Beroemd ja, toch voor mij was dat geen factor van belang. Ik heb niet heel speciaal iets met Porsche. Persoonlijk had ik liever de naam Eterna van de fabrikant op de plaat gezien. Het klokkie is tenslotte gemaakt door Eterna, en slechts ontworpen door een nazaat uit de Porsche familie. In plaats van Porsche design, had er bijvoorbeeld Eterna flat six op de plaat mogen staan. En dan wel Porsche design op de band zoals nu het geval is. Het horloge draagt in elk geval supercomfortabel, en in vergelijking met de andere klokkies is ze reuze licht.

Ach, een mens moet wat te zeuren hebben, verder had ikzelf geen detail anders gemaakt. Iets wat als een compliment gezien mag worden.

De diameter is 44mm, en 11,5mm hoog, het loopwerk is een Eta 2892/2.

Groet,

Nico.

Erg mooi,
ik heb zelf ook een Porsche horloge en die bevalt prima
Het is alleen geen automaat maar quartz.
Maar vergis je niet , wel een mooie quartz.
Porsche P 6610 ETA 251.262 quartz chronograaf 22 jewels, 4 stappenmotor.
En wat je al zei, het draagcomfort is super, lekker licht en niet te groot ,een van mijn beste aankopen vorig jaar.

Dus veelplezier ermee, maar dat zal wel lukken

groetjes

Lenno

Hoi Lenno,

Dit model kende ik niet eens. En ik heb er aardig wat bekeken van PD.
Leuke chrono, goed dat ze witte wijzers hebben gepakt als duidelijk contrast ten opzichte van het zwart.
Eta quartz (chrono) is altijd goed, daar ga je niet snel mee de mist in.

De bruine leerband zou niet mijn eerste keus zijn, in verband met de zwarte kast.
Maar wat dan wel? Hmm, niet zo makkelijk.

Zelf heb ik deze PD 6310 een jaar geleden ook al eens op Ebay gevolgd, nog voor de horlogehobby weer voorbij kwam. Een teken aan de wand wellicht achteraf gezien.
Ik dacht toen nog van: prachtige klok, jammer van die naam. Dat riep in mijn geval eerder weerstand op dan dat het een koopargument was.
Dat zal bij potentiele kopers niet vaak voorkomen :sunglasses:

Ik heb mezelf nu over de naam heengezet, en dus die knoop doorgehakt. Nu prijkt dit prachtig stukje mechanica om de pols, en achteraf bekeken was het een uitstekende beslissing :wink:
De maatvoering van 44mm is fors in mijn geval, het is goed dat de rubberband zo nauw op de kast aansluit. Doordat de klok niet superhoog is, oogt het geheel zelfs om mijn pols nog prachtig subtiel.
Ik heb de Chronouitvoering van dit model overwogen. Prachtig ding, maar wel 15mm hoog en 44,5 in diameter. Dat was voor mij een no go.
Wel schitterend.

Toch is deze rustiger, en achteraf gezien mooier.

Groet,

Nico.

Die ziet er praschtig uit! (tu)
Mooie kleur rood.

Groeten,

Martin

Tja, onze horlogehobby is een ziekelijk iets. Waarom 5 verschillende automaten en handopwinders, als 1 horloge van de Hema doet 't prima. Hij loopt waarschijnlijk zelfs nauwkeuriger.

Daar kan geen logica tegenop… toch?

Dus vooral niet te lang over nadenken, en gewoon doen :stuck_out_tongue:

ik zou zeggen nico…G E W O O N D O E N(tu)

Hoi allemaal,

Na twee dagen dragen was ik toch benieuwd hoe zuiver dit staaltje Zwitserse huisvlijt de tijd bijhoud. Wat schertst mijn verbazing: na twee dagen loopt ie nog gewoon exact op de seconde af gelijk! Zelfs de Seamaster loopt lang niet zo zuiver als deze P6310. In de verste verte niet.

Afwijking in twee dagen: 0 Sec!:~

Wow.

Een dikke pluim voor deze automaat uit Gretchen, die aan identiteitsverwisseling leid. Het horloge loopt namelijk als een quartz. Toch bestudering van de achterzijde laat er toch geen twijfel over bestaan. Dit is toch echt wel een heuse automaat :wink:

En het boekje rept met geen woord over cosc, hmm apart.

Ik ben hier buitengewoon tevreden over, dat dan weer wel natuurlijk. En de keuze voor de rubberband bleek achteraf een juiste. Het klokje draagt heerlijk zo.
Ik heb nog geen minpuntjes aan het geheel kunnen ontdekken. Perfect ding gewoon.

Groet,

Nico.

van harte met je erg leuke en mooie nieuwe aanwinst, ik zie de chrono’s wel vaker voorbij komen maar deze helaas maar zelden :wink:
(tu)

Een mens kan soms lang twijfelen over weer een nieuwe aankoop. Redenen als:

Er zitten genoeg prachtige horloges in mijn collectie.
Het geld kan beter besteed worden.
Aankopen stoppen nooit.
enz.

Allemaal waar.

Toch is het zo dat je soms gewoon iets moet doén. Domweg omdat je er plezier een >beleeft. Nou, en dat leek me een perfecte reden om de laatste aankoop te >rechtvaardigen. Nu eens geen duikersmodel, maar een vlot ingetogen sportief >zomerklokkie. En een automaat natuurlijk…

Grappig, alles wat je hier nu zegt is exact hetzelfde als waar ik lange tijd mee in mijn hoofd rondliep betreffende mijn aanschaf van de Omega Seamaster.
Het lucht dan uiteindelijk toch wel erg op he, als je eenmaal de knoop hebt doorgehakt?

Na twee dagen dragen was ik toch benieuwd hoe zuiver dit staaltje Zwitserse >huisvlijt de tijd bijhoud. Wat schertst mijn verbazing: na twee dagen loopt ie >nog gewoon exact op de seconde af gelijk! Zelfs de Seamaster loopt lang niet zo >zuiver als deze P6310. In de verste verte niet.

Afwijking in twee dagen: 0 Sec!

Wow.

Grappig, precies weer hetzelfde, maar dan andersom. :wink: Mijn nieuwe Seamaster loopt na twee dagen ook precies 0 seconden!
Hoe dan ook is het heel leuk voor u zoiets te constateren, vooral omdat het geen gecertificeerde chronometer is!

Ik ben hier buitengewoon tevreden over, dat dan weer wel natuurlijk. En de keuze >voor de rubberband bleek achteraf een juiste. Het klokje draagt heerlijk zo.
Ik heb nog geen minpuntjes aan het geheel kunnen ontdekken. Perfect ding gewoon.

Indien je als (kritische) horlogeliefhebber op deze manier naar een horloge kijkt, dan is dat horloge gewoon heel bijzonder. Duidelijk! Des te meer redenen om deze op alle manieren te dragen en te koesteren!

Over het horloge zelf. Ik vind hem mooi, maar het zou niet mijn keuze zijn (ik ga zelf altijd voor duikers). Heel aantrekkelijk vind ik de rode wijzerplaat en vooral de fraaie rotor op het uurwerk raakt mijn snaar van prachtwaardering heel erg.

Leuk om te lezen dat je er zo blij mee bent.

Gefeliciteerd en heel veel draagplezier!

Rogier

Nico den Haak Schreef:

Een dikke pluim voor deze automaat uit Gretchen,
die aan identiteitsverwisseling leid. Het horloge
loopt namelijk als een quartz. Toch bestudering
van de achterzijde laat er toch geen twijfel over
bestaan. Dit is toch echt wel een heuse automaat
:wink:

En het boekje rept met geen woord over cosc, hmm
apart.

Is het niet stiekem een Kinetic met een show-rotor? :wink:

Ik kan me herinneren dat ik een tijdje terug (1 a 2 jaar) een Fossil semi-automaat heb gezien. Ik heb geen idee waar dat op sloeg. Volgens de verkoper zorgde het mechanische gedeelte alleen maar voor de secondewijzer. Het gedeelte voor de werkelijke tijd werd aangestuud door een quartz uurwerk. Erg bizar…
En dat terwijl hun automaatlijn in dezelfde prijsklasse zat…

Hoi Rogier,

Achteraf ben ik inderdaad blij dat de knoop werd doorgehakt. Uiteindelijk moet je altijd maar afwachten in hoeverre theoretische verwachtingen in de praktijk waargemaakt worden. Mooie woorden uit een folder, ja ach. In dit geval werd de theorie ruimschoots overtroffen door de positieve ervaringen uit de praktijk.
Ik moet eerlijk zeggen dat deze klok zijn geld gewoon waard is.

Ik heb ongeveer hetzelfde gevoel bij de Seamaster die ik vorige maand heb gekocht. Ook een fantastische klok, waar eigenlijk bar weinig verkeerds op aan te merken is. In mijn geval was het alleen geen nieuwe, domweg omdat het een bond lmt is ter ere van 40 jaar James bond. En die zijn enkel toen verkocht. Ik wilde persé die uitvoering van de Seamaster vanwege mijn bondtik, en ook omdat ikzelf van mening ben dat 40 jaar James bond iets is dat je best mag gedenken met een lmt Omega.

Ik merk echter wel dat mijn gebruikte Seamaster lang niet zo zuiver de tijd houd als deze Eterna, op geen stukken na zelfs. Terwijl het in wezen hetzelfde basiscaliber zou zijn. Ook de 1120 van Omega zou de ETA 2892-2 als basis hebben, en de Eterna P6310 heeft dat uurwerk. Ik denk dat de Seamaster toe is aan een beurt, tenslotte is ze een jaar of 6 oud. Binnenkort maar eens een controle laten uitvoeren.

Ik heb met deze keuze ook bewust de nadruk willen leggen op gebruik in de zomer, en ook wilde ik niet wéér een duikersmodel erbij. De achterkant met glas is geweldig, je ziet alles mooi gebeuren, je ziet veel details. De keuze voor de rode plaat was bewust, ik heb even nog getwijfeld tussen wit of titaniumkleur op de plaat. In combinatie met de zwarte band had ook dat een prima keus geweest, ik had echter het idee dat het wat té veilig zou worden. En daarmee komt vlugger de verveling om de hoek kijken.

Iedereen alvast bedankt voor de leuke reacties,

Groet,

Nico.

Gefeliciteerd met dit aparte horloge, leuk om te horen dat-ie zo mooi op tijd loopt(tu)

Hi hi,

Nee, het is wel een normale automaat. Volgens de gegevens de Eta 2892-2.
Een uurwerk wat in elk geval veel voorkomend is.

In elk geval leuk dat de verwachtingen werden overtroffen door de praktijk.

Groet,

Nico.

Hoi,

Klopt helemaal. Die Chronouitvoering is wel een model wat ik heel serieus heb overwogen. Normaal zijn Chrono’s niet altijd mijn smaak, toch de uitvoering van dit model is super. Het heet de P6340. Probleem voor mij is de nog grotere kast van 44,5mm, en ook de hoogte van 15mm. Ik ben bang dat het in mijn geval gewoon té wordt. Ik wil geen knots om mijn pols.

Bovendien is de normale plaat gewoon mooier, er zit niets verkeerds op.
Ik ben ook bijzonder te spreken over het datumvenster, de kleur die hetzelfde is als van de dial, de positie op 4 uur en de kleine afmetingen maken dat het geen dissonant wordt.

Perfect, ik had zelf niet één detail anders willen zien. En dat is een duidelijke uitspraak voor iemand die best kritisch naar dergelijke dingen kijkt.

Oftewel een tevreden liefhebber :sunglasses:

Groet,

Nico.