Toen ik een aantal jaren geleden vanaf Genève naar Le Brassus in Vallée de Joux via Col du Marchairuz reed, herinnerde ik me ooit een Lemania horloge te hebben gezien met het bordje zoals op de foto hieronder gezien te hebben ‘Marchairuz alt. 1449’. Ik had toe geen idee wat de betekenis daarvan was.
Bij het passeren van de Col heb ik toen nog een foto van mezelf geschoten terwijl ik voor het bord sta (ik zal jullie die foto besparen). Die foto staat me nog goed bij omdat ik bij het wegrijden mijn telefoon op het dak van de auto had laten liggen die er een kilometer verder op vanaf viel en direct overreden werd door een vrachtwagen en totaal aan puin (mijn telefoon bedoel ik) was
Deze Col is de toegang tot Vallée de Joux waar heel veel grote horloge merken hun kantoor / fabriek / atelier hebben. Ik heb me dan ook goed vermaakt met het bezoeken van deze locaties.
Bij thuiskomst even gegooled en gezien dat deze limited Lemania’s best aan de prijs waren en vaak van slechte kwaliteit en bovendien behoorlijk zeldzaam. Je komt dit model vaker tegen van Sinn (en wat andere merken) als je een model uit de 140 serie zoekt. Deze zijn uitgerust met Lemania 5012 uurwerk.
Over dit uurwerk vond ik de volgende info:
But from what I can gather, somewhere between 1978 and 1980 Lemania wanted to make a watch that could showcase their then-new 5100 series movements, a movement specifically designed to combat the arrival of low-cost Japanese quartz movements. The result was the Lemania Marchairuz, which housed the Lemania 5012, a version of the 5100 without the 24hr subdial. Sinn (along with others) partnered with Lemania to produce their own derivative using the same case, but with the 5100 movement. Thus, the 147 was born. Some of them were delivered to the Italian armed forces with white Italian date wheels, some were fitted with a black German date wheels, and some had the 3H logo. Estimates for total number produced lie between 20-100, making this a rare bird indeed.
Maar goed uiteindelijk kwam ik er één tegen op een veiling met originele doos nog wel en zogenaamd een NOS uitvoering. Ondanks de pittige prijs toch maar de trekker overgehaald en aangeschaft, de honger is voorlopig weer gestild zullen we maar zeggen. En nu de foto’s van een geweldig mooi horloge met betoverende wijzerplaat die mij ook heel erg aan Heuer doet denken.