NA: Leijona Caravelle supercompressor

Om te beginnen stonden er bij mij nog twee dingen op de verlanglijst. Een horloge met een supercompressorkast en een Leijona. En laat ik nu opeens 2 wensen in één keer kunnen vervullen…

Op Ebay kwam ik een horloge tegen, die ik eigenlijk helemaal niet kende. Een Leijona Caravelle. Ik had wel gehoord van Caravelle, maar niet in combinatie met Leijona. Ik bekeek het horloge nog eens, en zag dat het een supercompressorkast had. De prijs was redelijk te noemen, maar het horloge was nou niet in hele goede staat. Maar ik ben niet vies van wat patina, en een horloge mag bij mij best wel sporen hebben van staat van dienst, zolang de techniek maar goed is.

Ik heb nog even raad gezocht bij @Proenski, omdat die al wat meer Leijona horloges heeft, en toen de knoop doorgehakt. Vandaag kwam het horloge binnen, eigenlijk onverwachts, omdat er een langere levertijd werd aangegeven. Maar dat maakte de vreugde alleen maar groter!

Zojuist het horloge wat opgepoetst, en daardoor ziet het er al wat beter uit.
Het horloge heeft een AS1700, wat het horloge ergens tussen 1960-1970 dateert. Het loopt vrij goed, en de kast is, buiten de vele kleine krasjes, nog in goede staat. De wijzerplaat heeft wel wat patina en beschadigingen, maar is wel interessant te noemen, ook door de sierlijke cijfers op de uurmarkeringen. De originele kroon zit er nog steeds op, dus op zich is dit dan wel een goede vangst. En ik kan met één horloge twee wensen van mijn verlanglijstje afstrepen. Ook niet slecht.

Vanwege de vele krasjes, heb ik er maar een Finstrap vintage bandje op gezet, dat wel bij de patina van het horloge past.
En nu natuurlijk wat foto’s:

37 likes

Zo te zien van begin 1969, deze is van eind 1969

Epsa compressor range

5 likes

Mooi hoor! Ik zag hem al op marktplaats staan…

1 like

yep, dat is ie
gek dat hij nog niet weg is

Leuk ding, hier mijn Olma met dezelfde kast.

12 likes

Ik blijf hem in de gaten houden, heb zojuist een paar vintage automaten gekocht. Mijn vrouw verklaart me al voor gek…:wink:

Leuke vangst! En in best goede staat, beter dan op de verkoop foto’s was te zien. Zeker een servicebeurtje waard :+1:t3: en een fraai font ook.

Zelf heb ik er (nog) geen eentje uit de Caravelle lijn, wel een met ook een rode secondewijzer.

P.s. hier wordt @Lexaf ook vast blij van

9 likes

Gefeliciteerd met je aanwinst.

1 like

Zeker weten, Jeroen.

Leuke vondst, Patrick. Én een Leijona, én een uit de Caravelle lijn, én een automaat, én een rode secondenwijzer! Het kan niet op. Veel plezier met deze veelzijdige NA!

1 like

Ik was aan het kijken of ik informatie kon vinden over dit horloge. Ik had niet verwacht dat ik een post zou vinden met het exacte horloge die ik op dit moment draag alle krasjes komen overeen. Leuk toeval.

1 like