NA Leuke Rus van de laatste Rikketik

Op de Rikektik beurs afgelopen week kocht ik een leuk Russisch horloge. Niet echt heel oud, maar oud genoeg om vintage te zijn denk ik. Jaren '70 lijkt mij. Het gaat om een Slava met een caliber 2416 automaat (volgens Ranfft).
Het is een interessant uurwerkje met een dubbele veerton. Dat zie je niet veel. Ik ken van de Russen alleen het aan dit caliber verwante 2414 hand opwind uurwerk en ik heb ergens nog een oude Favre Leuba Sea King liggen met zo’n dubbele veer.

De Slava loopt nog mooi nauwkeurig en was ook uiterlijk erg netjes. Mooie zwarte dial met strakke cursief Arabische cijfers, blauwe index en Cyrillische beschrifting. Verder vallen de mooi kleine gefacetteerde markers op. Beetje bling maar net wel beschaafd. Typische jaren '70 kast, vind ik. Misschien chrome, maar het zou zomaar ook RVS kunnen zijn, dat kan ik niet zo goed zien. Voor een Rus een redelijk chique vormgegeven horloge.

Ik hoefde er niet veel meer aan te doen dan het kastje netjes oppoetsen en een paar zeer oppervlakkige krasjes van het plexi glaasje te verwijderen. Verder ging natuurlijk het akelige metalen rekbandje er gelijk af (wat hadden mannen uit die tijd toch met die automatische pols onthaarders? ) en een net zwart WMC bandje er op. Had ik nog liggen van een vorige Rikketik. Alles bij elkaar weer een mooi draagbaar klokje voor een lief prijsje. Zo blijft de hobby voor mij betaalbaar. En de collectie Russen is weer met een leuk exemplaar uitgebreid. Ik kan er niks aan doen, maar ik blijf toch in eerste instantie een verzamelaar… ( de ernstigste en meest schadelijke variant van Het Virus!).
Hieronder wat plaatjes incl. een voorbeeldje van (met dank aan) Ranfft.

16 likes

Echt een leuk horloge :+1:t3: - En zo’n plexigasvorm kende ik niet…

Mooi hoor, en de achterkant ziet er ook nog top uit. (soms nogal ingevreten :confounded:)

Erg fraai exemplaar!!
Met name de lay-out van de wijzerplaat vind ik mooi.

Best wel elegant voor een Rus, daar ga je veel plezier aan beleven :slight_smile:

Deze ziet er nog zeer goed uit.

Ziet er GOED uit, typisch Slava die dubbele veerton!

Mooie vangst :+1:
Die kastvorm is echt jaren 70. Zie je ook wel bij Poljot’s

Ik denk dat ie veel jonger is. Hij kan zelfs nog goed uit de jaren 90 zijn. Zelfs het Slava logo staat er niet meer op. Typisch iets voor de laatste Slava’s

Mijn beste,

Appetijtelijke aanwinst!!
Goed hoor!!

En voor straks: “Buona Notte” en morgen gezond weer op. :first_quarter_moon_with_face:

Orologio Signaturis Temporis. :wink:

Leuke aanwinst, geniet ervan

[quote=“Scudo, post:9, topic:106554, full:true”]
Ik denk dat ie veel jonger is. Hij kan zelfs nog goed uit de jaren 90 zijn. Zelfs het Slava logo staat er niet meer op. Typisch iets voor de laatste Slava’s [/quote]
Enerzijds: het zou kunnen dat ie van later datum is. Bij de beschrijving van Ranfft van het caliber 2416 wordt zelfs 2002 genoemd

Example, year: signature; shock device
2002: S2416 (21 Jewels); Aera-Slava

Anderzijds: ik weet niet welke variant Ranfft benoemt of bespreekt.
En het logo: dit (hieronder) is toch het Slava logo?

Maakt mij overigens verder niet uit… ik ben er blij mee. :slight_smile:

3 likes

Julian Kampmann “lagerbestand der 80er jahren” Ik dacht aan deze kast vorm. :slight_smile:

2 likes

Idd!

Had ik gisteren ook al willen posten maar niet toe gekomen. Ook de cijfers zijn in dezelfde stijl.

Wel handwinder deze.

De mijne.

3 likes

@M_Singer en @Omega_73 Leuk! Duidelijk uit dezelfde ontwerp - familie. Jullie Poljots hebben dan waarschijnlijk het 2424 caliber. In wezen het zelfde uurwerk, maar zonder de opbouw voor de automatische opwinding.
Het is soms best verwarrend met die Russische merken. Verschillende merken zoals Poljot en Slava gebruiken de zelfde uurwerken. Ik heb begrepen dat die klokjes per merknaam dan ook nog eens in verschillende fabrieken op heel verschillende locaties gebouwd werden. Heeft iets te maken met het door de Sovjet overheid aangestuurde industriebeleid denk ik? De beruchte ‘geleide economie’. Is in de loop der jaren niet helemaal goed gegaan dacht ik. Hoewel de hier zo vertroetelde ‘Vrije Markt Werking’ óók niet helemaal het economische resultaat geeft wat sommigen er van verwachten. Troost: de Sovjet economie heeft ons, horloge liefhebbers en verzamelaars in ieder geval een fraai aantal collectibles opgeleverd.

Voor de volledigheid hieronder nog twee Russen, beiden van dezelfde Rikketik en de dezelfde verkoper. Deze twee zijn niet zo fraai als de Slava, maar voor de prijs kon ik ze niet laten liggen. Ik moet ze nog oppoetsen, dan zien ze er wel weer bruikbaar uit. Door de wat kleine maat minder draagbaar, maar ach, ze zijn leuk in de collectie…

Ten 1e een Pobeda. Zwarte dial met subtiel ruitjes patroon. Staat goed met een donkerblauwe nato vind ik. Verchroomde messing kast van 34mm excl. kroon, enigszins geblutst en gekrast maar dat is doorgaans de staat waarin je dit soort klokjes aantreft. Ook de wijzertjes zijn wat aangetast, dus die moeten misschien worden vervangen. Er zit een (ZIM?) 2608 handgewonden uurwerk in.

Ten 2e een Regent Stowa. Dat merk vind ik een raadsel. Ik dacht altijd dat Regent iets Chinees was of Hong Kong of zo en Mikrolisk geeft voor Regent een allegaartje aan referenties op waarvan ik denk dat ze geen van allen iets met de fabrikant van dit klokje te maken hebben. En Stowa is toch Duits? In MIkrolisk vind ik dan Walter Storz / Uhrenfabrik Stowa GmbH, 1922-1957. Opgekocht handelsmerk? Maar er zit een klein (voor dameshorloge?) Russisch Zaria 2009B handgewonden uurwerkje in! Toch een Rus dus…

Simpel horloge met een klemdekseltje aan de achterzijde. 34mm excl.kroontje. Wel in zeer nette conditie. Geen krassen en nauwelijks aangetaste gold plating, alleen de kroon is wat kaal, maar daar is met een vervangend kroontje wat aan te doen. Wie weet hoe dat zit met ‘Regent-Stowa’ mag het komen vertellen hier. Altijd geïnteresseerd om dit soort merk raadseltjes op te lossen.
Benieuwd wat jullie er over kunnen vertellen.

.

2 likes

2614.2H is het kaliber.

http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?10&ranfft&&2uswk&Poljot_2614_2H

Dat bedoelde ik ook. Ik ben een beetje slordig de laatste tijd. Dank voor de correctie.