NA Lip Himalaya Coeur battant - Lans voor de Frans(en)

Ik streep geduldig mijn lijstje af van horloges, die ik nog wens te proberen of bezitten. Een open heart mistte nog in mijn collectie. Mede door een aanbieding van -20% op het merk Lip kwam ik daar uit.
Un coeur battant zoals de Fransen het noemen. Lip komt uit Besançon, vlakbij de Jura, waar veel Franse horlogerie merken hun oorsprong kennen. De Jura streek (tegen Zwitserland aan) staat bekend om het maken van fijne mechanisch werkjes. Zo werktte mijn tante voor het merk Maniquick. Dit was een apparaat om nagels te vijlen en bij te werken. Een handig Harrie had de klok en motortjes en radartjes industrie ingezet om een ander commercieel product te maken. De Maniquick komt oorspronkelijk van een ruitenwisser motor, die ook in de Jura werden geproduceerd voor de Franse auto-industrie.

Maniquick: Een soort van Dremel voor voeten…

Enfin ik dwaal af. Deze Lip Himalaya is een moderne interpretatie van hun eigen Himalaya, die Franse bergbeklimmers om hadden bij de beklimming van Mt. Everest. De wijzerplaat lijkt zeer op het origineel met delicate zilveren indices. De tijd is goed af te lezen met de Dauphine wijzers en het kloppend hart is prettig om naar te kijken.
Voor het loopwerk heeft Lip uitgeweken naar Japan, want hun horloges bevatten veel Miyota loopwerken. Ik ben een enorme fan van Miyota, omdat ik het prettig vind om de rotor lekker vrij te zien scheuren. Deze Miyota 82S5 is levendiger dan een Powermatic 80. Als je luistert hoort je stil de rotor zijn rondjes maken. Met een open cashback is dit goed te zien ook.
40mm breedte en een 20mm bandbreedte maken het een super praktisch inzetbaar horloge.
Soort van halve dresser / sports watch met een klassieke uitstraling.
Ben er zeer content mee!
Is voor €270 ongeveer te scoren bij Timebyme. Als je trouwens geen open heart wil heeft Lip ook prima klassieke modellen van €189 (geen geld toch?)

Vive la Lip!

Van de website:

13 likes

Mijn beste,

Een plezant verhaal, mooie foto’s en een eigenzinnige verworvenheid!!
Goed hoor!!
Ik wens je derhalve met deze “LIP” een inspirerende tijd. :watch:

Orologio Signaturis Temporis :wink: