NA Longines Hydroconquest Chrono automatic, second time around and the end of a PCL era

In mei 2020 heb ik van @RobH deze mooie Longines Hydroconquest Chronograph automatic aangeschaft. Voor de kenners een L3.744.4.96.6.om precies te zijn. Deze verkeerde in een bijzonder nette staat of beter gezegd, nieuwstaat. Zodra ik de advertentie zag, was ik verkocht.

Ik heb het horloge in de periode eigenlijk niet zo heel veel gedragen aangezien ik vrij kort er na een aantal Breitlings had gekocht (vier stuks om precies te zijn). De Longines had iets wat me enorm aansprak en tegelijkertijd merkte ik dat er, in mijn ogen tenminste en buiten de vele pluspunten, ook wel twee nadelen aankleefde.

Die twee nadelen waren voor mij de polished center links en de aluminium bezel. Verder echt een top horloge. De engelsen zeggen niet voor niets “once seen, it can’t be unseen” en de twee eerder genoemde nadelen waren steeds prominenter en frequenter aanwezig. In een rationele bui heb ik het horloge verkocht in december 2020, hoewel er serieuze twijfel was. Dus in het blauwe gedeelte gezet en al snel was er een koper @Polstijd voor gevonden. Hier wat foto’s van de advertentie indertijd.

De nieuwe koper had er vrij snel een originele rubberband met bijbehorende sluiting opgezet. Natuurlijk zette hij foto’s ervan op HF en toen merkte ik dat ik dacht “Jeetje, die band ziet er goed uit… had ik die maar gekocht”. Nou ja, gedane zaken nemen geen keer, dus heb ik het laten rusten.

Na weer een tijdje zag ik het horloge bij wristcandy te koop staan en het rubber bandje zat er bij. Verdorie, ik ga hem terugkopen. Had namelijk altijd een beetje sellers-remorse gehad en dacht dit is mijn kans. Contact opgenomen met Jeroen, horloge was net verkocht. Damn…… this is not my lucky day…

Fast forward naar december 2022.
Rond de afgelopen kerst kreeg ik melding van marktplaats (zoekfilter Longines chrono) dat er advertentie was, dus even snel gecheckt. Hee, dat lijkt mijn vorige horloge wel. Dus contact opgenomen met de verkoper en daar kwam al snel antwoord. Even het serie-nummer checken (you never know) en ja hoor! De verkoper vond het wel enigszins vreemd dat ik het serienummer wist, dus snel uitgelegd dat ik een van de vorige eigenaren was en het horloge wel weer zou willen hebben. De rubberband zat er ook nog bij evenals de doos en het boekje. Ik moest hem hebben

Toen het horloge arriveerde was ik dus ook als een kind weer zo blij om hem weer om te kunnen doen. Eerst even met de stalen band omgedaan, maar deze snel gewisseld voor de rubberen.

De originele rubberband draagt supercomfortabel dus die er gelijk maar omgedaan. Natuurlijk hem ter controle op de Weishi gezet en ook dat is nog helemaal spot-on.

De originele band, en dan met name de gepolijste centerlinks hadden inmiddels wel de nodige gebruik sporen. Nou is dat niet zo verwonderlijk want vooral de gepolijste delen zijn echte krasmagneten.

Gisteren had ik zoiets, die stalen band ga ik maar eens onder handen nemen, dan is er gelijk weer een oud minpuntje weggewerkt. Dat had ik in het verleden al op wat oudere banden gedaan en daar was het resultaat altijd goed van, dus waarom niet op deze? Dus een nieuwe schuurspons uit het kastje gepakt en aan de slag met met de schuurspons en wat “ellebogen stoom”. Zo was het bij aankomst:

Hier het resultaat (once-over) na ongeveer een minuut of twintig “poetsen”…

Ik ben er helemaal mee in mijn sas en door de beide banden nu te hebben kan ik tenminste heerlijk swappen. End of story… me happy!

31 likes

Oh wow, volledig geborsteld ziet er echt zo veel beter uit! :heart_eyes: Mooi gedaan!

Ik had het horloge destijds ook al bij WristCandy zien staan (tegen de prijs die ik zelf nieuw betaald had notabene :sweat_smile:).

1 like

Ja, dat viel mij toen ook op. Maar goed, de rubberband en een originele vouwsluiting zijn niet echt goedkoop te noemen, dus nog wel enigszins te rechtvaardigen.

Wauw wat een resultaat. Ziet er super uit! Met de harde/groene kant van een schuurspons gepoetst? Geniet van het horloge. Heb het altijd een supermooi model gevonden. Alleen wat te groot/dik voor mijn pols helaas.

1 like

Mijn beste,

Wat een prachtige Longines!!
Gefeliciteerd dan ook met deze sportieve verworvenheid!!
Geniet er met volle teugen van.:watch:

Orologio Signaturis Temporis :wink:

1 like

Die band ziet er echt veel beter uit zonder de pcl’s. Minder krasgevoelig ook.

1 like

Nice! Snap het verhaal met de PCL’s, en die band kon sowieso wel een opfrisbeurt gebruiken. Spik en span weer zo (en naar mijn mening mooier dan het rubber!!)

1 like

Blijft een beauty!!
Mooi gedaan met de band!

Ga je de bezel nog aanpakken?

1 like

Prachtige chrono!:heart_eyes:
Gefeliciteerd en de stalen ziet er weer als nieuw.
Alleen een schuurspons gebruikt met een beetje water?
De stalen band van mijn HQ ook maar eens onder handen nemen….

1 like

Jazeker.

Heb diverse mails gestuurd naar Longines, echter geen enkele reactie gekregen. Uiteindelijk heb ik er eentje besteld via Chrono24. Wel een erg lange levertijd, dus nog geduldig wachten tot deze binnen komt.

1 like

Gefeliciteerd met het her-kopen van deze stoere Longines. Seller remorse is over hopefully :stuck_out_tongue_winking_eye:

1 like

Blijft een heel mooi horloge. Veel plezier ermee.

1 like

Yup, for now :clown_face:

1 like

Lekker bezig zo met die band. Mooie chrono trouwens ook! :+1:

1 like

Veel plezier ermee. Dat schuursponsje heeft mooi zijn werk gedaan. Stukken beter zo.

1 like

Ik heb de groene schuurspons droog gebruikt, dus zonder water. Vind het resultaat dan net wat beter omdat het dan net iets grover is dan met water.

1 like