Voor men deze NA gaat lezen, dit zou wel eens een lang verhaal kunnen worden dus als je geen zin/tijd hebt om het te lezen doorscrollen naar de foto’s
Afgelopen vrijdag was ik jarig en mijn lieftallige vrouw wilde toch een mooi cadeau geven.
Ik had al de Longines Spirit Zulu Time GMT op het oog maar wilde toch even weten wat een ander er van vond. Dus even een pb naar de aardige RKJ om even van gedachte te wisselen. Rick gaf aan dat ik eens naar de BB Pro moest kijken omdat dit ook een mooi horloge is. Zo ben ik samen met mijn vrouw op pad gegaan om te kijken of ik die kon kopen. Dat ging hem dus niet worden daar hij niet op korte termijn leverbaar was. Mijn vrouw wilde toch dat ik nu een horloge voor mijn verjaardag zou krijgen en niet dat ik daar lang op zou moeten wachten. Zoals zij zei, die BB Pro koop je dan maar een andere keer nu wil ik je gelijk een mooi horloge geven.
De keus was dus snel gemaakt daar ik de Longines Spirit Zulu Time GMT al op het oog had. Dus op naar de AD om deze te kopen. Ik vond hem op leer heel mooi staan en heb die dus gekocht, een stalen band zal er ook nog wel bij komen maar dat heeft geen haast.
Iets over de achtergrond van deze Longines, het is dus eigenlijk een vintage model in een nieuw jasje. Het oorspronkelijke model is uit 1925, het eerste horloge dat destijds voor piloten gemaakt werd met een dubbele tijdzone en op de markt werd gebracht. In de jaren 50 kwamen Patek Philipe en Rolex eveneens met een GMT op de markt.
Nu was dit niet het eerste horloge van Longines met een dubbele tijdzone, het eerste was een zakhorloge die in 1909 op de markt kwam.
Er zijn bij dit horloge leuke details om naar te kijken, vooral de aandacht die men heeft besteed aan de meer laagse wijzerplaat en de mix van de geborstelde en gepolijste oppervlakken van de kast, daarnaast ook het ligt gebolde saffierglas.
Op de originele wijzerplaat uit 1925 was de Zulu vlag afgebeeld, een verwijzing naar de letter Z die de universele tijd aangeeft voor piloten en het leger. Op die wijzerplaat stonden destijds ook niet de 5 sterren die nu op de wijzerplaat staat, een kniesoor die daar moeilijk over doet. Het was oorspronkelijk bedoelt voor de piloten en militairen, maar ook de bemanning van onderzeeërs gebruikte deze Longines eenmaal onder water stelde iedereen zijn horloge op de Zulu tijd in eenmaal boven water werd de lokale tijd weer ingesteld.
Ook Charles Lindbergh droeg dit horloge tijdens zijn overtocht van NewYork naar Parijs en nog vele andere pioniers uit de luchtvaart destijds.
Zie ik ook een minpuntje bij dit horloge, jawel. Had het mooier/handiger gevonden als men ook lume zou hebben aangebracht op de bezel. Ook had voor mij de AR-coating niet aan beide zijden van het glas gehoeven.
Wellicht vinden sommigen dat hij wat lange poten heeft, mij irriteert het niet. Ze steken niet uit bij de pols.
Genoeg nu even over de geschiedenis, verder met de specificaties van dit horloge:
Modelnummer: L3.812.4.93.2L
Kaliber: L844.4 met als basis de Eta
21 jewels 3,5 Hz met een silicium balansveer
Gangreserve is 72 uur
Ronde geborstelde kast met een ligt gebold saffier glas
Datum op 6 uur
Uren, minuten, seconden en de GMT wijzer
24 uurs wijzer met tijdzonemechanisme
Kast zonder kroon is 42 mm
dikte is 13,9 mm wat zeer draagbaar is.
Natuurlijk heeft deze een inschroefkroon
De case back is vastgeschroefd met 6 schroeven
De bezel is keramisch met en bidirectioneel
GMT wijzer is zwart met oranje met in de punt lume
10 ATM
De band is blauw met een vouwgesp en microverstelsysteem met drukkers om hem te openen
Wat ook zeer handig is, is het verwisselbaarsysteem. Zou willen dat alle horloges dit zouden hebben.
Natuurlijk ook chronometer gecertificeerd
Tja, wat moet ik er meer over zeggen dus op naar de foto’s:
![leuk boek geschiedenis Lingines Spirit zulu|375x500]
(upload://6z9IT5s7B6SroDtfDcAmPkJWkn1.jpeg)