Na: Luminox 3041 en meteen het bandje gemod

Ik was al een tijdje op zoek naar een horloge met een wat neutralere kleurstelling, voor als mijn Doxa Sub 750T iets te kleurrijk danwel opvallend zou zijn. Laatst via MP (zonder problemen!) deze Luminox 3041 gekocht.

Het horloge kwam compleet met de hoes en de garantiekaart en twee bandjes: een zwarte en een groene NATO. Het klokje heeft een zwarte kast, groene lunette met 60 klikken en groene cijfers op een zwarte plaat. En natuurlijk lichtgevende indices en wijzers. Doordat de buisjes die licht geven bij daglicht wat gelig zijn, is het horloge toch goed afleesbaar, ondanks het beperkte contrast tussen het zwart en het groen op de wijzerplaat. Het horloge kwam nogal stoffig binnen:

Ik houd alleen niet zo van NATOs, want ik vind dat ze een horloge veel te hoog maken door de dubbele laag nylon die dan onder de kast loopt.

Brrr. Gelukkig had ik hier op HF al eens een mooi Bergeon bandenwisselgereedschapje gekocht en ik dacht dat ik dat meteen goed kon gebruiken.Ik had namelijk ook al een groen canvas bandje van @Motormuis gekocht. De bandpennen van een Luminox zijn echter van het kraagloze NATO type, dus ik kon mijn prachtige Bergeon alleen als een soort koevoet gebruiken.

Nieuwe NATO pennen zijn inmiddels onderweg met dank aan @Captaingingerbeardd

Het canvas bandje bleek echter wat aan de korte kant, want ik kon het alleen op het laatste gaatje dragen en dan was er erg weinig stof over om onder de keeper door te schuiven. Dus dan maar op zoek naar een 2-delige NATO en die wilde ik dan wel in het groen, met zwarte ijzerwaren en extra lang. Die zijn bijna niet te vinden of best duur, dus ik heb toen maar gewoon mijn groene NATO doorgeknipt en daar een tweedelige band van gemaakt. Best goed gelukt, toch?

Hij zit in ieder geval een stuk beter en draagt erg comfortabel.

Ik ben benieuwd hoe deze zich op de lange termijn zal houden en hoe lang het blijft licht geven.

12 likes

Schijnt dat tritium 25 jaar kan blijven gloeien. Het zit tegenwoordig ook op de keep/korrel van vuurwapens. Erg leuk horloge. Heb zelf de zwarte versie gehad. Dragen erg licht!

1 like

Luminox zegt idd 25 jaar op hun website. Maar ik heb al eens een Nite horloge gehad en daarvan waren sommige buisjes na een jaar of 8 wel op. We zullen zien.

Ze dragen idd erg licht want de kast is van plastic.

Proficiat met de nieuwe aanwinst. Ik heb zelf de zwart met rood variant een tijd geleden van een forumlid overgenomen. Leuke klok! Geweldig om als nachtklok te hebben.

1 like

Het heeft een halveringstijd van 12,3 jaar. Dus na die tijd is het 50% kwijt. Maar voor je helemaal niets meer ziet, duurt lang. Na bijv. 150 jaar heb je nog 1,5% over :wink:

P.S. Leuke aanwinst!

2 likes


Super klokjes die luminox De 3001 beviel mij zo goed dat ik ook nog een 3900 series heb aangeschaft

1 like