Beste forum,
Kerstavond zag ik een Marvin Flying Dutchman op de bay en bracht ik een bod uit, blijkbaar zat ook heel amerika e.d. aan de kerstmaaltijd want ik bleek de volgende dag gewonnen te hebben.
De fotos van de listing waren ronduit slecht, een gokje dus.
Bij aankomst bleek de dial in goede originele staat. Veel flying dutchman hebben flink ge-oxideerde dials, maar deze heeft wat leuke gouden spikkels hier en daar die het geheel wat levendiger maken.
Het glaasje heeft oppervlakkige krassen, wat het nog lastiger fotograferen maakt samen met de (enorme!) bolling van het plexi.
Het logo is nog netjes en de tekst nog leesbaar, al wel een beetje vervaagd tot een grijs-zilver.
De kast is nog ongepolijst met scherpe randen.
De kroon is, na een zoektocht op het web, waarschijnlijk origineel. Hij is alleen onpraktische klein.
Het handopwinden van de automaat maakt een lekker geluid, maar de kleinheid en gladheid maken het een
hele klus.
Helaas bleek de minuutwijzer gebroken op een plekje. Dit lijkt het functioneren niet in de wet te staan. Maar was wel een onaangename verrassing die niet zichtbaar was op de fotos bij de listing :-(.
Binnen tikt een cal 795 van Marvin. Info is hierover zeer schaars, en het is natuurlijk niet het bekende 580 werkje. Wel origineel op 3 posities afgesteld en wat lichte decoratie.
Mijn ervaring: Handopwindaar, niet hacking en geen (semi)quick-set date (helaas).
In het verleden wel eens opgefrist.
Eenmaal op stoom is de automaat heel nauwkeurig en ik kan geen afwijking bespeuren.
Helaas is de power-reserve niet super meer en als hij bijna op is gaat de nauwkeurigheid het raam uit.
De dial is in superstaat, maar helaas is de lume dots bij de minuten en uren zo erg vergrijst dat het horloge slecht afleesbaar is.
Dat laatste vind ik erg jammer. Ik draag mijn horloges graag. De kast heeft een enorm mooie vorm en ook de dial is bijzonder en de connectie als officieel horloge van KLM maakt het leuk.
Wat denken jullie:
Q1. Is het OK om nieuwe lume aan te brengen op zo’n prachtige originele dial?
Ik bemerk dat ik het hierdoor niet/nauwelijks draag. Beter zo laten en aanbieden aan een dedicated verzamelaar van Marvin?
Q2. Is die urenhand te repareren? Of wordt het er niet vele fraaier op van een reparatie?
Misschien mensen met technische kennis die dit weten ? @Inca @PeterLC b.v.?
Ik heb namelijk geen idee of dit kan en of dit de zaak beter maakt…
Bedankt voor het lezen!