NA: Masters of time - De zoektocht naar perfectie

Ik ben niet objectief omdat ik meer binding heb met Seiko. Mijn oom liep altijd met een heel oud Seiko quartz horloge rond, en die man was een vriend en vaderfiguur voor me, zeker na het overlijden van m’n vader. Helaas is ook hij al weer drie jaar dood, maar je begrijpt m’n associatie.

Daarom ben ik ook deels als eerste bij Grand Seiko uitgekomen. Ergens vind ik het een sympathieker merk dan Citizen, en da’s verre van objectief.

Zo objectief mogelijk bekeken is de Chronomaster Eco Drive de betere propositie.

Gerharde kast en band, erg licht en draagbaar, super accuraat en twintig jaar lang geen batterij te wisselen, en dus vrijwel geen kans op onderhoud?

Tja. Objectief is het “beter”. Subjectief heb ik twee Grand Seiko’s. :thinking::rofl::rofl:

1 like

Ik kan me hier wel in vinden maar ik denk dat dat ook deels komt door mijn onwetendheid over Citizen als merk. Deze Citizen zou de HAQ rol kunnen vervullen maar ik vind de SBGV245 ook geniaal. Ik denk dat ik uiteindelijk gewoon met een heleboel overlap en een dikke glimlach ga eindigen :slight_smile: :+1:

1 like

Oh, waterdicht, :white_check_mark: :rofl: Kon het niet laten.

9 likes

Zo, eindelijk tijd om even te reageren. Een paar daagjes met de vrouw ertussenuit. Uiteraard met een Chronomaster om de pols. Geen moment spijt van. :wink:

Prachtige review Chris! En ik kan niet anders dan me er volledig bij aansluiten. :smiley:

Eens, wellicht eens leuk om ze naast elkaar te leggen. Ik gok inderdaad dat ook die van @El_penumbra ook weer een andere tekening heeft.

Verrassend ook hoe je ook de Snowflake ervaart. Ik sluit me daar bij aan. Ik heb ze (de Chronomaster en Snowflake, net voor dat jij bij Paul was) naast elkaar gehad en ook voor mij geldt: De Snowflake, hoe mooi ook, is het toch nét niet. Kan ook niet precies een naam geven waarom niet.

Leuk ook dat @Bidle ons heeft aangestoken, want met zijn review begon het voor mij ook. :slight_smile:

En dat was voor mij de totale verrassing. Ik ben ook niet gewend aan Titanium, maar het is fantastisch.

De vergelijking met GS zou wel eens leuk zijn. Kleine dingen, de "bevelled edges"van de band. Doen ze goed bij GS. Geschroefde titanium links. Doen ze goed bij Citizen.

Voor wat betreft de sunburst, die kwam alleen voorbij in het LEDlicht van de afzuigkap en op plekken met soortgelijk kunstlicht. In gewoon daglicht zie ik het niet, ik denk dat het iets te maken heeft met het glaasje boven het papier wat een “transparant” sunburst effect geeft.

Verder heb ik dezelfde ervaring met de “regels” op het papier. Echt fantastisch!

Is het je opgevallen hoe het datumveld is uitgelijnd? Recht bovenop lijkt en de cijfers “klem” te zitten tegen de bovenkant van het veld. Bij de kijkhoek op de pols als die in een natuurlijke houding wordt gehouden (dus gewoon de blik even snel naar beneden om te kijken hoe laat het is). Is de datum perfect uitgelijnd in het blikveld en het datum window.

Mijn gevoel zegt dat nét een ieniemiene tandje hoger, maar dat is echt macrolens werk. Het is een lastig vergelijk omdat je dit staalkleurige ritanium wilt vergelijken met staal. Titanium is nog een tandje lastiger te bewerken, dus ik weet niet of het daar mee te maken heeft.

Ik heb begrepen dat het een speciale behandeling heeft ondergaan waardoor het zelfs geen last van UVstraling zou moeten krijgen, wat bij papier ook nog wel eens tot verkleuring kan leiden.

En nog een slechte foto van de sunburst, 8n kunstlicht. Overigens zulk slecht licht dat de textuur wegvalt.

5 likes

Dank voor die duit! Grappig hoe dingen bij totaal andere mensen stiekem toch parallel op exact hetzelfde punt uitkomen.

@vierport noemde het ook al, maar de titanium horloges van Seiko zijn ook zachter dan die van Citizen. Die twee merken doen dat gewoon totaal anders.

Misschien is het eerlijker om te zeggen dat Seiko de staalmeesters zijn en Citizen de titanium-meesters? Ik weet ook niet of de DuraTect coating er pas op het laatst op komt, of dat er gepolijst wordt met die coating al aangebracht. Of dat dat eigenlijk ueberhaupt zou kunnen.

Als de Snowflake in een stalen 44GS kast zou zitten, of als de Skyflake ook gewoon wit zou zijn, ja, dan was het de andere kant op gevallen.

Evengoed, ik heb de Snowflake meerdere keren om gehad in zowel de nieuwe als oude versie, en het blijft tranentrekkend mooi. Dat het bij mij op de pols niet werkt verandert daar niets aan.

Nee. Maar: Once seen, it can never be unseen. :slight_smile: Leuk detail. :+1:

3 likes

Gefeliciteerd met je aanwinst :+1:

1 like

Heel vet, gefeliciteerd! Die plaat is echt heel gaaf, en alles bij elkaar al helemaal.

Als je nou al je horloges verkoopt en je dozen aanvult met deze dingen heb je eigenlijk gewoon 22 perfecte, maar wel verschillende horloges. Hoe cool is dat? Dan kan je elke dag een andere dragen zonder dat je vrouw het weet. Wanneer je dan een nóg perfectere tegekomt hoef je ook niet uit te leggen waarom je een nieuwe hebt gekocht. Je kan immers gewoon zeggen dat het dezelfde is :wink:

Nooit meer "

???"

En toen was ik weer afgeleid. :smiley:

Dat zou best eens kunnen. De andere kant, mijn ex, SBGR305 vond ik een totaal andere titanium beleving dan de Snowflake. Geen idee waarom. Ongetwijfeld heeft het ook met het model te maken.

Deze had je wellicht al gevonden?

https://www.citizenwatch-global.com/technologies/super-titanium/

Het lijkt erop dat de Duratect Coating een soort Diashield (Seiko) equivalent is die later wordt aangebracht.

“Solid titanium is naturally hypoallergenic and gentle on the skin. Processing, however, often undermines the metal’s hypoallergenic properties. In the case of Super TitaniumTM, application of CITIZEN’s surface-hardening technology Duratect solves this problem and guards against nickel and metal allergies. That’s good news for people with allergies—and for people with partners or family members with allergies. Everyone can wear a Super TitaniumTM watch with total confidence.”

En toen vond ik dit. :smiley:

Waarom nu in het Duits… :thinking: Vast omdat ik een Duitse VPN gebruik.

Overigens nog iets over die sunburst, ik had al een vermoeden dat de sunburst in het glaasje zit. Deze afbeelding van Citizen lijkt dit ook te impliceren:

2 likes

Prachtig horloge, altijd al mooi gevonden. Een dikke like voor Mac Miller :wink:

1 like

Hee… Dank je wel. Grappig, dat Duitse artikel had ik niet gevonden. :+1:

Ik ben al lang blij dat er hier mede-Mac Miller-fans rondsjokken op dit forum. :slight_smile:

1 like

Vaste lijst voor me geworden, alles wat van hem te vinden is op Spotify. Elke week kom ik wel weer achter een nieuw catchy nummer of samenwerking ergens verscholen in een uithoekje van de app, dat wordt dan automatisch mijn weekfavoriet. Oudere nummers nemen me terug naar 10+ jaar geleden op school met .mp3 files en verzenden van dit soort liedjes via zeer beperkte bluetooth, good times. Mijns inziens heeft hij muzikaal weinig slechte periodes gekend en is alles van vroeger tot nu zeer goed te beluisteren, jammer dat er niks nieuws meer zal komen. :grin:

1 like

Hier een topic met wat verheldering over de verschillende soorten Super Titanium. Want daar zit ook veel verschil tussen qua hardheid. https://www.watchuseek.com/threads/which-citizen-watches-are-duratect-alpha-coated.5104563/

2 likes

Ik zie overigens dat er heel veel over diverse soorten DuraTec wordt gesproken. De Chronomaster heeft geen DuraTect Alpha, maar Platinum. Ik weet niet precies wat de hardheid daarvan is, want het internet doet hier zeer mysterieus over. :slight_smile:

2 likes

Ja, er zijn ook nogal wat varianten van Duratect. Het lijkt ook nog gerelateerd te zijn aan kleur, als ik het goed zie.

Een aantal wat snelle blikken op wat Japanse bronnen lijkt aan te geven dat het inderdaad een coating is, die qua hardheid ook wat afhankelijk is van de kleur. Duratect Platinum zou dan gerelateerd zijn aan een Platina DLC variant en zou een hardheid van minimaal 1000-1400 hv moeten hebben.

Weer een variant op de pagina, maar hier komt bij doorklikken wel wat meer info naar boven.

https://www.citizenwatch.eu/cwe/micropage/technologies/nl/index.html#super-titanium

Een prachtige disclaimer, dat dan wel:
“Note that the test only measures the hardness value of the surface coating with a low load. The Vickers hardness test is not designed as a measurement to indicate scratch resistance in an everyday context.”

Nu weer aan het werk, want ik ben teveel afgeleid. :wink:
Ik ga vanavond weer even zoeken.

3 likes

Prachtig horloge ,heel mooi. :ok_hand:

1 like

Moet n beetje aan n hostie denken zo😊

3 likes

Hahahaha… Once seen, it can never be unseen. Nou vind ik het hele hostie-gebeuren lichtjes fetisj-gerelateerd, dus het stoort me niet.

Het zal waarschijnlijk wel vies smaken, die wijzerplaat. Want vezel-achtig papier en dan ook nog eens een soort van anti-patina behandeling… Ik wil niet weten hoe “natuurlijk” dat papier nog is. :slight_smile:

2 likes

Haha scherp!

1 like

:rofl:

1 like

Had dit topic gemist. Geweldig :ok_hand::ok_hand::ok_hand:
Leuk dat er nu een aantal op dit forum voorbij komen. Merk dat ik er toch verliefd naar blijf kijken. Hopelijk komt er ooit nog een uitvoering in 40mm. Mooie collectie heb je inmiddels Fate! :+1:

2 likes