Afgelopen week heb ik deze Nieuwe Aanwinst binnen gekregen: de Mathey-Tissot Type XXME. Een mondvol voor een mij totaal onbekend Zwitsers merk uit Geneve. Eerst maar eens gegoogled dan. Zie dan vooral mooie vintage chronographs voorbij komen. De site bekijkend zie ik weinig over de heritage, in ieder geval geen blabla verhalen. Chrono’s waren/zijn een duidelijk ding voor dit merk.
De Type XXME zien zij zelf als een hommage aan hun eigen rijke Chrono verleden. De Type XX chronos zien er wel lekker uit. Ik heb niks met chronographs dus de redelijke eenvoudige XXME is een normale 2 hand met kleine seconde en datum en een vintage vibe.
38,5 mm diameter, mooi ontspiegeld glaasje met een blauwige waas en een dunne 12 uurs bezel, vrij draaibaar zonder clicks (even wennen!) Een dikke gesigneerde kroon en een vintage strap met zo’n Bund dinges erbij. Het is een dik ding, niet in de laatste plaats door het 4,5 mm dikke glas, maar alles is mooi in verhouding en zit prima op de pols.
Het uurwerk is een handopwinder van Fontainemelon, recht toe, recht aan, non hacking en de datum is even draaien geblazen.
Het geheel is geleverd in een mooi houten box met een wat opzichtige opdruk, dat had dan weer eenvoudiger gemogen
Leuke aanwinst. Grappig dat er een FHF handwinder in zit, een 81-2 als ik het goed zie. Blijkbaar zijn daar nog genoeg NOS voorraden van dat ze er een model omheen durven bouwen.
Volgens de handleiding moet je inderdaad gewoon 24h doordraaien
Volgens Ranfft zou je ook heen- en weer moeten kunnen draaien tussen 8 uur 's avonds en net na middernacht, de datum moet dan als het goed is wel mee vooruit draaien maar bij het terugdraaien niet mee terug.
ja, ik zat even te zoeken op dat uurwerk wat je noemde en Ranfft noemde dat, denk dat ik het dan gewoon maar doordraai en niet ga experimenteren met terugdraaien na 20:00H, dank!