Gisteren was het dan zover. De Meistersinger Pangaea day date ivoor (Pdd903) kon ik afhalen bij de plaatselijke juwelier.
De meeste forumleden hebben vast gelezen over de filosofie van de eenwijzer-Meistersinger, dus daar hoef ik niet teveel over te zeggen. Ik ga maar eens uit van eigen beweegredenen en bevindingen
Mijn vrouw vroeg zich nog even af waarom een horloge in hemelsnaam dezelfde prijs had als haar onlangs aangeschafte scooter…ik wenkte haar mee naar haar kast met schoenen en verdere toelichting was ineens overbodig…
Met de juwelier -je weet wel van voor het Internettijdperk met een etalage, advies en een kassa- had ik een goede prijs bedongen. Zij is ook dealer van o.a. Chr vd Klaauw, Staudt, ML, FC en Ebel. Ik kreeg nog de nodige tips en wenken mee ging met het horloge in een prachtige verpakking en de nodige paperassen omgeven huiswaarts.
Eigen foto
Waarom deze keuze.
Nadat ik de Meistersinger Perigraph met zijn 43mm verkocht aan een forumlid (want voor mij toch te kolossaal) kocht ik een kleiner type: de Neo die ik regelmatig draag. Hoewel ik ooit moest wennen aan het eenwijzerprincipe (en ik het vooral een interessante en brutale lay-out vond) lees ik het nu vlot af. Eenmaal gewend kun je tot op de minuut de tijd lezen, hoewel je daar dan iets langer voor moet kijken.
En nu dan de Pangaea day-date. Ik wist dat ik ‘m aan mijn collectie zou gaan toevoegen. Nu ik met pensioen ben is de precieze tijd minder belangrijk, en is het verschil tussen weekend en andere dagen onduidelijk; maar dat betekent niet dat je niet moet weten welke dag en datum het is voor de activiteiten en verjaardagen. De Pangaea day-date verenigt dit in een horloge. Sparen dus.
Een aantal malen zag ik dan weer iets anders en dan viel mijn geldpotje weer terug. Maar nu heb mezelf in de hand gehouden met het beoogde resultaat.
Eerste indruk
Daar issie dan; wat een prachtige horloge. Mooier dan ik dacht nu ik het vasthoud…
Wat een mooie afmeting is 40mm toch. (Van mijn andere horloges, zoals Oris en Frederique Constant, pak ik meestal ook de 40mm’s.) Deze kast heeft prachtige rondingen. Dit in tegenstelling tot de MS-Adhesio, de Perigraph en de onlangs verschenen MS Urban-serie; daarvan vind ik de kast wat stijf. Maar misschien vindt een ander het juist ‘strak’.
Maar deze kast? Dit is helemaal mijn smaak en de kroon, de geringe kasthoogte en de lugs helemaal in balans. De lugs zijn opvallend laag geplaatst en dat voorkomt draaien rond de pols. De ruimte tussen springbar en kast zal voor de liefhebbers van nato-banden bevallen. Het licht gebolde saffierglas en natuurlijk de zichtbodem completeren de buitenkant en onderstrepen de beoogde uitstraling van het horloge met de bijzondere wijzerplaat. Namelijk de uitstraling van een meetinstrument als van een schuifmaat of een rekenliniaal, maar dan om de tijd op de pols te presenteren.
Foto internet
Ik heb wel gelezen dat men de wijzerplaat en complicaties bij dit horloge te druk vond, maar in dit geval is het juist dit concept dat is doorgevoerd zonder consessies. Ik vind het geweldig. De bouw van de kast en de degelijke afwerking voorkomt bovendien dat het lop een fun-horloge zou kunnen lijken, maar juist heel goed ook zakelijk kan worden gedragen.
Mijn keuze viel op de ivoorkleurige wijzerplaat, want tijdloos en het leidt niet af van de aanduidingen die - net als bij de eerder genoemde gereedschapjes- veel tegelijk laten zien. Blauw, blauw-wit, wit en zwart zijn verkrijgbaar, maar ik koos dus voor klassiek.
Eigen foto
Ik ga - zoals altijd na een indraagperiode- natuurlijk weer een ander horlogebandje kopen; donkerrood of donkerblauw met beige stiksels of zo. (Ik weet niet overigens iet of er struisvogels rondlopen in Zuid Afrika of krokodillen zijn in die kleuren…
Eigen foto
Als je uit bovenstaande meent te kunnen opmaken dat ik content ben met mijn NA? Reken maar van YES,