NA: Meistersinger Metris - wat een gave kast!

De Meistersinger Metris. Ik had hem al eens gezien. 38mm, gave kastvorm met mooie hoeken, 200 WR, gaaf. Maar die prijs. €1500 vind ik echt behoorlijk veel.

En toen was er @tonnieb die een aanbieding stuurde van Bijenkorf voor een (reeds uitverkochte, dat dan wel weer) Seiko Samurai. Even checken wat er nog meer in de aanbieding is, dacht ik. En wat ziet mijn oog, de Meistersinger Metris 50% afgeprijsd! En gisteren, op Black Friday, bij me binnengekomen.

Wat een prachtding!

Foto’s

Specs

  • 38mm diameter x 10,3mm hoogte
  • 20mm band
  • Automatisch uurwerk: ETA 2824-2 of Sellita SW 200-1. In mijn geval is het een ETA, afgaande op de tag.
  • 28800 Semioscillations per h – 4 Hz
  • Datumaanduiding
  • Licht gebold saffier met datumloep
  • Power reserve 38 uur
  • Caseback met 6 schroeven
  • Geschroefde kroon
  • 20 bar WR (200 meter)

Bevindingen

De stijl is echt tof. Netjes, casual, sportief, je kan er alle kanten wel mee op. Letterlijk, gezien de waterdichtheid. Fris, dat wit met de blauwe wijzer. Tof dat het 200 WR is, dat verwacht je niet bij zo’n horloge!

De kast
Het is misschien vloeken in de kerk, maar de hoeken van de kast en het mooie verschil tussen gepolijste en gebrushte oppervlaktes doet me echt denken aan de Grand Seiko die ik recent had gepast. Verder heeft het een bepaalde '70s vibe, dat doet ook denken aan de oude King Seiko’s.


De wijzer
De wijzer lijkt vaak zwart, maar heeft een helderblauwe glans. Het doet me denken aan de wijzers van de Seagull 1963, maar mooier. Het blauw van de wijzer maakt dat het horloge heel fris en sportief oogt.

De wijzerplaat
De wijzerplaat is wit met een zilveren glans / glittering erin, een soort satijnglans. Hij wordt omschreven als ‘opaline silver’. Ik neig vaak naar zwarte of blauwe dials, maar daar heb ik dan ook al best wat van in, dus dat kwam mooi uit dat deze zilver/wit is.

Overigens vind ik het datumvenster ook mooi afgewerkt, geen opgelegde lijst maar een schuin inlopend zilver randje.

De band
De nato erop is erg nice, voelt bijzonder dik en stevig aan. Wel was die in een voor mij onbruikbare lengte en hij kwam veel te hoog op mijn pols te liggen. Met lichte vrees dus toch de schaar erin gezet: extra flap eraf en een stukje korter en dichtbranden tussen twee stuivers. Het voelt niet goed met zo’n duur horloge, maar is 100x beter nu, geen spijt van!

Ik denk dat canvas / cordura banden goed zullen staan, leer wordt misschien te ‘netjes’.

Leesbaarheid
De leesbaarheid is erg goed. Normaal niet iets waar ik erg op let, maar bij een einzeiger wel heel belangrijk. Een einzeiger is echt heel makkelijk aflezen: het is niet anders dan een verlengde uurwijzer, dus je ziet altijd in één oogopslag hoelaat het ‘ongeveer’ is, maar je moet ook duidelijk kunnen zien of het 10 voor, 5 voor of een minuut voor een bepaald uur is. Dat is geen enkel probleem, de wijzer/indices en wijzerplaat zijn goed contrasterend. Voor wie het niet gewend is, die is hoe je de streepjes van elkaar onderscheidt.

Overwegingen
Als ik één punt moest noemen wat best anders had gemogen, is het wel dat de indices niet opgelegd zijn. Daar hou ik erg van. Tegelijk… weet ik niet of dat bij de rest van de stijl zou passen. Het is een iets sportiever horloge om te zien, ondanks dat het ook netjes en strak is. En als ze opgelegd waren, dan zou dat zilverkleurig moeten zijn, wat de leesbaarheid niet ten goede zou komen op de lichte wijzerplaat. Anyway, voor de prijs vind ik dat het enige dingetje. Opgelegde indices stralen voor mij luxe uit.

Vraagje over uurwerk
Ik heb niet bijzonder veel kennis van uurwerken. Mijn vraag is als volgt: het aantal hz is gelijk aan de meeste mechanische horloges, maar als ik ernaar luister tikt hij vele malen sneller dan mijn andere horloges. Hij loopt wel gewoon netjes, niet te snel, dus het zal helemaal goed zijn, maar wie kan het verklaren?

Meer foto’s!

Bedankt voor het kijken!

106 likes

Mooie korting! Ben zelf geen fan van Meistersinger… maar jij duidelijk wel. Top aanwinst dus! Al helemaal voor de prijs!

Je was hard bezig met opruimen, dus vroeg me af wat we met je andere einzeigers gaat gebeuren?

1 like

Mooi hoor, ik hou wel van apart

1 like

Gefeliciteerd :gift:
Dit blijven toch mooie en aparte horloges :+1:t4:

2 likes

Leuk horloge, sterke 70s vibe inderdaad :slight_smile:

Retail 1500€ is vrij heftig, met 50% korting heb je een goeie deal gescoord :+1:

1 like

Nog steeds te koop met 50% korting voor de geïnteresseerden.

Niet op voorraad lees ik nu, excuus :slight_smile:

1 like

Prachtige aanwinst en een lekker vreemde eend in de bijt…mooi afgewerkt en voor die prijs had ik hem ook graag gekocht :wink:

Veel draagplezier en erg mooi/leuk verhaal om jouw enthousiasme te lezen :muscle:t2::ok_hand:t2:

2 likes

Ik had de allerlaatste :zipper_mouth_face:

De Meistersinger Neo Q meteen verkocht en komt vandaag of morgen al bij zijn nieuwe eigenaar :joy: En dan heb ik nog die zelfbouw einzeiger. Die vind ik ook nog steeds gaaf en vraag me af of ik die überhaupt verkocht zou krijgen, dus die blijft lekker.

Thnx!!

3 likes

Ik vind de Metris dus echt heel gaaf, sluit niet uit hem ook eens te proberen.

Proficiat!

1 like

Dit is de mooiste Meistersinger wat mij betreft. Geniet van je aanwinst!

2 likes

Prachtig! Meistersinger is anders dan anders…dat staat mij wel aan!
Zeer mooie aanwinst!

1 like

Mooi zeg, ik heb er inderdaad ook al eens naar geloerd. Een erg leuk en praktisch model van Meisersinger.

Gefeliciteerd met je aanwinst!

2 likes

Wat een gaaf ding, blauwe suede band erop zou hem zeker niet misstaan!!

1 like

Gefeliciteerd, mooi horloge met inderdaad een bijzondere kast.

Zelf minder een meistersinger fan, maar mijn zoon wel. Hij is net eigenaar geworden van een Pangaea.

1 like

Gefeliciteerd met deze aanwinst…:grin:

1 like

Daar is al voor gezorgd. Ik wacht met smart op postnl vandaag.

Mooi horloge! Kast vorm maakt het horloge! Veel plezier.

2 likes

Hij tikt sneller dan je Seiko’s :wink: Die tikken op 21.600 VS 28.800 van deze. Veel plezier er van!

2 likes

Nou, je enthousiasme druipt er gewoon vanaf, :wink:
Je hebt, naar mijn gevoel, de mooiste er ook uit gekozen.
Veel draagplezier met dit toch wel speciaal horloge,:+1:

1 like

Wat een mooi horloge is dat. Ik zou hem ook wel op leer durven dragen hoor.

1 like

Wat een gave kast en lugs! :ok_hand: Gefeliciteerd met deze aanwinst!

1 like