Op verzoek van een mede HF-lid, speelde ik al wat informatie door over mijn recentste aankoop. Dit bleek dermate uitgebreid dat er evengoed een NA-rubriek kan worden aan gewijd.
De Méraud (samentrekking van mer en émeraude - mss een verwijzing naar de Bretoense Côte d’Émeraude ofte Smaragdkust ) Bonaire dus, kwam op mijn vizier via HF, en uiteraard vond ik de Belgische link wel interessant. De uurwerken zelf spraken me aan omwille van de eenvoud (de Bonaire) en het apart design (de Antiqua).
Onlangs dan de trekker overgehaald en de Bonaire Marine Blue besteld, gecharmeerd door zijn vintage uitstraling (inspiratie Fifty Fathoms?). Enkele tijd later kwam oprichter Stijn het horloge persoonlijk afgeven.
De blauwe sunburst in zeer aanwezig en speelt mooi met het licht. De driehoekige indices zijn imo hier een betere optie dan cijfers en maken het uurwerk nog cleaner.
Ik koos hier voor de stalen bracelet (heeft trouwens snelverzet ), hoewel de tropic banden, volgens andere liefhebbers, tot de betere in de markt blijken te behoren. Met een breedte van 20 mm en de drilled lugs is bandenwissel trouwens een makkelijke mogelijkheid.
Wat mij over de streep trok is de smallere bezel in deze Mk II, maakt het ineens veel lichter qua design, en de keuze voor een ander binnenwerk - La Joux-Perret - in plaats van de obligate SW200.
Stijn, de oprichter, eigenaar en designer van Méraud, blijkt daarbij nog eens een toffe gast die zeer benaderbaar is en luistert naar zijn cliënteel. Al bij al een prettige ervaring, en doet mij twijfelen of ik ook niet voor de Antiqua (chrono met Landeron handwinder) moet gaan
Foto’s
Nog een fijne dag.
Filip