NA: Merkur 70's vintage style handwinder

Ben nu ruim een jaar horloges aan het verzamelen wat allemaal begon door het verkrijgen van 2 erfstukken, een Tissot Seastar Seven en een Atlantic Worldmaster, beiden dressers. Lid geworden van het HF voor informatie, besmet geraakt door het horloge virus en al snel wat horloges gekocht, de Garmin smartwatch ging voorgoed de kast in. Budget is beperkt maar toch geprobeerd zo origineel mogelijke modellen te kopen qua ontwerp, Vostok Scubadude, Casio Duro etc.

Na een tijdje tot de ontdekking gekomen dat de vintage dressers uit de jaren zeventig gewoon heerlijk licht en comfortabel dragen op leer maar omdat ik er zuinig op ben vanwege de emotionele waarde wilde ik er nog een budget dresser in dezelfde stijl bij kopen voor dagelijks gebruik op werk.

Uiteindelijk is de keuze gevallen op een Chinese Merkur handwinder, een hommage aan een horloge dat het merk zelf produceerde in de jaren 70 en 80 voor zover ik weet en voor mijn gevoel druipt het jatwerk er niet volledig vanaf. Maar dat mag ieder voor zichzelf bepalen.

Gekocht op AliExpress in de Officiele Merkur Store, de levertijd was best lang, ruim 1 maand. Ik had een wijnrode wijzerplaat besteld maar die bleek ineens toch niet leverbaar. Heb de witte variant aangeboden gekregen en geaccepteerd. Geen spijt van gekregen. Verzenden koste ook nog een maand, vertraging door het Chinees nieuwjaar en de Nederlandse douane maar gisteren kwam het horloge dan eindelijk binnen na aftikken van ca. 9 euro inklaringskosten. BTW betaal je al bij Ali.

Voor de prijs van 100 euro krijg je een heel aardig horloge. Kast 38mm ex. kroon, wijzerplaat 31,5mm, lug to lug 45mm, dikte 12mm door het “bolle glas” dat volgens de fabrikant qua hardheid net 1 stapje onder saffier zit. Tot 50m waterdicht volgens de fabrikant.

Een in-house Chinees handwinder uurwerk, Fanzi M01D laat het horloge tikken op 21600 bph en de gangreserve is volgens fabrieksopgave 40 uur. Non-hacking. Mag volgens de specs +/- 30 s/dag afwijken. Vanaf 19:00 gisteravond tot 12:30 nu zijn er 7 seconden bijgekomen met 50/50 op het nachtkastje en om de pols, niet onaardig. Beat error is 1,3 ms wat een beetje matig is, of je er in de praktijk wat van merkt…

Het originele bandje stelt weinig voor. Leuke kleur, best stevig maar ook matig afgewerkt, scherpe nylon randjes en stiksels die na een paar uur gaan irriteren. Gelukkig heeft het quick release pins dus er zat al snel een zwart lederen Hirsch bandje op dat ik nog had liggen. Er passen standaard 20mm banden op.

Het horloge werd netjes in een stevige etui met rits geleverd, goed beschermd door plastic en met wat accesoires zoals poetsdoekje en handleiding van alle huidige Merkur modellen in het Chinees en Engels.

De tijd zal leren wat hoe de kwaliteit van het horloge is. Tot nu toe draagt het lekker en ben ik er blij mee.

Nog wat foto’s…

19 likes

Leuk ding voor dat geld, veel plezier ermee!

1 like

Mooie vintage uitstraling en leuke specs. Gefeliciteerd.

1 like

Dankjewel!

1 like

Zeker, jaren 70 ongeveer.

Inderdaad nogal hoog voor deze handwinder, maar ik vind het best een geslaagde reissue. Zie er netjes uit. :ok_hand:
Veel plezier ermee! :+1:

1 like

Ja ik vind 'm ook geslaagd, is er ook in donkerrode en zalm kleur en met metalen band.

1 like

Ja, die donkerrode en zalm kleuren zijn mij ook bekend. Ik ben een nog niet uit of zalmkleur een hype is of niet (voor mezelf dan).

De zalmkleur met naar zwart toe kleurende rand vind ik ook fraai, zolang het op dit exemplaar maar geen Arabische cijfers heeft.

De Merkur heb ik wel in vizier gehad maar gezien er nog een aantal onderarm horloge liggen te wachten tot ze eindelijk uit de kast mogen (ik hou mezelf voor de gek door mezelf op te leggen dat ik een nieuw horloge alleen bij speciale gelegenheden in gebruik mag nemen) heb ik me nog weten te bedwingen.

1 like

Ik had de donkerrode besteld, waren er tientallen op voorraad volgens Ali maar toch leverden ze maar steeds niet, elke keer “volgende week komt ie”. Uiteindelijk kwam alleen de witte en de nieuwe harde blauwe en groene kleur op voorraad en mocht ik kiezen. Dan maar de witte, heb er absoluut geen spijt van. De communicatie met de Merkur store verliep overigens erg vlot via de Ali app.

1 like

Prima keuze :+1:t2:

1 like

Leuke aanwinst!

Een modernere en fraaier afgewerkte versie van het Chinese Standaard Uurwerk. (Tongji). Niks mis mee.

1 like

Dat vind ik één van de leuke dingen aan dit horloge, nu eens geen Miyota, Seiko of Seagull (al is daar kwalitatief niks mis mee)

Na 24 uur inlopen loopt ie nu +9s/dag net na opwinden en onder diverse hoeken gedraaid op de pols.

1 like