Mijn zevende Zwiterse klok, vijfde automaat en… zevende duiker.
Mijn huidige horloge, een Oris Aquis met calibre 400, half jaar geleden gekocht, heeft wat issues en heb twee weken terug besloten deze terug te brengen voor garantie. Hoewel een nieuw horloge voor mij normaal een once in a few years-ding is, was dit voor mij toch reden om alvast voor een nieuwe klok te gaan. De keuze was makkelijk gemaakt: het model dat al jaren op mijn radar staat, waar ik al vele reviews van heb gelezen en gekeken en die elke keer mijn aandacht trekt als ik langs een AD loop: de Longines HydroConquest.
Meteen nadat ik de HC bij de AD had besteld, begon de drang en nieuwsgierigheid naar de HC in een rap tempo omhoog te gaan. Het zou voor mij een periode worden van veel geduld… Als de importeur hem op voorraad zou hebben, zou het tussen de 1 a 2 weken duren, anders hooguit 4 weken.
Precies een week later, en eerder dan ik had verwacht, kreeg ik plots de verlossende mail: “Uw bestelling is binnen.”
Het is een wonder dat ik die middag snel nog vrij kon krijgen van werk. Snel even lunchen en daarna meteen in de auto gesprongen. Alsof het zo moest zijn zaten alle stoplichten tijdens de half uur durende rit mee en viel er geen druppeltje regen op de toch zeer regenachtige dag.
Eenmaal aangekomen bij de juwelier lag mijn HC klaar, helemaal nieuw in de stickers. Ruim een uur gezeten daar, gezellig gebabbeld met de verkoper en de band op maat laten maken. Toen ik een half jaar terug mijn Aquis daar kocht had ik de HC even om de pols gedaan, maar omdat mijn focus toen vooral op de Aquis lag, was ik blind voor de pracht die de HC te bieden heeft. Ik ben echt positief verrast en onder de indruk van deze klok.
Uurwerk
Laat ik beginnen met een groot pluspunt van de HC: het uurwerk.
De vorige generatie HC heeft een uurwerk op basis van de ETA 2824-2, wat een uitstekend uurwerk is. Deze nieuwe generatie HC heeft de L888, die de iets luxere ETA 2892-A2 als basis heeft. Dusdanig specifiek door ETA gemoficeerd alleen voor Longines. Belangrijkste aanpassing is het aantal vibraties per uur dat is teruggebracht van 28.800 naar 25.200, ofwel van 8 naar 7 per seconde. Mede hierdoor geeft dit uurwerk een gangsreserve van maarliefst 72 uur.
Als ik de leuke tag die bij het horloge zat mag geloven, heeft het uurwerk in mijn model een silicium balansveer; iets wat je deze dagen voornamelijk bij de wat duurdere merken ziet. Hierdoor heeft Longines de garantietermijn kunnen verhogen naar een mooie 5 jaar!
De 2892-A2 lag ook als basis in mijn 2010 Omega Seamaster. Nooit problemen mee gehad, kroonwerking en tijd verzetten ging altijd soepel en hij liep zeer accuraat. In de HC is het geen haar anders; de kroonwerking is top en het verzetten van de datum en tijd voelt gewoon een stuk soepeler en fijner dan bij mijn andere (ex)-horloges.
Als ik de leuke tag die bij het horloge zat mag geloven, heeft de L888 in mijn model een silicium balansveer; iets wat je deze dagen voornamelijk bij de wat duurdere merken ziet. Hierdoor heeft Longines de garantietermijn kunnen verhogen naar een mooie 5 jaar. Het staat niet op de site van Longines bij mijn model, maar wie weet komt dat nog? En mocht mijn horloge niet die silicium veer hebben, lig ik daar niet wakker van.
Accuratesse
Tot nu toe top. Op basis van afgelopen 6 dagen loopt hij nu ongeveer +4 seconden op een dag. Dat is dus binnen COSC-normen! Wel heb ik de ervaring dat nieuwe horloges de eerste maand wat accurater lopen.
Kast
Door het slankere formaat van het uurwerk, die 1 milimeter dunner is dan de meer gebruikelijke 2824-2 of Sellita SW200-1, is de kast dunner dan wat ik van mijn twee Oris Aquis’ gewend ben. Geborsteld aan beide kanten met een gepolijste kroon. Prachtig!
You hate or love it: de kroonbeschermers. Ik haat niks aan dit horloge, maar ik zou het mooier hebben gevonden als de kroonbescherming wat subtieler was. In reviews lees/zie je weleens dat het verzetten van de kroon hierdoor wat lastiger is, maar zo heb ik dat nog niet ondervonden.
Wijzerplaat en wijzers
Toen ik besloot voor de HC te gaan, hoefde ik geen seconde over de kleur na te denken: BLAUW! Prachtig uitgevoerd op deze. Zeer vergelijkbaar met de blauwe Aquis. Bij de HC is de plaat abstract blauw, waar hij bij de Aquis van binnen naar buiten wat van kleursetting lijkt te veranderen. Vooral in zonlicht zie je het verschil goed. De HC heeft plat glas met een ontspiegelende coating aan beide kanten. De afleesbaarheid in zonlicht is hierdoor echt top. Ik vind de uitvoering van blauw op de HC net zo mooi als bij de bijna twee keer zo dure Aquis.
In tegenstelling tot de vorige generatie van de HC, vind ik deze wijzerplaat precies de juiste mate aan details hebben. Al met al een veel speelsere look dan die van de Aquis. De Arabische cijfers, waarbij de 3 vervangen is voor de datum vind ik mooi en uniek aan de HC. Volgens sommigen geeft dit een asymmetrische look, maar ik vind exact het tegendeel.
De wijzers vind ik ook top; een lange maar simpele minutenwijzer, lolly-secondewijzer en een opvallende urenwijzer. Ook al is laatstgenoemde overduidelijk afgekeken van Tudor, het is een mooie set zo en in combinatie met de rest van de details een mooi levendig geheel. Het logo van Longines is en blijft ook een mooi statig ding. Al met al vind ik de wijzerplaat en wijzers echt top.
Bezel
Ik ben geen duiker, maar toch hou ik erg van de looks en feeling van een elegant duikhorloge. Een professioneel te gebruiken bezel hoort daar ook bij en op dat vlak ben ik echt onder de indruk van de HC. Van alle 7 duikers die ik tot nu toe heb gehad (2 TAG Heuer Aquaracers, 2 Omega Seamasters en 2 Oris Aquis’) vind ik de werking van deze bezel veruit de beste. Zeer soepel en met een lekker geluid.
De bezel is tevens van keramiek en geeft een luxe uitstraling.
Lume
Ook hier geldt: ik ben geen duiker, maar mooie en goede lume hoort bij een duikhorloge. De vorige generatie HC kreeg nogal kritiek op de lume. Heb dat model niet gehad, dus kan daar niet over oordelen, maar de lume op de nieuwe generatie lijkt echt tiptop in orde. Mooi ook hoe de 12, 9 en 6 volledig belicht zijn.
Band
Als laatste onderdeel hetgene wat ik het minste vind van de HC; de sluiting en dikte van de band. Ik had in reviews al wat negatieve geluiden gehoord, maar het weerhield me er niet van om toch voor de HC met stalen band te gaan. Waar vele populaire duikhorloges een sluiting met push buttons hebben, heeft de HC een tweevoudige vouwsluiting. Mijn twee TAG Heuer Aquaracers hadden hetzelfde systeem en ik heb het nooit echt als heel handig ervaren. Het voelt met de HC alsof ik een luxe rijk uitgeruste auto rijd… maar waarbij ik wel de ramen met een zwengel moet opendraaien. Solide, maar niet heel praktisch.
Door het slanke uurwerk is de kast van de HC dunner dan wat je bij een duiker zou verwachten. Ik vind dat mooi, maar de dikte van de band doet dit mooie mijns inziens wat tekort. Ik zou het zo mooi hebben gevonden als de band, net als bij de Aquis, versmalt afloopt.
Stoor ik me aan de band en de sluiting? NEE! De HC heeft teveel pluspunten die dit compenseren.
De afwerking van de band is, net als de kast, zeer netjes. Weer een geval hate or love it, maar ik hou van een gepolijste band. Het geeft de HC een luxere look en het compenseert het massieve van de band een beetje. De buitenste schakels zijn geborsteld, maar met gepolijste zijkant. Binnenschakels zijn gepolijst. Op de sluiting van de band is een mooie afdruk te zien van het prachtige Longines-logo en een wat (iets overbodige) vermelding van de maximale duikdiepte.
Al met al vind ik de Longines HydroConquest een fantastisch horloge die veel geeft voor een relatief lage prijs. Ik ben erg merkentrouw en toen ik de AD belde voor een Longines, voelde het na 4 jaar Oris een beetje als vreemdgaan. In tegenstelling tot veruit de meeste HFers draag ik slechts één horloge en wissel ik pas als ik wat nieuws koop, wat eens in de paar jaar is. Ik heb het horloge nu een week en ben er erg blij mee en hoop dat dat komende jaren zo blijft.
Foto’s: