Dit microbrand horloge Lacité / Urbanite GMT kwam ik per toevallig tegen tijdens een zoektocht naar Canadese horloges. Het is een jong merk uit Montréal, opgezet door twee oprichters met een achtergrond in design en technologie.
Wat me aansprak is het concept achter het merk: ‘leven tussen steden en tijdzones’. Dat zie je ook terug in hun eerste model, de Urbanite GMT. Een vrij ingetogen, modern horloge zonder veel opsmuk, maar wel met een duidelijke focus op functionaliteit.
Ik ben gegaan voor zwarte uitvoering. Wat mij daarin vooral aanspreekt zijn de blauwe details: subtiel aanwezig in de GMT-wijzer, de tekst en rond het datumvenster. Dat geeft het horloge net wat extra contrast zonder dat het schreeuwerig wordt.
De wijzerplaat heeft daarnaast een lichte ‘gravel’-textuur die afhankelijk van het licht meer of minder zichtbaar is. In combinatie met de matte zwarte afwerking en de vrij strakke indices oogt het geheel vrij rustig en technisch.
Technisch zit het ook goed: een Miyota 9075 ‘true GMT’ uurwerk, 40,5 mm kast, saffierglas, 100 meter waterdicht en een gangreserve van zo’n 42 uur. Alles voelt degelijk en in balans voor dit segment.
De nylons strap is prima, maar het extra bruine, leren bandje kleurt niet mooi bij het zwart, vind ik, en hadden ze van mij mogen wisselen voor een blauw rubberen of canvas bandje dat aansluit bij de blauwe details.
Al met al een interessant eerste model van een nieuw merk. Ben benieuwd hoe Lacité zich verder ontwikkelt, maar de eerste indruk is positief.