NA: Mido Commander daydate

Op het forum kom ik regelmatig topics tegen waarbij horlogeliefhebbers spreken over hun grail. Leuk om te lezen, maar ik heb dat niet. Ik heb geen horloge dat ik mijn grail kan noemen, vooralsnog geen ultiem en absoluut einddoel. Ik heb wel een verlanglijst, die bijna dagelijks wordt bijgesteld. Zo ben ik van een boel verschillende duikers naar een andere boel vintage (Pontiacs) horloges gegaan. Hier en daar wat andere vintage, zoals Certina’s en soms iets heel anders. Kortom, ik vind heeel veel horloge’s leuk, ben qua horloges heel wispelturig en heb er dus nu een abnormaal aantal.

Het forum heeft is mede oorzaak van mijn smaakverandering in de loop van de tijd, maar ik merk dat het zien van horloges in real life pas echt bijdraagt tot het bijstellen van de verlanglijst. Zo vond ik Damasko altijd wel aardig op plaatjes. Maar tijdens een horloge clinic afgelopen week, heb ik 'm in het echt gezien en ben er helemaal gek van.

Dat zelfde had ik een tijd geleden bij het zien van een Mido Commander daydate. @vinwat droeg er een met een bordeauxrode wijzerplaat en ik was er direct van onder de indruk. Een hele duidelijke Rolex hommage, maar op één of andere manier spreekt ie me erg aan.

Toen ik de kans kreeg om zo’n Mido Commander over te nemen heb ik niet getwijfeld, ondanks dat deze in de verste verte niet leek op die bordeauxrode waar ik zo van gecharmeerd was. Het was er een met een lelijke wijzerplaat, voorzien van blauwe glinstertjes op de uren. Daarbij liep het horloge ook niet en dus een leuk projectje voor me.

Deze Mido is voorzien van een automatisch ETA 2834-2 uurwerk, met de kenmerkende dagfunctie boven in de dial. Dit zelfde uurwerk is ook in verschillende Hamiltons en Tudors gebruikt.

Doordat het uurwerk via het glas uit de kast moet worden genomen, is de kast verrassend slank en draagt het horloge, met zijn 36mm, heel comfortabel op mijn smalle pols.

Het servicen van het uurwerk bleek het enige dat nodig was om het horloge weer te laten lopen. Het moet nog een beetje inlopen, maar ik ben zeer tevreden.

Verder heb ik 'm voorzien van een nieuwe wijzerplaat, omdat blauwe glinstertjes niet mijn smaak is er er al losse steentjes uit de wijzerplaat naar het uurwerk waren verplaatst.
Heb ik nog wensen mbt deze Mido? Zeker. De dagschijf is niet netjes meer en past niet bij de nieuwe wijzerplaat. Een nieuwe is wel te krijgen, maar die heeft niet de “Sunday” met rode letters. Nog even verder zoeken. Nieuwe wijzers maken hem af, maar voor nu hou ik 'm zo en ga ik er van genieten.

41 likes

Erg mooi, geniet ervan :+1:t2:

1 like

Cool! Het uurwerk ziet er mooi versierd uit ondanks dat er een solid caseback op zit. Ik heb ook zo een gehad in het verleden:

image

6 likes

Hartstikke leuk horloge!

1 like

Goed bezig! :+1:

1 like

Knap gedaan, ziet er weer helemaal top uit

1 like

Nice :ok_hand:t3: knap gedaan hoor. Veel plezier ermee.

2 likes

Gaaf gedaan man :ok_hand::grinning: …Veel plezier ermee!!

1 like

Mijn beste,

Ziet er weer ‘pico bello’ uit. :+1:
Geniet er met volle teugen van!!

En voor straks: “Buona Notte" en morgen gezond weer op.:first_quarter_moon_with_face::first_quarter_moon_with_face::first_quarter_moon_with_face:

Orologio Signaturis Temporis :wink:

1 like

Ook hier in Halle een Mido fan

En ik vind dat je de klus prima gedaan hebt!

2 likes

Mooie klus.

1 like

Schitterend werk Harry.
Erg mooi, ik ben een beetje jaloers.

2 likes

Mooi werk. Is een leuk horloge, van een merk dat ook ik weet te waarderen.

1 like

Ziet er goed uit Harry! En even tussen ons; heb je dit allemaal op de clinicavonden geleerd? :wink:

Leuk te lezen , en veel plezier met je mooie klok :+1::+1:

Mvrgr joost

1 like

Mooi gedaan en mooi klokje! Mido is een zeer goed merk: ik heb er ook een heel stel gehad in het verleden. :+1::slightly_smiling_face:

1 like

Het is inderdaad begonnnen met een clinic vorig jaar. Beginnen met een simpele handwinder, dan steeds een stapje moeilijker. Veel oefenen en alles netjes vastleggen. Dan kan het bijna niet fout gaan. Daarbij heb ik gaandeweg ook steeds wat meer gereedschap aangeschaft, zoals een schoonmaakmachine, triebniet, stenen pers, timegrapher, etc omdat je die echt nodig hebt.
Ingewikkelde reparaties is een heel ander verhaal, maar komt later (na nog meer oefenen) wel.

3 likes

Ziet er weer top uit .
Altijd leuk om over dit soort dingen te lezen.

1 like

Goed doorgepakt! Zolang ik veredelde kinderopvang speel staat het nog op een laag pitje helaas.

1 like

Ik ben onder de indruk! :+1:t2:

1 like