NA Mijn eerste Omega, de Omegamatic

Zit al een tijdje naar Omega te kijken. Het moet er toch een keer van komen. De klassieke Omegas vind ik te klein. Een mooie Seamaster 300M uit Zandvoort was ik net een dag te laat. Toen kwam deze Seamaster 200, de Omegamatic tegen bij een eBay verkoper, die ik al kende.
Deze Omega uit 1997 heeft een Auto quartz loopwerk. Het Omega 1400 loopwerk gebruikt een rotor om een batterij te laden, welke een Quartz loopwerk aandrijft. Omegas antwoord op Seiko’s Kinetic loopwerk.
Ik vind vooral het ontwerp geslaagd. Een soort mini Seamaster. Ik houd altijd van 12, 3, 6 en 9 op dials.
Het horloge is 38mm en nog geen 10mm hoog.
De 1501/823 band heeft nog wel kuren. Sluit niet lekker, maar ik las dat het veertje geserviced moet worden. Het is in ieder geval wel heel.
Het 18K goud omega logo is ook lekker versleten.
Ik denk dat ik m’n horloge een bezoek aan Wesselink en Vreeker ga geven voor wat onderhoud en reiniging.
Maar eerst 1 week genieten van de heerlijke afwerking van deze Omega!

44 likes

Mijn beste,

Proficiat met deze eigenzinnige Omega!!
Ziet er karaktervol uit!!
Goed hoor!!
Draag hem in goede gezondheid. :four_leaf_clover:

En voor straks: “Buona Notte" en morgen gezond weer op.:first_quarter_moon_with_face::first_quarter_moon_with_face::first_quarter_moon_with_face:

Orologio Signaturis Temporis :wink:

Mooi horloge. Veel plezier met je NA.:+1::ok_hand::clap:

Mooi mooi mooi en veel draagplezier :ok_hand:

Ik had deze Omega nog niet eerder gezien, maar deze heeft absoluut een eigen smoel. I like it :+1:t2:

Veel draagplezier gewenst.

Heel leuke aanwinst :+1: Ik ben hem nog niet eerder tegengekomen op het forum

Het nadeel schijnt wel te zijn dat er peperdure “batterijtjes” in moeten die slecht tegen leeglopen kunnen oftewel veel dragen dus

Apart en mooi :+1::+1:

Deze kende ik nog niet, heel veel plezier met je NA.

Bijzonder, en leuk om te zien :+1:

Tussen de €3,25 en de €19,95 dus het is te overzien.

1 like

Ik herinner me nog dat deze geen echt succes waren, ik zag ze meerdere keren met korting bij de AD liggen.

Ik dacht bij het uitkomen dat het een andere versie was van de Bond, maar de metalen band was lichter uitgewerkt en inderdaad met een gouden blokje op de gesp.
Als ik me niet vergis was het systeem zo dat een rotortje eerst een aantal maal moest ronddraaien, als er dan # keer was gedraaid was er een mechanisme opgewonden en werd die in 1 keer afgewonden, dit wekte dan de stroom op.
De beweging van de rotor op zichzelf was immers onvoldoende krachtig. Was het geen Nederlandse uitvinding die aan Swatch was verkocht?

Ik heb je verhaal nog niet kunnen bevestigen, maar klinkt aannemelijk. Het is de ETA 205.111 (Autoquartz), welke later inderdaad aan Swatch is verkocht.
(in 1997 was er kort een versie zonder batterij)

Aparte Omega! Heel leuk en veel draagplezier gewenst :+1:

Omegaaf! :ok_hand:

1 like

gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst :+1:

Heerlijk horloge, gefeliciteerd!
Groeten van zijn broer:

2 likes

Nice :ok_hand: gefeliciteerd

Topper!

1 like

gefeliciteerd met dit bijzondere horloge!