NA mijn oudste Gruen polshorloge

:+1: Gaaf :clap: :clap: :clap:
Groeten iwan :motorcycle:

1 like

Horloge met een verhaal, I like it!

1 like

Leuke grap, heb mn zilveren polshorloge die met 0.800 gemerkt is even nagemeten:

Resultaat is 93,75% zilver, 5,55% koper, 0,561 % tin en wat spoorelementen.

Zou dit onder een lager zilvergehalte verkocht zijn ivm belastingen ofzo??

Zal deze week ook eens een zakhorloge doen.

2 likes

Goede vraag; goed mogelijk. Maar je hebt natuurlijk ook altijd variatie op je legering. Zilver wat niet gegarandeerd 0,900 was was natuurlijk goedkoper, maar kon toevallig ook best zuiverder zijn.

Iets vergelijkbaars zie je tegenwoordig bijvoorbeeld met staal. Staal s235 is over het algemeen veel sterker dan het officieel is. Komt soms gewoon uit dezelfde smelt als s355, alleen geeft je certificaat aan dat het s235 is, en omdat het niet gegarandeerd is mag je die sterkte niet gebruiken bij je berekening, ook al is die er wel.

2 likes

Mooie aanwinst! Genieten van je bijdragen!! Ga vooral door met het posten van dit moois…

1 like

Vreemd dat dat percentage in werkelijkheid stuk hoger ligt. Gewoon sterling.

Heb wel ergens gelezen dat in Zwitserland wat ruimere marges werden toegestaan. En dat dat problemen opleverde bij exporteren. Dus idd misschien een kwestie van op veilig spelen.

Tax hing (iig naar usa) volgens mij af van uurwerk kwaliteit. Kast materiaal weet ik eigenlijk niet. Qua efficiency in de productielijn kan het best handig zijn om maar 1 zilvergehalte te gebruiken.

1 like

Zakhorloge ligt dan weer wel in lijn der verwachting, 84,44% zilver, 15,36% koper, 0,178% zink.

2 likes

Grappig om die getallen te zien :+1:

1 like