Mijn recentste NA, waar de douane/post lang van wilde genieten, een wristlet van 1910-1914. Van buiten een Gruen, van binnen een vermomde Gruen.
De wijzers zijn in sierlijke louis XIV stijl. Op de wijzerplaat mooie gouden snippertjes naast de elegante cijfers. De rode 12 om de drager te helpen bij de overgang van zijn zakhorloge (met de 12 bij de opwindkroon) naar een polshorloge. Anders zit je zomaar 3 uur verkeerd!
De kast lijkt nog sterk op zakhorloge kasten, met scharnierende onderdelen en een extra afdekplaatje aan de binnenkant. Veel horlogemaker krabbeltjes, dus jaren met liefde gedragen en onderhouden.
Het 15 jewel uurwerk en de sterling zilver kast draagt United W. Co als maker. Dit was een dochtermaatschappij van Gruen in Madretsch (Biel/Bienne) en is in 1915 als naam verdwenen (samengevoegd). Gewoonlijk staat er op het uurwerk ook nog Gruen guarentee en het is dus speculeren waarom het hier ontbreekt. Het uurwerk is een 11 ligne Gruen caliber 94 van Marc Favre die wel meer uurwerken aan Gruen leverde (bijv. dames cartouche met label Gruen Guild M). High polish, geneva stripes, straight graining, bimetal balance wheel met breguet overcoil, ze hebben hun best gedaan op de afwerking. (Dat kwakje bij de balans blijf ik vanaf, schellak reparatiepoging?)
Maarja, de vraag is nog wel of het een dames of heren of wellicht een unisex model is. Kijk je naar wat vroegere advertenties van diverse horlogemerken, dan werden de eerste polshorloges ook gezien als outdoor horloges voor dames en heren: voor het actieve leven zoals autorijden, vliegen en tennis. Maar in de USA droegen “echte” mannen nog zakhorloges. De sierlijke wijzerplaat lijkt vrouwelijk, maar zag je ook bij heren zakhorloges. 30mm, grensgeval maar eigenlijk best klein voor een zakhorloge formaat. Ze is aan mij verkocht als zijnde herenhorloge, maar zelf neig ik toch naar een
damesmodel.
Op de achterkant van de kast zit nog de afdruk van de oorspronkelijke band. Na wat rondkijken, hier ideeën opgedaan.
http://af0210strap.com/the-history-of-the-nato-watch-strap-n ato-straps-in-the-great-war-wwi-era/
En dus zelf “the kitchener strap” met dun bandje en een padding gemaakt van bruinrood suede.
@Lexaf volgende versie wordt een geitje Want eigenlijk had ik het ontwerp in dit Gruen patent moeten volgen:
Ook nog maar even een polsfoto.