NA mijn oudste Gruen polshorloge

Mijn recentste NA, waar de douane/post lang van wilde genieten, een wristlet van 1910-1914. Van buiten een Gruen, van binnen een vermomde :male_detective: Gruen.

De wijzers zijn in sierlijke louis XIV stijl. Op de wijzerplaat mooie gouden snippertjes naast de elegante cijfers. De rode 12 om de drager te helpen bij de overgang van zijn zakhorloge (met de 12 bij de opwindkroon) naar een polshorloge. Anders zit je zomaar 3 uur verkeerd!

De kast lijkt nog sterk op zakhorloge kasten, met scharnierende onderdelen en een extra afdekplaatje aan de binnenkant. Veel horlogemaker krabbeltjes, dus jaren met liefde gedragen en onderhouden.

Het 15 jewel uurwerk en de sterling zilver kast draagt United W. Co als maker. Dit was een dochtermaatschappij van Gruen in Madretsch (Biel/Bienne) en is in 1915 als naam verdwenen (samengevoegd). Gewoonlijk staat er op het uurwerk ook nog Gruen guarentee en het is dus speculeren waarom het hier ontbreekt. Het uurwerk is een 11 ligne Gruen caliber 94 van Marc Favre die wel meer uurwerken aan Gruen leverde (bijv. dames cartouche met label Gruen Guild M). High polish, geneva stripes, straight graining, bimetal balance wheel met breguet overcoil, ze hebben hun best gedaan op de afwerking. (Dat kwakje bij de balans blijf ik vanaf, schellak reparatiepoging?)

Maarja, de vraag is nog wel of het een dames of heren of wellicht een unisex model is. Kijk je naar wat vroegere advertenties van diverse horlogemerken, dan werden de eerste polshorloges ook gezien als outdoor horloges voor dames en heren: voor het actieve leven zoals autorijden, vliegen en tennis. Maar in de USA droegen “echte” mannen nog zakhorloges. :muscle: De sierlijke wijzerplaat lijkt vrouwelijk, maar zag je ook bij heren zakhorloges. 30mm, grensgeval maar eigenlijk best klein voor een zakhorloge formaat. Ze is aan mij verkocht als zijnde herenhorloge, maar zelf neig ik toch naar een :dancer: damesmodel.

Op de achterkant van de kast zit nog de afdruk van de oorspronkelijke band. Na wat rondkijken, hier ideeën opgedaan.

http://af0210strap.com/the-history-of-the-nato-watch-strap-n ato-straps-in-the-great-war-wwi-era/

En dus zelf “the kitchener strap” met dun bandje en een padding gemaakt van bruinrood suede.

IMG_8236

@Lexaf volgende versie wordt een geitje :wink: Want eigenlijk had ik het ontwerp in dit Gruen patent moeten volgen:

Ook nog maar even een polsfoto.

47 likes

Mooi oudje hoor!! Grappig dat de kast 0,935 zilver is ipv het veel geziene 0,800. Heeft de tijd goed doorstaan in ieder geval.

Dat kwakkie schellak is hopelijk om een afgebroken pitonschroef te vervangen, maar met een beetje pech is dit nu de aanhechting van de balansveer… ga je hem servicen?

1 like

Oh en heel veel draagplezier natuurlijk…!! :sunglasses:

1 like

Ik heb eerst nog vele hobbels :sweat_smile: te overwinnen voordat ik me hieraan durf te wagen. Er staan er zo’n 50 op de wachtlijst en moet van mezelf aanraken=afmaken. En ze staat ook helemaal onderaan omdat ik er geen reserve onderdelen voor heb, plus een compleet werkend uurwerk is lastig te vinden.

In europa misschien? Bij gruen is dit volgens mij standaard, zal eens checken.

1 like

Leuk een keer een echt oud polshorloge ! Van harte gefeliciteerd met deze aanwinst :ok_hand:

1 like

Hahahah 50 stuks OMG, succes :crazy_face:

1 like

@TKH deze Gruen uit dezelfde periode heeft ook 0,935 zilver.

En mn zilveren cartouche uit 1922 ook.

Het zilvergehalte hangt misschien samen met de kwaliteit van het uurwerk?

4 likes

Zal dan misschien een Europa dingetje zijn, 0,800 zilver is wat harder en slijt dus minder snel.

Gefeliciteerd met de aanwinst. Zo cool zulke oudjes :+1:

Ik neig ook naar een dameshorloge vanwege de gouden puntjes op de wijzerplaat. Qua maat weet ik niet of er echt verschil was tussen dames- en herenversies. Bij Tissot zijn de meeste trench watches die ik tegenkom rond de 30 mm. Af en toe kom je een grotere tegen, maar dat zijn de uitzonderingen.

Herkenbaar, geloof dat ik er nog 70 moet :sweat_smile:

2 likes

Ja! Vind het ook heel bijzonder om met een goedlopende 100jarige rond te lopen. Als ik het dan vergelijk met mijn Iphone die ik iedere 3 jaar vervang ok, doorschuif. Geeft minder wegwerpmaatschappij gevoel. :rofl:

Ai, volgens deze website kunnen het dan net zo goed damesmodellen zijn en dan dus geen trench :sweat_smile:

Uiteindelijk geven advertenties/modellenboeken uitsluitsel. Maar die heb ik helaas niet van die van mij. :frowning:

1 like

Prachtig stukje antiek en goed gedocumenteerd, zoals we van je gewend zijn Jenneke!
Leuk bandje in stijl ook. Als dit de kool was, ben ik benieuwd naar de geit! :slight_smile:
Dank voor het showen.

Ik denk dat ik het met Jenneke eens ben: het parool is hier: Afblijven! If it’s not broke, don’t mend it.

2 likes

Zou natuurlijk kunnen dat het gros van de mannen nog een zakhorloge droegen en dat je daarom vooral deze kleine exemplaren tegenkomt. Ik heb ook wel een paar grotere (38 en 41 mm) Mogelijk dat dat toch standaard was voor een man, maar lastig vast te stellen.

Trench watch is volgens mij ook maar een naampje wat veel later gegeven is aan ronde horloges met wire lugs. Denk dat het toen ook gewoon een polshorloge heette :grin:

Ik heb wel een Tissot catalogus uit eind jaren 20 (ietsje later dus), maar daar kom ik ook niet veel verder mee qua dames- of herenhorloges.
De polshorloges staan per uurwerkmaat gesorteerd, 13 - 10½ - 9¾ - 8¾ - 7½ ligne. En bij elke maat kom je weer veel dezelfde modellen tegen. Zonder enige vermelding of het dames- of herenhorloges zijn. Alleen helemaal achterin staan de 5½ ligne horloges die door de rijk bewerkte kasten en overdaad aan diamantjes overduidelijk voor dames bedoeld zijn.

Oftewel, ik weet het ook niet :sweat_smile:

1 like

Mooi Jenneke :ok_hand:

1 like

Wat leuk en bijzonder.

1 like

Als ik even m’n 20’s Tissot catalogus erbij pak zie ik dat ze drie zilvergehaltes hanteerden, 0,800 0,900 en 0,935; in m’n eigen Tissot collectie kom ik ook nog 0,875 tegen. Werd een beetje door elkaar gebruikt blijkbaar. Zakhorloges meest 0,800, polshorloges 0,875 en 0,900. Wellicht dat ze vanwege het huidcontact een iets hoger gehalte gebruikten?

2 likes

Mijn beste,

Een leuke introductie van een fraaie aanwinst!!
Ik wens je er een nostalgische tijd mee.:watch:

Orologio Signaturis Temporis :wink:

1 like

Ik zal mn 0,800 zakhorloge eens nameten met den XRF (röntgenanalyse) om te zien wat de overige 20% is.

2 likes

Die heb ik helaas niet :sweat_smile:

2 likes

Ik wel op mn werk :wink:

2 likes

Ik vermoedde al dat je hem ook niet thuis naast je koffiezetapparaat had staan :grin:

2 likes