NA: Mijn perfecte 16570 en de weg ernaartoe (3 topics, verkapt in 1)

[TL:DR 16570 ‘Polar’ heeft altijd in mijn achterhoofd heeft rond gezweefd als mijn perfecte horloge, gekocht in de perfecte samenstelling voor dagelijks gebruik, SEL, lugholes, fliplock. Erg blij mee. ]

Het eerste NA topic dat ik hier maak, bij het derde horloge dat ik koop sinds ik hier op het forum meekijk. Dus bereid je voor; het is een lang verhaal en eigenlijk 3 NA topics verkapt in 1.

Om te beginnen, de instrumental versie van een van mijn favoriete albums in de afgelopen jaren; https://youtu.be/AVvpS1XsMSM?list=PL8eVt5qyyIeGNUvBKYevWEh_x8oijMCSc

Grappig zoals dat gaat, je streept horloges af van het eeuwig groeiende lijstje met wat je graag wil hebben en dragen.

Misschien goed om te beginnen met het feit dat ik in de bevoorrechte positie ben dat ik vanuit een onverwachte baan in de horlogewereld zo’n beetje al mijn droom horloges heb kunnen dragen of voorbij heb zien komen (1 dag per week op de zaterdag, naast mijn vaste baan). Wat ik echter niet had verwacht, is dat het lijstje met horloges dat ik graag voor mijzelf zou willen kopen hierdoor juist korter zou worden. Allemaal prachtige horloges die je ziet en niet dat je er echt moe van kan worden maar je begint wel aan te voelen wat nou echt bij je past en wat bij jou als persoon in de collectie past. Waar ik achter ben gekomen, in mijn collectie wil ik 1 horloge waar ik alles mee kan en die alles aankan, 1 dress watch en dan heb ik een zwak voor Cartier (en specifiek de Tank), en als laatst heb ik altijd gedacht dat een Rolex Explorer 2, 16570 Polar daar bij moest. Of dat nou die ene tool watch was die alles kan of dat een ander horloge naast de 16570 zou worden, dat maakte mij aan het begin van mijn hobby niet uit. Het enige wat ik wist, die Polar is wel heel erg tof.

Ik wist altijd dat die 16570 mij aansprak, alleen was hij in mijn hoofd altijd ver weg en iets dat later in het leven zou komen. Het grappige daarvan is, ik heb geen specifiek moment dat het horloge mij voor het eerste opviel of voor het eerste droeg, maar de gedachte zweefde altijd een beetje door mijn hoofd. “Zo’n 16570 moet ik hebben, dat is mijn horloge”.

Credits naar Bulang voor de foto

Na het voor mijn verjaardag kopen en dragen van een Tissot Le Locle ben ik verzeild geraakt in deze hobby. Een gouden Zenith dresser die ik rond mijn 16e kocht op Catawiki was mooi voor erbij maar ik wilde wel een stap maken. Rond de tijd dat ik begon met studeren en eenmaal in Amsterdam ging wonen, een jaar of 10 geleden, besloot ik dat het tijd was om rustig te gaan sparen voor een duurder horloge. Ook ik had eindeloos veel series, sport en films op tv gezien en was helemaal verliefd geraakt op de Datejust. En mijn oog was gevallen op een 1601 met blauwe plaat. Vintage had altijd wel mijn interesse maar zo’n blauwe pie pan wijzerplaat met de fluted bezel en die iconische jubilee erop? Wow. En als je wilde kon je hem afwisselen met een mooie bruine leren band? Dat gaf opties. Destijds was een 1601 rond de 3k-3.4k en dat was een flinke smak geld om als beginnend student aan een horloge uit te geven.

Grappig, die 1601 is er niet gekomen en zal er misschien nooit komen. Een Datejust wel, maar dan waarschijnlijk een paar generaties ouder en goud staal (16233 met champagne plaat en diamanten uurmarkeringen). Grappig hoe smaken veranderen en hoe het kunnen dragen en zien van een horloge zonder dat je in de markt bent om er een te kopen, je een totaal ander inzicht van een horloge kan geven.

Screenshot 2024-03-22 at 15.55.48
Credits naar Timeless Vintage voor de foto’s

Rond die tijd zag ik wel iets anders dat mijn interesse wekte en mij volledig in de wereld van horloges trok. Ik zag ergens in een vitrine op vakantie (ik geloof in Monaco) een horloge met toffe kleuren en complicaties voorbij komen. Ik ging zoeken op internet en kwam erachter dat het een Tudor Heritage Chrono was. Ik kwam bij een artikel van Hodinkee terecht en begon te lezen.

Niet alleen de look interesseerde mij, maar na het lezen van het artikel werd het voor mij steeds normaler om dit soort sites te bezoeken om meer te leren. Zo leerde ik onder andere over Tudor en het verhaal achter het merk leek mij interessant. Ik heb rond die tijd is bij een juwelier een Datejust en een Tudor Black Bay gepast. Die voelde voor mij te groot, maar had wel de bouwkwaliteit die mij verbaasde. Hoe die sluiting dicht klikte en het scherpe geluid dat de bezel maakte tijdens het verstellen ervan? Dat voelde als iets dat ik niet echt eerder bij een horloge had gevoeld.

Toen ik nog bezig was met sparen voor de 1601 volgde ik dus regelmatig het horloge nieuws en toen ik in 2018 voorbij zag komen dat Tudor een kleinere variant uitgebracht had met gilt accenten om een beetje een vintage geïnspireerde look te geven, was dat voor mij een ommekeer. Een vintage 1601 als eerste “dure” horloge (voor mij) zou geweldig zijn, maar ik ben soms wat onhandig en wilde eigenlijk een horloge dat ik nooit meer weg zou doen, geen zorgen over hoefde te maken en alles mee kon doen. De Tudor zou het dus worden. Vervolgens heb ik nog enkele tijd door gespaard en kon ik ondertussen ook aan de slag op de zaterdag in de horlogewereld. De Tudor kwam kort daarna in de collectie na een tijdje te moeten wachten bij de AD, grappig want ik had nooit verwacht dat je voor een Tudor zou moeten wachten.

Elke zaterdag kon ik weer met plezier over horloges lullen en hier kon ik van alles dragen en passen. Zo kwamen de Datejust en 16570 met regelmaat voorbij en het laatste bleef de favoriet. Ondertussen bleef ik de BB58 met veel plezier dragen en besefte ik mij ook steeds meer dat het gevoel van de kwaliteit van een horloge, de look en het verhaal van een horloge voor mij belangrijke factoren waren waar ik mijn mening op baseer.

Na een impuls had ik ook een Longines Heritage Classic gekocht bij sympathiek forumlid @ivar1 , en wisselde ik die af met plezier.

Toch wist ik dat deze uiteindelijk verkocht zou worden voor een Cartier Tank. Daar kwam ik vaak mee in aanraking en ik merkte dat het design mij enorm aansprak. Het paste goed bij een nette outfit, maar ik ben meestal vrij casual gekleed en daar vond ik het eigenlijk nog beter bij staan. De Cartier Tank kwam er in de vorm van de relatief nieuwe Must de Cartier Tank in staal.

Inmiddels deed ik constant andere bandjes op mijn horloges omdat dit makkelijk genoeg was en ik dit vanuit die wens van die 1601 altijd interessant had gevonden. De wens was er nog steeds om is een Datejust te halen en recentelijk begon ik een zwak te krijgen voor goudstalen varianten. En helemaal met een champagne kleurige wijzerplaat met diamanten uurmarkeringen. Grappig, want dat leek mij vroeger helemaal niets voor mij.
Het plan was om de Tank te verkopen en voor een tijdje een 16233 of 16013 te dragen totdat het mogelijk was om die te verkopen voor die 16570 die ik altijd had willen hebben. De markt zakte redelijk in en de prijzen voor horloges ging ondertussen verder naar beneden. Ineens leek die tussenstap met een Datejust helemaal niet meer nodig. Dat gekoppeld met een meevaller heb ik de knoop doorgehakt om de Tank te verkopen, hoe erg ik er ook van genoot.

KEUZES KEUZES KEUZES

Eerst ging de wens naar een 16570 met tritium, verkleuring en, als mogelijk, uit mijn geboortejaar. Toen dacht ik, een Swiss only zou ook mooi zijn want die voelt wat robuuster en dat is fijn als ik hem altijd wil kunnen dragen. Na rustig nadenken over mijn ervaringen met al die horloges die ik voorbij zag komen en wat ik van mijzelf te weten ben gekomen over de jaren ben ik uitgekomen bij mijn perfecte configuratie van de Explorer;

• 16570, dat was zeker. Niet alleen omdat ik de 40 mm van al die 5 digit sportmodellen perfect zie hiervoor, maar ook omdat ik de latere generatie van de Explorer 2 te groot en te lomp vond.
  • Witte wijzerplaat, dat was zeker.
  • Lug holes, want ja, ik wissel graag banden en zag (bijv. Bij James Stacey) dat de 16570 zo’n beetje op elk mogelijke band goed staat. Plus, lug holes maakt het gewoon net even dat beetje makkelijk en deed mij altijd wel aan vintage Rolex denken.
  • Solid End Links, want ja, dan voelde toch net even wat minder rammelend. En dat was voor mij eigenlijk het belangrijkste voor een sporthorloge dat ik zonder moeite en nadenken moest kunnen dragen. Voordeel, de voor mij iconische flip lock sluiting die ik kende van de 5 digit modellen zat natuurlijk ook op deze serienummers en die vond ik ook wel belangrijk.

Dat moest hem worden, eentje met a,p,k of y serienummer van tussen 1999-2003. De perfecte combinatie van (neo-)vintage en moderne look and feel.

Ik ben mijn opties afgegaan en het aanbod in Nederland was bekend maar daar zat er geen tussen of niet bij een voor mij bekende handelaar waar ik persoonlijk bekend mee was. Ik had eigenlijk alle tijd maar heb een beetje ongeduldig een bericht gestuurd naar een vertrouwde handelaar in de buurt of ze er niet eentje in aantocht hadden. Dat hadden ze niet maar wisten wel waar er eentje voor mij ingekocht kon worden, precies in de configuratie die ik wilde.

Na in persoon afgesproken te hebben en leuke gesprekken gehad te hebben heb ik het horloge overgenomen en ben ik blij naar huis gegaan met het horloge dat jarenlang achter in mijn hoofd bleef hangen; een Rolex Explorer II, 16570 ‘Polar’ uit 2022 met Y serial.

Kleine aantekening, ja, de bezel zat wat speling in en die zit nu iets scheef. Neem ik nu voor lief en laat ik binnenkort wel even goed zetten, daar maak ik mij nu niet echt zorgen over.

Voor de mensen die zo ver hebben doorgelezen, ik vind het knap van je. Maar wat nu voor mij? Met al dat mooi’s wat ik voorbij ziet komen hoef ik toch verder niks meer? We weten allemaal dat het niet zo werkt. De horloges die ik nu heb, die doe ik nooit meer weg, maar er zijn nog genoeg horloges die ik graag nog een keer in de collectie zou willen hebben.

Wat ik daadwerkelijk zie gebeuren:

• Cartier Tank (Vergulde Must of volgouden Louis)
  • Breguet 5907 (witgoud)
  • Heuer CS3111 (1964 re-issue variant met witte wijzerplaat)
  • Rolex DayDate 18238 (met champagne kleurige diamond dial)

Bedankt @Tulipan voor de foto en dat ik nu gek ben van die witgouden variant

Screenshot 2024-03-22 at 15.55.56

Wat ik niet zie gebeuren maar grailmateriaal is;

• Vacheron Overseas (staal met blauwe plaat is meest haalbare maar ultra thin, rose goud is toch wel de mooiste)
  • Heuer Seafarer
  • Breguet 3350 of 3357

Enorm bedankt voor het lezen als je het einde hebt gehaald en fijn weekend alvast!

78 likes

Gehaald en leuk om te lezen hoe smaken kunnen … :rofl::rofl::rofl:

1 like

Leuk verhaal en mooie aanwinst, met recht een sports classic!

1 like

Keuzes, keuzes, mooie keuzes!!

Gefeliciteerd met deze fraaie Polar en succes met de verdere keuzes.

1 like

Prachtig, veel draagplezier!

1 like

Mijn beste,

Proficiat!!
Ik wens je er een mooie tijd mee.:four_leaf_clover:

Orologio Signaturis Temporis :wink:

1 like

Mooi verhaal met nog mooiere horloges. Top! :ok_hand:

1 like

Mooi verhaal, bedankt! En geniet!

1 like

Geweldig tof horloge. Ik heb hem nog nooit gehad, maar hij zou bij mij ook prima in de permanente collectie passen. Van harte!

1 like

Leuk en onderhoudend om te lezen. Smaak heb je zeker. Gefeliciteerd met deze sportieve NA

1 like

Van harte gefeliciteerd met je prachtige aanwinst ,geïntroduceerd in een fijn verhaal . :ok_hand:

1 like

Mooie aanwinst! Van harte.

Heerlijke smaakvolle klokjes maar dan bedoel ik ze ook allemaal !!

1 like

Wat leuk dat je de tijd hebt genomen de reis op te schrijven :ok_hand:t2: De 16570 Polar was mijn eerste Rolex (verkocht op weg naar de volgende …) en hoewel ik hem niet morgen terug zou kopen verbind ik er nog altijd heel mooie herinneringen aan. Draag hem in goede gezondheid!

1 like

Zeer mooie Polar! Geniet ervan en draag hem in goede gezondheid!

Overigens de

heeft CS3110 als referentie :slightly_smiling_face:

3 likes

Leuk verhaal naar een mooie aankoop. Gefeliciteerd :+1:

1 like

Gefeliciteerd

1 like

Mooi verhaal zeg! Onwijs tof. En mooie horloges nog op de wensenlijst, goede smaak!

1 like

Wauw dit is echt gaaf, mooi verhaal ook. Gefeliciteerd :star_struck::ok_hand:t2:

1 like

Leuk om te lezen op vrijdagavond. Veel plezier gewenst

1 like