NA: Mijn Seiko chrono trio compleet

Het is misschien wel leuk om mijn NA te introduceren met wat meer achtergrond en een stukje proza. Ik heb nu mijn Seiko chronograaf trio compleet na toevoeging van de nieuwe aanwinst. Een trio waarvan menig horlogeliefhebber wellicht niet meteen zal denken, goh wat bijzonder. Maar samen vormen ze een heel mooi stukje horlogegeschiedenis.

Seiko was tot en met de jaren 50 niet echt een grote speler op horloge gebied. Maar in de jaren 60 groeide Seiko tot een van de toonaangevende horlogemerken met als hoogtepunt natuurlijk de introductie van het eerste quartz horloge in 1969. Veel bijzondere ontwikkelingen volgden daar op.

In 1969 vond nog een belangrijke ontwikkeling plaats, namelijk de eerste automatische chronograaf die op de markt kwam. Het is vrij onduidelijk wie nou in 1969 de eerste horloges op de markt heeft gebracht. Het ligt er vooral aan hoe je “de eerste” definieert om te bepalen wie de race gewonnen heeft. Zenith lanceerde in het begin van het jaar een prototype maar het duurde tot eind 69 voordat ze de productie startte. De Chronomatic groep bracht in het voorjaar slechts een 100 tal prototypes op de markt en begon pas later met de productie in grotere getalen. Seiko is toen in begin 69 stilletjes begonnen met het produceren van het 6139 uurwerk. De eerste exemplaren dateren uit maart 1969. Eigenlijk was Seiko dus de eerste die ze in serie ging produceren maar deze horloges waren aanvankelijk alleen voor de Japanse markt. Het uurwerk heeft geen running seconds en een alleen 30 minuten counter.

Dit is mijn 6139-6002 uit 1973 een afstammeling van de eerste 6139-6000.

Nadat de eerste quartz horloges op de markt kwamen volgde al snel ook LED en LCD horloges. Die ontwikkeling ging enorm snel, een paar jaar later lanceerde Seiko al zn eerste LCD horloge. Digitale horloges waren de toekomst, relatief eenvoudiger te produceren, meer mogelijkheden en zeer robuust. Toch waren die horloges destijds door de nieuwe techniek nog erg duur. Omgerekend zou een dergelijk horloge tegenwoordig een paar duizend euro kosten. Ook waren deze horloges goed afgewerkt, onder andere te zien aan de kwaliteit van de banden. In 1975 lanceerde Seiko zn eerste multifunctionele LCD horloge, de 0634. Dit uurwerk was voorzien van een chronograaf en werd daarmee de eerste quartz chronograaf. Een bijzondere prestatie waar je eigenlijk weinig meer over leest tegenwoordig, een ondergewaardeerd horloge!

Dit horloge heb ik eergisteren opgehaald en heb daarmee eindelijk een goed werkend exemplaar. Het is een 0634-5001 uit 1976. Ik ben erg blij met dit horloge, mede omdat ik nu het trio compleet heb.

LCD chronografen waren er genoeg maar het duurde erg lang voordat er eindelijk ook een analoge quartz chronograaf gemaakt werd. Ik denk dat dat ook met de tijd te maken had. Veel merken hadden door de quartz crisis moeite het hoofd boven water te houden en konden uberhaupt niet zo’n investering doen om nieuwe uurwerken te ontwikkelen en de Japanners waren druk bezig met de ontwikkeling van de digitale horloges. In 1982 lanceerde Seiko toch het 7a28 uurwerk en dat was geen half werk. Het is tegenwoordig wellicht lastig voor te stellen maar quartz was destijds echt de premium optie. Er werd dan ook kosten noch moeite gespaard en de 7a28 is dan ook een van de (zo niet de) beste quartz chronograven ooit gemaakt.

DIt is mijn 7a28-702a uit 1983.

Het leuke van Seiko vind ik de enorme varieteit aan horloges die ze gemaakt hebben. Zo ook bij dit drietal, allemaal enorm verschillende horloges. :+1: Seiko heeft met deze 3 horloges belangrijke stappen gezet in de ontwikkeling van de horloges. Denk maar eens aan je eigen G-Shock bijvoorbeeld, die ontwikkelingen begonnen daar in de 70s bij Seiko.

51 likes

Leuk om te lezen. Vind de 6139-6002 vooral erggg gaaf. :ok_hand:

1 like

Blablabla 3 oude Seiko’s…

Vind die laatste erg gaaf!

(Btw, heb voor de verandering eens het hele verhaal gelezen. Dank voor het delen ;))

3 likes

Dank voor het delen van dit stukje geschiedenis. Hoewel Seiko niet echt mijn favoriete merk is, kan ik me prima voorstellen dat je blij bent met dit bijzondere trio. :grin:

En mocht ik toch ooit nog eens een Seiko kopen dan maakt zo’n Pogue een goede kans. :+1:

1 like

Mooi verhaal en cool trio! Gefeliciteerd!

1 like

Goed leesvoer dit. Dank daarvoor. En een zeer leuk trio. Seiko is eigenlijk maar een ondergewaardeerd merk vind je niet? :speak_no_evil::see_no_evil::hear_no_evil: :man_facepalming: :blush:

1 like

Helemaal mee eens!
Leuk om te lezen.
En over die “varieteit” ik vind het altijd wel mooi dat jij ook soms een enorm vreemde smaak hebt met sommige vintage Seiko :grin: (daar valt dit trio overigens niet onder)

Die 7a28-702a is natuurlijk echt enorm gaaf! :+1:

1 like

Mijn beste,

Chapeau!!
Goed gedaan!!
Proficiat dan ook met deze vervolmaking voor om de pols!!

En voor straks: “Buona Notte" en morgen gezond weer op.:first_quarter_moon_with_face::first_quarter_moon_with_face::first_quarter_moon_with_face:

Orologio Signaturis Temporis :wink:

1 like

Mooi verhaal,als je als verzamelaar zo’n trio bij elkaar kunt krijgen is dat natuurlijk een felicitatie waard.Proficiat!!

1 like

Erg gaaf, vind de onderste het mooist. Zou mij best goed staan denk ik.
Veel plezier met dit mooie trio!!

1 like

Mooi verhaal!

1 like

Stuk voor stuk geweldig. Awesome :sunglasses:image

2 likes

Wellicht domme vraag, maar waar staat ‘NA’ voor? :sweat_smile: :sweat_smile:

Newly Acquired? Of zo?

3 likes

New arrival. Of nieuwe aanwinst. :wink:

2 likes

Close :grin: :hugs:

1 like

Dat zijn misschien ook wel mijn favoriete Seiko’s.

Weet je wat het is als je ongeveer 20 horloges hebt. Dan kan je wel weer een zwarte duiker er bij nemen bijvoorbeeld maar soms is wat geks dan leuker om er bij te nemen :wink:

2 likes

Leuk om te lezen Daniel, je hebt een mooi, horologisch relevant, triootje daar!

1 like

Wauw, erg interessant allemaal dit! Mooi om echt wat geschiedenis te leren via een NA!

En die 7a28 ziet er trouwens uit alsof hij gisteren ontworpen / gemaakt / verkocht is! Tijdloos ontwerp en zeer goed bewaard zeg! :open_mouth:

1 like

Bedankt voor het uitgebreide verslag. Weer wat wijzer geworden. De laatste heeft duidelijk mijn voorkeur, ook vanwege het formaat. Deze nog maar eens op de kop tikken. Mooi dat je het trio compleet hebt. Ben benieuwd naar je verzameling, volgens mij is deze redelijk uitgebreid. :sunglasses:

1 like

Leuk dat je het trio nu compleet hebt.
Mijn vader heeft ook nog een 6139 liggen maar die moet gemaakt worden. Wel origineel nog met complete stalen band.

Maar geniet van je NA en vind ze alle drie leuk :wink:

1 like