Voor deze NA moeten we helemaal terug naar het uitbreken van de Corona pandemie, medio Maart van dit jaar.
Na de eerste schrik en de bezorgdheid over naasten kwam er iets anders om de hoek kijken: lichte verveling. En wat doe je dan? Juist ja: YouTube
Zo kwam ik al surfend op een aantal channels over horloges. Bark&Jack, die gekke vatsige schreeuwende engelsman die ik snel weer uit mijn favo’s gooide, Teddy de Harvard Amerikaan en de dandy mannen van AVW. Maar het kwaad was geschied, de interesse was aangewakkerd.
Ik wilde ook zo’n mooi kwaliteitshorloge, maar waar te beginnen. En wat doen je dan? Juist ja: het internet.
Zo kwam ik dit mooie forum terecht, en na lekker rondgekeken te hebben ook maar aangemeld. Man, dit maakt het nog leuker om ermee bezig te zijn.
Aangezien ik een wat kleine pols heb (zo’n 15,5cm in omtrek) is niet elk horloge voor mij weggelegd, dat maakt de zoektocht dus wat simpeler. Het was duidelijk dat ik een horloge wilde wat de long haul meegaat. Er komt weer een kleintje aan, dit keer een jongetje en die gaat dit ding ooit een keer van mij krijgen. Of dat is als ik dood ben, of als hij een diploma haalt weet ik nog niet, maar we nemen het mee in de overweging. Dus wat moet het worden, begonnen met afwegen:
Afweging 1 - Vintage of Modern: vintage ziet er mooi uit maar ik wil spul waar ik geen hoofdpijn van krijg. We gaan voor modern. [korte samenvatting van een denkproces van 3 maanden haha]
Aweging 2 - Grootte: 36-38mm. [korte samenvatting van een denkproces van 3 minuten, ik heb al een tijd een SKX013 en die zit gegoten, grotere horloges uit de doos draag ik amper]
Afweging 3 - Merk: Het moet een merk van enige allure zijn (bedankt HF) en van een manufacteur die er zoveel zorg aan besteed dat het 50+ jaar meegaat. Rolex heb ik niets mee maar door het vele forumbezoek en die @$#@%#’s van AVW met hun aanstekelijke filmpjes ging ik twijfelen. Uiteindelijk bleven er 3 merken over: Rolex, Omega en Tudor.
Afweging 4 – Type: Ik ben sportief en hou niet van dressy. Een duiker en een toolwatch bleven over. Ik heb een baan waarbij de helft van mijn vooral Engelse collega’s in pak loopt maar ik vertik dat én ik heb al een duiker in de SKX013 en dubbel is onzin. Dus ik ga voor een toolwatch die ik ook in een nette combi kan dragen.
Afweging 1 t/m 3 meenemende kwam ik uit op 3 types: Omega Seamaster 300M in 36mm, Rolex Oyster Perpetual in 34mm, Tudor Black Bay in 36mm
Gelukkig was er afweging 4 nog en kon de Omega van mijn lijst. Nog maar 2 over.
Toch maar weer eens terug gaan kijken of ik nou écht een Rolex wilde en uiteindelijk besloten dat niet te doen. Ik zal eerlijk zijn; ik vind het gewoon teveel geld om aan de pols te slingeren en lekker mee te doen wat ik wil. Ik wil niet voorzichtig worden omdat ik toevallig mijn horloge om heb. Het horloge moet bij mij passen en ik moet niet bij het horloge gaan passen.
De Rolex OP34 verdween dus ook van de lijst en toen ben ik op zoek gegaan naar de BB36: mooi merk, eigenzinnig design, écht Tudor, zowel net als sportief te dragen. Dit ding wordt top!
Maar er één kopen leek makkelijker dan ik dacht. Nieuw wilde ik niet kopen, dat schrijft teveel af en ik blijf van origine een Zeeuw dus ik wilde een mooie gebruikte. Dat viel tegen….
2 maanden zit ik te kijken in het blauw en op Wristcandy en Ten2Two. Dan lees ik op het forum dat er één op Wristcandy stond, maar zo snel verpatst is dat ie er al niet meer is… Ik ga goedgeluimd op vakantie en denk niet aan de Tudor totdat ik op het terrasje toch maar eens kijk op Ten2Two en ja hoor: na een korte scroll staat ie er; een mooie BB36 in het zwart precies zoals ik hem wil hebben. Gelijk appen en binnen een paar minuten een bericht terug: hij is al weg…. #@%#@#$%$#^#
Op het forum zie ik in het Tudor Only topic @number4 vrolijk vermelden hoe blij hij is met zijn Tudor Black Bay 36. Hij was me dus voor haha. Schijnheilig feliciteer ik hem met de aankoop. Enige forummers vragen zich al smalend af hoelang deze NA bij hem mee zou gaan dus ik gaf maar gelijk aan wel interesse te hebben mocht hij besluiten te verkopen. Er verschijnt kort daarna een blauwe variant van de BB36 in het blauwe gedeelte, maar ik twijfel te lang over de kleur (ik wil eigenlijk een zwarte) en hij is weg.
Nu wil ik er toch écht eentje hebben en wat ongeduldig zie ik bij een Duitse juwelier een blauwe BB36 staan voor een nette prijs. Als ik na het werk mijn laptop aanslinger om hem te gaan kopen staat hij op “reserviert”. Ja, tuurlijk!
Waarschijnlijk was het meant to be: want de ochtend erop zie ik dat ik een groen bolletje bij mijn HF logo staan: @number4 informeert of ik zijn BB36 niet wil overnemen. De geruchten over deze man waren dus waar en ik spring op de kans: natuurlijk wil ik hem hebben! Ik heb al drie keer misgegrepen en dat gaat met niet nog een keer gebeuren. Helemaal niet omdat dit precies is zoals ik hem wil hebben: zwart. Goede karma dus dat me weggehouden heeft van een blauwe, ik wilde namelijk écht een zwarte. En als een horloge lang mee moet gaan moet je ook kopen wat je écht wil hebben.
Na een snelle deal en prettige overdracht met @Number4 Luuk, die zelfs nog op ijs voor mijn dochtertje trakteerde, zit ie dan nu om mijn pols!
Sorry voor de lange NA, hopelijk heb je het vol kunnen houden want t is wat lang geworden. Als je gelijk naar de foto’s gescrollt bent: ook prima doe ik zelf ook vaak genoeg!