Na de aankoop van de Railmaster Denim half augustus had ik mezelf voorgenomen om het even rustig aan te doen op horlogegebied en de tijd te nemen om de verzameling wat uit te dunnen.
Alles wat (bijna) niet meer gedragen werd, te veel overlap met andere horloges vertoonde of waarbij het gevoel ontbrak, moest eruit. Ik kan ook niet ontkennen dat na jaren hoofdzakelijk duikers gedragen te hebben mijn smaak op horlogegebied wat veranderd is.
Dus logischerwijs afscheid genomen van enkele duikhorloges. De Seiko SPB185 MM200 en de Certina DS Action 38mm bicolor zijn al even bij hun nieuwe baasjes, mijn Tuna staat nog te koop.
Ik ben nog steeds gecharmeerd door mijn Ball Marvelight met zijn dauphine wijzers. Al een tijdje sluimerde het verlangen naar een iets klassieker aandoende sporty-dress horloge met hetzelfde soort wijzers.
Zodoende kijk je dan als horlogeliefhebber naar dingen zoals een Rolex OP of een Grand Seiko. Maar na bovengenoemde aankoop van de Railmaster, waarvan ik nog steeds geniet, was het horlogepotje niet voldoende gevuld om een aankoop van die orde te rechtvaardigen.
We hebben namelijk beslist om het bouwkundig erfgoed waar we eigenaar van zijn te renoveren met inbreng van een architect, en ik val soms van mijn stoel als ik zie en hoor wat dit zal moeten kosten.
Iets met prioriteiten stellen, mezelf voorgenomen om maximaal 1500,- te spenderen en toen kwam ik op de site van Ten2two @SuperC de Milus Snowstar tegen. Wow, wat een mooi ding, perfecte maat, niet dik, dauphine wijzers en o zo mooie opgelegde indices zonder lume en een rode datum, wat wil een mens nog meer? Eveneens vermeldenswaardig is dat dit horloge uit dezelfde legering gemaakt wordt als het merk met het kroontje, 904L.
Het is ook mijn eerste horloge met de dunnere ETA 2892 aan boord.
Milus is na een Chinese eigenaar terug in handen gekomen van Luc Tissot, een telg van de bekende horlogefamilie.
Jammer genoeg worden de horloges ondersteund door een sneue marketingcampagne die claimt dat de horloges naar het einde van de Tweede Wereldoorlog in de barter kit zaten van Amerikaanse piloten, wat bijna onmogelijk is.
De originele Snowstar is een horloge dat duidelijk ten vroegste uit de jaren '50 - jaren '60 kwam, aangezien er een ETA 2408 aan boord was die zijn oorsprong had in de vijftiger jaren naar ik gelezen heb.
Meer aannemelijk is, alhoewel de barter kits origineel zijn, de horloges op een bepaald moment omgewisseld zijn en de Snowstar in de jaren '60 de originele, verouderde horloges verving voor gebruik in de kits tijdens de oorlog in Vietnam. Uiteindelijk werd door het Amerikaans leger beslist om alle barter kits te veilen rond 1980.
Dan het horloge zelf.
Eerste indrukken zijn goed eenmaal het horloge rond de pols ligt. De kleur van de sunburst wijzerplaat varieert afhankelijk van de lichtinval tussen zilver en champagnekleur.
De fijnbewerkte hoogglans indices zijn een feest om naar te kijken en het datumvenster rond de rode datum maakt het af.
De 39mm kastmaat is ideaal qua draagcomfort, de meegeleverde band vind ik iets minder maar aangezien de bandbreedte 20mm is zal het geen probleem zijn om enkele geschikte bandjes te scoren voor dit horloge. Een stalen band voor de Snowstar is niet verkrijgbaar bij Milus zelf.
Bedankt voor het lezen, ik ga even van de NA genieten nu.