Lang geleden dat ik een NA topic ben gestart. Heb nogal eens wat impulsaankopen en om dan voor ieder horloge een NA-topic te openen… Maar deze verdient hem dubbel en dwars, wat een prachtig horloge!
Het begon allemaal met dit topic
https://www.horlogeforum.nl/t/minerva-pythagore-cal-48/340906
Die sector plaat is om te kwijlen en ook het prachtig afgewerkte uurwerk met zwanenhalsregulering en 'Cotes des Geneve’. Alleen de maat van 34mm hield mijn enigszins tegen. Toen ik mij over de 34mm maat had heengezet besloot @Lerobert51 m alleen uit de verkoop te halen .
Berichtje gestuurd of ie aan mij wilde denken wanneer hij m toch zou besluiten m weg te doen. Onlangs kreeg ik een berichtje van m met de vraag of ik hem wilde overnemen. Daar hoefde ik niet lang over na te denken. Aangezien ik met kerst in Friesland was, had ik het ophaalmoment tot kerst uitgesteld.
Gisteren was het dan zover. Ondanks alle laadbeslommeringen onderweg (met -2,5 graden wordt je range toch snel minder) veilig en wel aangekomen. Zoals Rob al beschreef was het doosje inderdaad in beginnende staat van ontbinding, lijken wel IWC doosjes. Voor de rest een full-set, in 2002 gekocht door Rob zelf in Duitsland. Gaaf om m compleet te hebben (hoewel ik m head-only ook niet had laten liggen)
Dan de Minerva zelf. Wat een onwijs gaaf ding is het! Op de foto’s al enorm mooi maar in real life nog veel mooier. De wijzerplaat heeft een enorm mooie glans over zich en speelt mooi met het licht. Het uurwerk is het bekende caliber 48 met de zogenaamde ‘gulden snede’. Volgens mij is iedere hoek in dit uurwerk 45 of 90 graden.
De maat kan overigens prima. Het is geen groot horloge maar dat hoeft voor een dergelijk klassiek horloge ook niet. Lug to lug is alsnog 43,5mm dus dat is ook prima te doen. Vrijdag gaat ie voor een spa-kuur naar Jan Ubels, kan ik daarna echt volle bak genieten van deze topper.