Prachtig! Veel draagplezier!
Gaaf horloge, met mooie historie.
Veel draagplezier !
Stijlvol. Mooi hoor
Mooie aanwinst
gefeliciteerd
Tikkie klein maar wel heel smaakvol, vooral de wijzerplaat erg fraai!
Prachtig horloge, draag hem in gezondheid
Ben zeker onder de indruk! Prachtige evenwichtige indeling van de wijzerplaat.
Bijzonder mooi stijlvol horloge
O prachtig. Mooi man. Gefeliciteerd! En is dat uurwerk in de achtergrond op een Peseux 7001 gebaseerd? De lay-out en maat doen me dat vermoeden.
Echte manufactuur en eigen ontwerp. Uurwerk bestaat al sinds 1943. Is ook een tikje groter dan 7001 (0,7mm)
De cal. 48/49 van Minerva is ontworpen door dhr. Frey, op basis van de gulden snede.
Staat geheel los van de Peseux uurwerkjes.
Leuk weetje, dank.
Ik meen me te herinneren dat de Peseux 7001 in 1970 of 1971 ontworpen is. Als ik naar die Minerva kijk, en naar die Peseux, dan zie ik een zeer vergelijkbare lay-out. Maar als dat Minerva uurwerk van 1943 is heeft Peseux misschien met een schuin oog naar die calibers gekeken.
Als ik de Venus calibertjes er bij sleep op Calibercorner zie ik een vergelijkbare positionering van de opwindraderen, dezelfde drie bruggen voor balans, loopwerk en veerton/opwindrad, en zelfs het palletje bij het grote opwindrad zit op exact dezelfde plaats:
Da’s vrijwel dezelfde als bij de Junhans versie van de Peseux die ik had, al hadden die de bruggen natuurlijk heel anders opgelost:
Ik zie een soort van familie-gelijkenis, dus ik ben benieuwd welk uurwerk aan de basis lag voor deze oplossing. Een vergelijkbare lay-out wordt heel, heel veel gebruikt.
Prachtige aanwinst! Die Minerva’s zijn echt subtiele klasse, met een verhaal die enkel de echte liefhebber kent. Draag er zorg voor!
De puzzel zal zo het gemakkelijkste in elkaar vallen? Uiteindelijk is het altijd dezelfde cascade van veer naar balans… dus als je niet bewust tegendraads doet, is dit misschien de gemakkelijkste weg?
Zat ik ook aan te denken, dat zie je zelfs bij m’n Unitas:
Positie van opwindraderen, balans en centraal rad (duh) is niet bijster anders, al zie je hier wel een totaal andere positie van die pal op het grote opwind-rad. En dat ene palletje, dat blijft bij die Minerva / ETA / Venus uurwerken maar terug komen op diezelfde plaats tussen de grote en de kleine in.
Sorry, @Honey_Badger. Ik zit een beetje de nerd uit te hangen omdat ik de foto van dat Minerva uurwerk zo mooi vond. Man wat zijn die bruggen strak. Super.