NA: Ming 17.09 Blue

Hieronder een beschrijving van mijn nieuwe aanwinst. Omdat ik het altijd leuk vind van iedereen hier, hoe de reis naar de aanwinst toe is verlopen, deel ik nu ook mijn reis. Excuses voor de lange lap tekst. Je kunt uiteraard ook direct naar beneden scrollen voor de plaatjes!

Al heel lang gefascineerd door horloges. Nooit de exclusieve merken bekeken en altijd quartz horloges gehad. Niet veel bijzonders. Tot ongeveer 2018. Via een vriend kwam ik op dit forum en ja, dan ga je voor de bijl. Je begint met met iets redelijk simpels en daarna laat je de collectie groeien. Paar mooie Seiko’s, en dan ook een Maurice Lacroix, een Omega en een IWC. Ondertussen dacht mijn vrouw en kinderen dat ik er veel te veel had, en schaften een enorme horlogedoos voor mij aan. Ik was er blij mee.

En toen kwam COVID. En zat iedereen thuis. En om te zorgen dat we gezond bleven en ik niet meer indoor kon sporten, dacht ik er goed aan te doen om een Garmin te dragen, die er voor zorgde dat ik genoeg stappen deed, af en toe ging staan tijdens het bureauwerk en dat soort dingen. En die Garmin, die bleef. Ook om de pols.

Tot ergens dit voorjaar. We kunnen allang weer normaal naar buiten. En sporten. En zijn we ook weer op kantoor en lopen we genoeg. Genoeg data. Garmin alleen nog om bij het sporten.

En dus ook weer meelezen op dit forum. Het ene na het andere zeer mooie horloge kwam voorbij. Smullen weer. Maar ik had er al zo veel. En wat wil ik dan eigenlijk. En wat vind ik mooi en waarom? Nooit echt goed over nagedacht.

Bam
Zomaar zag ik het verkooptopic hier op het forum van een Ming 17.09 in het blauw. Wat was die mooi! Die kwam wel even echt binnen. En ja, het horloge was al weg, maar ik was betoverd. Voor mij moet een horloge diepte hebben op de wijzerplaat. En liefst iets van een sunburst, Nou, dat heeft deze. De diepte ontstaat al door de bewerking van de wijzerplaat zelf. Het motief er op is prachtig. En de lichtinval maakt het hrologe elke keer anders. En nog veel meer diepte is ontstaan doordat de indices aan de onderkant van het glas er in zijn gegraveerd, Zie hier het plaatje.

Totaal onbekend voor mij, dus even wat research doen. Wie of wat is Ming?
Volgens Ming.watch is Ming opgericht door een groep enthousiastelingen onder leiding van Ming Thein. En die is geen horlogemaker, maar fotograaf, ontwerper, strateeg en liefhebber van horloges. Deze groep wilde horloges ontwerpen, die ze zelf zouden willen hebben. Ze bestaan pas een jaar of vijf. En ze hebben geen enkele intentie om zelf horloges te bouwen: ze werken samen met Schwarz-Etienne, Agenhor en Jean Rousseau. Gebouwd en gereguleerd in Zwitserland, quality control vind uiteindelijk plaats in Malaysia. Zie hier meer info. https://www.ming.watch/about-us

En wat maken ze dan? Nou, zeer herkenbare ontwerpen. Het is duidelijk dat Ming een eigen stijl heeft ontwikkeld.

Ok, ok. Fantastische mooie wijzerplaten, duidelijk minimalistische stijl. Maarrehh…is het dan ook een beetje goed? Tsja, dat is natuurlijk een beetje subjectief. Ze werken samen met Schwarz-Etienne. Die bouwt de kasten en assembleert een en ander. Uurwerken zijn bestaande uurwerken van onder meer Selitta of ASE. Tsja niets mis mee, maar niet in-house. Wel gewoon goed. En als jullie de moeite nemen om een paar modellen met een open achterkant te bekijken, dan zie je dat ze wel echt heel mooi worden afgewerkt.

Goed, geen reden om niet te kopen. Dus op naar de Ming website om te kopen. Maar wacht…ze maken elk horloge maar in eeen beperkte serie. En je kunt ze alleen via hun website kopen. En wat verder zoeken leert dat het aankoop proces best gecompliceerd is, en na 10 minuten is het window om te kopen vaak alweer voorbij. Frustrerend.

Ondertussen ook gezien dat de 17.09 in zowel Burgundy als Blue zijn uitgebracht. En dat er ook wel een behoorlijke hype rondom het merk Ming en dit type in het bijzonder is. Prijzen voor tweedehands zijn vaak flink hoger dan de oorspronkelijke prijs uit de fabriek. Echt redelijk bizar, maar goed, dat is wat er wordt gevraagd…En nergens te vinden, alleen op C24. Ok dat gaat het niet worden voorlopig, wachten tot de hype voorbij gaat en dan maar eens zien. Eerst maar op vakantie…

Ondertussen lees je op vakantie nog meer over dit type horloge en kom je er ook achter dat het uurwerk wat gebruikt wordt in dit horloge een aangepaste SW-330 is. Het is zodanig aangepast dat de uurwijzer onafhankelijk kan worden verzet. Ja, het kan ook op de gewone manier, maar het kan ook door de minutenwijzer gewoon te laten staan. Handig als je veel reist door verschillende tijdszones. En er zijn ook speciale versies van de 17.09 gemaakt in samenwerking met Massena, met een honey en zwarte wijzerplaat.


Die versies werden eerder geleverd, en daarmee begon de ellende: de wijzers lijnen niet goed uit.

En na wat PR geblunder, heeft Ming het uiteindelijk wel goed opgelost, maar het zrogde ook voor behoorlijk vertraagde uitlevering van de Ming 17.09 in Burgundy en Blue. Gelukkig wel het probleem echt opgelost.

En dan, dan ben je in Azie. En dan krijg je een melding van WachtPatrol dat er eentje wordt aangeboden voor een normale prijs. By far de goedkoopste in de EU. Maar ja, je bent in Azie, en het aanbod is op UhrForum. Daar ben ik niet lid, dus dan maar daar lid worden. Maar hel en verdoemenis, het lukte mij niet om mij aan te melden op Uhrforum.de. Wat ik ook probeerde, ik bleef terugkrijgen dat ik via een VPN probeerde te registreren, en dat weigeren ze. Dat zal wel liggen aan het feit dat mijn apparaten in beheer zijn van mijn werkgever, of dat ik in Azie was. Frustratie alom bij mij. Dus hoe dan toch contact leggen met de verkoper?

Welnu, het is heerlijk om te kunnen constateteren dat er zeer vriendelijke en behulpzame forumgenoten zijn, die enerzijds advies geven, en anderzijds ook aanbieden om dan via hen contact te leggen met verkoper. Dank nogmaals @Pandemo. Contact dus gelegd. En nu, afwachten maar…

1 dag ging voorbj zonder reactie. Nog 1 dag ging voorbij zonder reactie. En weer 1 dag zonder reactie. Nou ja, na 1 week had ik wel gedacht dat dit horloge wel verkocht zou zijn. En zeker voor deze prijs. Teleurstelling, maar toch wel bedacht dat dit een mooie aanvulling zou zijn. Dus wel verder kijken.

En toen, toen toch een whatsapp van de verkoper. Die bleek op zakenreis te zijn geweest, en niet gekeken te hebben. Best gek als je een horloge te koop zet, dus helemaal lekker vond ik het niet. Maar goed, contact met verkoper was verder prima. En ja, persoonlijke overdracht was lastig, dus hoe doe je dat: een horloge overnemen zonder persoon of horloge gezien te hebben. Dus na de vakantie videobellen. En dan valt alles op zijn plaats. Gewoon een uurtje kletsen over horloges, wat wel en wat niet mooi is en waarom. Ook een liefhebber. Maar dan op het Duitse forum. Prima. Maar waarom doe je hem weg? De nogal lange tijd tussen aankoop en levering betekende dat verkoper inmiddels over was naar de Apple Watch Ultra. Grappig, ik wil weer juist weg van de data, en verkoper is juist helemaal naar de data. En hoe vaak heb je hem gedragen? Nooit. Alleen voor de foto’s en om te passen. Verkoper twijfelde eerst wat hij moest doen, maar zoals gezegd alles eruit voor de Apple Watch Ultra. Ok, no deal!

En ja hoor. Drie dagen later arriveerde het pakket! En sindsdien ben ik helemaal in mijn nopjes. Mooi formaat van 38mm. Gloednieuw. Ongedragen. 3 jaar garantie. En wat een plaatje!

Genoeg gezever. De plaatjes!

Hieronder zie beter de diepte, ofwel de zwevende indices aan de onderkant van het saffierglas.

Zei iemand lume?

Al met al, heel blij mee.

Bedankt voor het lezen en excuses voor de lange lap tekst. Maar ja, jullie hadden kunnen doorscrollen….:wink:

148 likes

Proficiat met deze bijzonder fraaie Ming !En natuurlijk de uitgebreide introductie wordt op prijs gesteld ! :ok_hand: :ok_hand:

1 like

:joy:

Mooi man! Geniet ervan! Dibs

2 likes

Prachtig verhaal en wens je dan ook veel plezier met deze ming!

1 like

Leuk zeg, van harte!!

1 like

Leuk merk met een fijn eigen design. Mooi ook om je verhaal er naar toe te lezen. Geniet er van!

1 like

Leuk verhaal en gewoon een prachtig horloge!
Gefeliciteerd en geniet ervan :grinning::+1:

1 like

Prachtige aankoop en met dat verhaal wordt ie veel leuker. Die lume is fantastisch, iedere keer 's nachts ff kijken.

1 like

Pracht aanwinst, veel plezier ermee :+1:

1 like

Het betere leesvoer tijdens de koffie :+1: geniet ervan! Blij dat ik heb kunnen bijdragen aan deze fraaie NA :grinning_face_with_smiling_eyes:

2 likes

Prachtige stijl hebben de Ming horloges. Ik denk dat ze iets te verfijnd zijn voor mij, even eentje passen is er niet bij.

Goede vangst!

1 like

Op plaatjes al mooi maar denk dat het een horloge is dat je in het echt moet zien om hem compleet te kunnen waarderen. Gefeliciteerd met de NA.

1 like

Mijn beste,

Gefeliciteerd met deze zeer aparte aanwinst!!
Ik wens je er dan ook een inspirerende tijd mee.:watch:

Orologio Signaturis Temporis :wink:

2 likes

Mooi!

En dragen als je een keer bij ming en ming gaat eten in Houten :laughing:

1 like

Ohhhhh wat gaaf! :heart_eyes:

Geniet ervan in goede gezondheid!

1 like

Heel fraaie NA! Gefeliciteerd! En mooie verhaal achter de deal. De 17.09 blijft me boeien. Geniet van deze internationale verworvenheid!

1 like

Gefeliciteerd met deze prachtige Ming :ok_hand:

1 like

Totaal oninteressant, die vraag. Wat mij betreft mag degene die het beste is in het bouwen van een uurwerk het doen ook. Je vraagt je leerlooier tenslotte net zomin om een balans te maken als dat je ETA vraagt om een koe tot solide reepjes geverfde band te reduceren.

Terecht. Super cool ding man.

Gefeliciteerd!

1 like

Alles gelezen, prachtig verhaal en horloge. Leuk dat er steeds weer enthousiasme is bij bijzondere ondernemers om iets origineels te creëren. Gefeliciteerd en een mooie tijd met jouw nieuwe Ming gewenst! Misschien leuk om een fotootje te schieten voor de HF foto challenge #100, ik zou het erg waarderen:

1 like

Mooi horloge! :heart_eyes:
Geniet ervan!
:pray:t3::hugs:

1 like