Hey mede horloge fanaten!
Dit is de eerste keer dat ik een post zoals deze maak, maarja eens moet de eerste keer zijn toch!
Ik wou graag met jullie mijn ‘nieuwe’ aanwinst delen. Nouja, echt nieuw is hij ook niet. Ik heb de Melbourne Hawthorn tweedehands op de kop kunnen tikken. Nu hoor ik jullie denken: “Hmm… Melbourne… dat doet nou niet echt een belletje rinkelen”.
En dat kan best kloppen. De Melbourne Watch Company is een micro-brand dat gevestigd is in Australië. Middels een kickstarter actie hebben zij de Hawthorn weten te bekostigen. Het bedrijf is nu up and running en verkoopt ook meerdere modellen, maar helaas de Hawthorn niet meer. Dus mocht je toch interesse hebben in dit model, zou je hiervoor toch voor tweedehands modellen moeten settelen. Dit scheelt echter wel in de prijs. Toen de Kickstarter actief was kon je de set met horloge en stalen band voor pakweg €300,- krijgen (exclusief verzending). Echter, als je een beetje rond speurt kun je hem nu tweedehands voor rond de €175 vinden.
Maar de grote vraag: “Wat krijg je nu voor dit geld?”. Nou, toch best een hoop.
Zo heeft het horloge een mooi blauw gecoat saffier glas, en is de display caseback ook van saffier. Daarnaast een wijzerplaat van carbon, en een Miyota Cal. 8205 uurwerk. Dit is niet persé het meest ‘smooth’ uurwerk met ongeveer 5 ticks per seconde, maar desalniettemin een solide keuze. Het horloge heeft een diameter van 42mm, en een lug to lug afstand van 48mm. Maar door de manier waarop de lugs zijn gevormd draagt hij toch zeker niet groot. Ik heb zelf relatief kleine polsen, maar hij valt erg goed.
Daarnaast is de bracelet die erbij zit van verrassend goede kwaliteit. De schakels zijn gevuld, en ook de endlinks zijn solid. Dit geeft bij het dragen ook een wat steviger ,en luxer gevoel.
Er zijn ook nog een paar kleine details die ik persoonlijk mooi vind, maar die misschien niet voor iedereen iets betekenen. Zo vind ik de dagaanduiding in Kanji erg tof, en ook het design van de secondewijzer mag er zeker wezen!
Maar er zijn natuurlijk ook wat minpunten. Zo heeft het uurwerk geen hacking mogelijkheden, en draait de screw-down-crown vrij stroef weer terug op zijn plek. Ook ben ik net erg te spreken over de kwaliteit van de lume. Hij is aanwezig, maar na een minuutje of twee zijn de wijzers alweer donker.
Goed. genoeg geluld. Had je nou geen zin om alles hierboven te lezen, hieronder nog even kort op een rijtje:
Pluspunten:
-Blauw gecoat saffierglas
-Saffierglas ook op de caseback
-Carbon wijzerplaat
-Miyota Cal. 8205 uurwerk
-Kanji dagaanduiding
-Stevige bracelet
-Screw down crown
-Veel horloge voor je geld
Minpunten:
-Matige lume
-Stroeve kroon