NA: Misschien dan toch de beste field watch ooit?

Goeie morgen! Gisteren kwam er een postbode die mijn partner een pakketje in handen drukte, waarna ik met een mes aan de slag moest om tot deze NA te komen. Even een muziekje voor de sfeer:

In Maart 2019 was ik met @Da_Watcher een kopje koffie wezen doen, als ik het me goed herinner, om een Citizen 7 van 'm te kopen. Of zo. Het is wat mistig, iets met een bestelling van een korenwijntje wat ons daadwerkelijk in een glas voor rode wijn geserveerd werd. Maar goed. Smiths kwam ter sprake, hij wilde een PRS-29 hebben, maar kon omwille van z’n pinpas niet bestellen. Dus ik bood aan om het te doen.

Zo gezegd, zo gedaan, en in April had ik een Smiths PRS-29 in handen. @Da_watcher kwam langs om 'm af te halen. We hebben toen over horloges en de aarde zitten leuteren, het was gezellig. De PRS-29 maakte op mij grote indruk. Op dat moment had ik m’n Glycine Combat Vintage 7 nog in huis, die met 41mm grootte en 13mm dikte gewoon erg mooi was, maar, eh, groot.

Toen de goede man 'm een flinke tijd later wilde verkopen kwam mij dat niet uit. Ik had net wat andere aankopen gedaan en zat in mijn beleving te krap bij kas. En ik had te veel horloges, dus hij verkocht 'm aan @Dao. Die heb ik vervolgens nog een paar keer gezegd dat ik 'm wel wilde overnemen, maar nee, het was een blijvertje. :slight_smile: U kent het wel.

Enfin, seller’s remorse kroop m’n leven in. Zelfs de aankoop van deze kekke Hamilton was niet genoeg om de honger te stillen:

Supertof ding, maar de Smiths bleef, ook omwille van de AR coating, door het hoofd spelen. Ik maakte weer ergens een losse opmerking tegen @Dao, en tot mijn verbazing bewoog hij mee. Een week na die opmerking had ik dus mijn tweede field watch in huis:

De Smiths PRS-29. Maar waarom is dit dan misschien de beste? Tja. Ten eerste zijn de specificaties niet slecht. Het is een horloge met 20.000 A/m anti-magnetische voorzieningen, 100 meter water resistentie, AR-coated bol saffier en C3 Super Luminova.

Het horloge is voorzien van een zwarte wijzerplaat, met daarop een setje simpele stick wijzers met lume. De lengte van die wijzers is exemplarisch, en de afleesbaarheid is super onder vele hoeken, zeker beter dan de Hamilton.

Verder heeft het horloge een issue of NATO-nummer, als ik mij niet vergis, en slaat de pijl omhoog op de voorkant daar ook op. Nu geloof ik dat wel, want ofschoon ik field en flieger watches erg waardeer ben ik geen georganiseerd geweldsfetisjist.

De hele kast is gebrushed, en de lugs zijn doorboord. Dit is absolute no frills horlogebouw. Er zitten geen beveltjes, overdreven bezeltjes of tierelantijntjes aan. Geen sunbursts, geen opgelegde spullen, helemaal niks. Het hele ding is mat.

De kroon is niet al te groot maar doet het goed voor een handwinder. Er ligt namelijk een ETA 2801 uurwerk onder de kap. Dat vind ik veel beter dan een Peseux 7001, omdat ze minder kwetsbaar zijn en hacking hebben. Dan maar wat dikker.

De minute track heeft lume pips en wordt door de juiste wijzers aangestipt, met een lumed driehoekje op 12. Zoals dat heurt.

De achterkant is een simpel schroefdeksel met NATO-nummer en specificaties er op. Verder niets. Maar dat punt leidt ons naar de dikte:

Ondanks de extreme bolling van het glas is het hele gevaarte maar 36x46,8x11,1mm groot. Die dikte komt ook door de extreem platte schroefbodem zo uit. Daar zou ome Seiko nog iets van kunnen leren. De volgende keer dat ze een Alpinist met standaard uurwerkje uitbrengen graag een platte stalen schijf onder de kast, aub.

Kort en goed: Ik ben in m’n nopjes. Met de Alpinist, Hamilton en Smiths heb ik drie bijzonder aardige field watches / explorertjes in huis. En met de Archimede er bij bedenk ik me dat ik maar eens op moet houden met de aanschaf van dit soort horloges. Ik heb er genoeg:




Is deze Smiths dan de beste? Het is zeker niet de minste. Ik had 'm liever met automaat gezien, maar de lume is Seiko-bright en het kleine formaat maakt 'm super draagbaar.

Ik beveel al deze horloges zonder meer aan, maar voor wie wat kleiners zoekt is de Smiths echt, echt fantastisch! :+1:

tumblr_o7uebodB2i1rlpicfo1_250

92 likes

‘My name is @Fate_Amenable_To_Change and I have a problem
’

Geintje, supermooi ding weer! Platte bodem klinkt strak. En mooi dat je er eentje in handen heb weten te krijgen zonder met Eddie te hoeven dealen :zipper_mouth_face:

De precista fielswatch van timefactors blijft door mijn hoofd spoken door de 10 jaar battery life - maar heb me tot nu toe in kunnen houden (zelfs toen die van @Magnel hier ergens te koop stond). Maar deze smiths heeft dan weer een mooiere kastvorm, moet ik zeggen.

Of een baby dreadnought


‘My name is @Thijs82 and I have a problem
’

3 likes

Prachtig horloge! Vooral de ‘clean look’ van de wijzerplaat kan ik zeer waarderen.
Ik hoor het wel wanneer deze het nest mag verlaten :wink:

Geniet van deze prachtige aanwinst

1 like

Eindelijk Chris, eindelijk zit die in de kist :slight_smile:
Toch leuk dat die nu bij jou terecht is gekomen en geniet er van zou ik zeggen :+1:

Als die weg gaat dan mag die mij eerst wel even nudgen :wink:

4 likes

Nee hoor, want ik heb tot nu toe zestien horloges gekocht, terwijl ik er acht terug heb gekocht. Mijn verzameling is dus iets kleiner geworden, maar er is een kleine upgrade gaande. Ik heb nog Ă©Ă©n stuk in gedachten, en er gaat er vandaag nog weer eentje uit. :slight_smile:

Zeg dat wel. Het was in 2019 een heel gezeik om iets te kunnen bestellen, en dat is er niet beter op geworden. Als hij nou eens een gewone webshop begon zeg.

Bovendien is al die reut de hele tijd uitverkocht. De zaken lopen dus prima, ondanks Eddie.

Zo de waard is vertrouwt ie z’n gasten? :slight_smile:

Ja man, ik moet zo lachen als ik bij de forumgeschiedenis van dit ding nadenk. Supercool. Jij hebt absoluut dibs, maar ik denk niet dat deze weg gaat.

Dank je! Dat is ook waarom hij indruk maakte.

Kijk, je moet een grote schoonmaak met een upgrade van de hele doos niet met doelloosheid verwarren. Wat er nu in de kist geraakt gaat weer een jaar of vijf beklijven.

Bedenk dat veel horloges die ik had en geflipperd heb 10, 7, 5 jaar in de verzameling en actieve rotatie hebben gezeten. Tuurlijk gebeurde er in 2021 wat gekkigheid met Yema (te dik) en met de Sharp Edge aankoop (te dicht op m’n GS), maar verwacht een flat-line in de advertenties voor het komende jaar.

4 likes

Ik snap wel waarom je een leuk rijtje fieldwatches hebt. Zeg nou zelf, de looks zijn toch fantastisch? En tsja, met je verzameling bandensletten hierboven kan dit rijtje door voor een heus bandenbordeel.

Van jouw verzameling trekt mij de Seiko mij het minst, maar de andere zijn stuk voor stuk fantastisch. Is de Smiths ook lekker licht?

1 like

:rofl::rofl:

2 likes

Mooie horloges die Smiths’, maar jammer dat ze een damesmaatje hebben.

4 likes

:zipper_mouth_face::zipper_mouth_face:

2 likes

Oeh
 Oeh
 :raising_hand_man: Sta mij toe een beetje kennis te delen hier!

De pijl, of “Broad arrow” is een marking van die van oudsher gebruikt wordt door het Britse ministerie van defensie. Alle spullen waar het op staat is eigendom van Ministry of Defence (of Ă©Ă©n van zijn historische voorgangers) en het is tevens een keurmerk dat het spul akkoord bevonden is voor gebruik. En ze hebben het echt op alles gestempeld

image
Afgekeurde spullen staat dan ook vaak nog een pijl punt-aan-punt op zodat een kruis wordt.
image

In de jaren '80 is het gebruik er van langzaam uitgefaseerd. Het viel me inderdaad al op dat het op een aantal moderne fieldwatches gebruikt wordt voor de vintage military look.

Als ik het goed heb is het oneigenlijke gebruik ervan trouwens nog steeds een “criminal offence”. :laughing:

8 likes

Trouwens ook een mooi maatje met 18mm. Heb nooit begrepen waarom de Everest met zijn 36mm kast toch 20mm lugs moet hebben

1 like

Da’s in mijn ogen misschien wel onterecht. Het is zonder meer de mooiste wijzerplaat van het stel, hij is 200m WR en heeft een erg eigen gezicht. Daar komt bij dat de AR coating ook erg, erg goed is. Alleen die display caseback met die extra mm dikte had echt niet gehoeven. Zeker niet bij zo’n ongedecoreerd knaken-uurwerk.

Dat geldt voor de Archimede, Seiko en Hamilton wel, die kunnen swappen dat het een lieve lust is, maar voor deze Smiths


:point_down:

Dat is mooi van proportie, maar nu moet m’n Smiths plotseling in dezelfde banden-doos grabbelen als mijn Nomos Ahoi en m’n, jawel, FrankenPoljot. Het moet niet gekker worden.

Dank je! Het was een korte NA en je kan zien dat ik geen enkele vorm van moeite heb gedaan om een achtergrond te beschrijven. Ook zeker omdat Smiths natuurlijk een herrezen merkje is onder de TimeFactors vlag, dus net zo historisch continue als het huidige Yema, IWC, Breitling of, weet ik veel, Lange.

Nogmaals dank. :slight_smile:

Het is wel makkelijker swappen met de rest van de kist, maar de proportie
 Tja.

De tampeloeres wordt er niet langer van als ik een iets groter horloge om doe, Henk. Da witte gij ook.

Maar nog erger: Mijn partner stelt hem erg op prijs en ik vermoed dat ze 'm ook gaat dragen. :slight_smile:

5 likes

Juist die wijzerplaat maakt hem voor mij minder aantrekkelijk. Puur een kwestie van persoonlijke voorkeur, hoor. Het is zonder meer een mooi ding!

1 like

Haha, ja ik ben wel blij dat die bij jou terecht is gekomen via Dao waar die ook een goed thuis had. Het enige horloge waarvan ik weet waar die is die ik hier heb verkocht. Van mijn Sinn met parelmoer weet ik niet waar die is terecht gekomen, de enige waar ik wel benieuwd naar ben. En van de rest is ook elk spoor onbekend.

Maar mocht je hem ooit toch wegdoen wil ik hem toch overwegen, het is de enige waar ik wel eens aan terug denk en dan denk, zou toch best leuk zijn om weer te hebben.

Van je fieldwatches vind ik de Smiths toch de leukste en qua specs kan die ze allemaal aan.

Veel plezier met deze bandenvretert

2 likes

Zeker een fantastisch horloge. Veel rustiger dan de Hamilton wat ik een plus vind.

Groeten van z’n Britse metgezel (zie kraaienpoot van het Britse MoD)

7 likes

Hee, iedereen hoeft 'm niet mooi te vinden, maar ik doe 'm de komende vijf jaar niet weg. Die groene SARB017 was onmogelijk te combineren, en die heeft het ook vijf jaar vol gehouden, dus deze lijkt mij meer staying power te hebben. :slight_smile: Wat me wel bevalt aan die Alpinist is de waanzinnige waterdichtheid. En Cathedtral hands.

J is het er mee eens. :slight_smile: Maar zoals gezegd, als daar ooit reuring in komt, dan ben jij de man met de dibs.

Vertex! Met de blocky indices. Ik vind 'm cool. Zeker ook die rooie balls naast de cock op 12.

Ik zie dat niet goed op jouw foto, maar jij hebt bij 12 toch ook zo iets op de plaat staan als bij die Serica?

Hoe dan ook, cool!

3 likes

Zeker, daar hangt ook een piemel met rode ballen :grin:

1 like

Blijft cool. Ik twijfel, als piÚce de résistance van al het gerommel in de verzameling, nog steeds tussen de Hanhart 417 ES 42, wachten op de Hanhart 417 ES 39, de Excelsior Park in oud-roze, en de Farer Moritz.

Kortom, er moet nog een handwindertje komen, een chronograaf. Die blocky Vertex zo in ogenschouw nemende heeft de Farer Moritz weer een streepje voor gekregen.

2 likes

Allemaal mooie stukken, die Farer doet mij het meest. Overigens heeft Vertex ook mooi vintage chrono spul

1 like

Een heerlijke cleane aanwinst , die bij mij nu ook op het wensenlijstje staat .
Veel draagplezier gewenst :+1:

3 likes