Bv. Een Zelos Eagle 2 TI met La Joux Perret G100 Soigné 68 uur gangreserve.
Of een eco-drive van citizen,echter geen automaat.
Die Zelos ken ik nog niet, ziet er ook gaaf uit! En ook weer een nieuwe route qwa uurwerk, zullen vast nog wel een paar merken zijn hiermee! Tnx!
Microbrand uit 2014 uit het verre Oosten. Merken zonder historie en aan jou de keus of je dat belangrijk vind.
Heeft verder niets met de kwaliteit te maken, die is vast prima en de prijzen zijn ok. Alleen rekening houden met 25% extra kosten bij import van buiten de EU. (BTW vooral).
Je bent op zoek naar een fieldwatch, maar de kompasfunctie vind je overbodig? ![]()
Hmmmmm… Interessante gedachte!!

Hier zeer blij met mijn Seiko SPB409J1.
Het 6R54 uurwerk doet het goed met een gangreserve van 72u.
Ik heb er een kort NA topic voor gemaakt:
Overbodig ja en nee😅. De seiko alpinist heeft een extra kroon waarmee je de kompas kan draaien volgens mij. Die luxe feature hoeft niet per se van mij. Gaat mij vooral om de duidelijke afleesbaarheid. Neemt niet weg dat dit horloge hoog op mn verlanglijstje staat. Vraag vooral in dit topic naar de calibers met een wat langere gangreserve in dit segment😁
Ja die had ik laatst ook gespot! Mooi horloge, bedankt voor de tip!
Dat is echt een plaatje ook! Deze nog nooit gezien met een witte plaat, staat mooi op die stalen band!
Mooi! Ik vind de deelverzameling field watches leuker dan het complete gamma aan tool watches, dus laten we het op een field watch houden.
Hou toch op. De helft van de leuke field watches zijn nota bene handwindertjes of quartz horloges. Koop gewoon wat je mooi vindt, en leef met die keuze.
Interactie met je horloge zorgt ook voor binding, en dus stel ik handopwinders vaak wel op prijs, ook omdat ze vaak mooi plat blijven.
Vrij groot en dik, het zou mijn keuze niet zijn. Pak dan liever de SPB507, de nieuwe. Die is wat duurder, maar een halve millimeter dunner, en heeft een zwarte datumschijf. Het ontspiegelde saffier van Seiko is verder prima, in deze serie. Mooi helder.
SPB507 dus.
Meh.
Ik heb 'm gehad. Met 38x12mm ook niet de dunste, precies, maar heel erg goed draagbaar. Ik heb 'm bijna achter het behang geplakt uit pure frustratie omdat het saffier zo irritant spiegelde dat ik er gewoon niet mee kon leven. Hamilton levert niet fatsoenlijk ontspiegeld kutsaffier. Ik heb drie horloges van ze gehad met allemaal hetzelfde euvel.
Daarom raadt ik Hamilton af.
Voor 1350 ballen is deze Seiko Limited met 6L uurwerk een absolute no-brainer. Dit ding heeft het helderste box saffier wat ik ooit op een horloge heb gezien, de afleesbaarheid is daarom excellent.
De 6L automaat is de concurrent van een ETA 2892, en daarmee best dun, waardoor deze SJE085 met box saffier toch op 11,1mm dikte blijft steken. Da’s echt een mooie dunne maat. Bovendien loopt de 6L als een zonnetje. Soit, heeft 45 uur power reserve, maar zoals ik al zei, dat is een edge use case waarvan ik durf te zeggen dat het onzin is, in roulatie.
De originele band is kut. Dat wel. Die ligt bij de mijne nog ongebruikt op zolder. 18mm is wel een mooie maat, genoeg banden te vinden.
De PRS29 van Smiths is een hele goeie optie met een handwinder. Een handwinder? Ja. Een Handwinder. Die moet je gewoon dagelijks (of twee dagelijks) opwinden. Maar het horloge is fantastisch.
Nu heb ik heel veel field watches gehad. De Glycine Combat 7 Vintage, de Seiko SNZG011, de Alpinist SARB017, de Hamilton Khaki Auto 38, de Smiths PRS29, en ook nog kortstondig een anonieme limited Chris Ward schieten me te binnen. Hands down de beste van allemaal was de boven genoemde SJE085 limited.
In dit NA topic voor de SJE085 zet ik de reis langs field watches op een rij, omdat ik ooit dezelfde gedachtengang had als jij is het misschien wat voor je:
Hier een NA topic over de Alpinist Glacier, die nog 13,2mm dik was, en dus ook weg is gegaan wegens te dik:
Ik was in het NA topic erg enthousiast, horloge is ook mooi, maar ik heb 'm verkocht om de SJE085 te bekostigen.
Dan hier een NA van de Hamilton Khaki Automatic, waar ik nog enthousiast was tot de realiteit van het dragen van een spiegel me begon te storen:
Die is ook weg gegaan. Degene die 'm van me kocht ergerde zich er ook aan en heeft 'm ook weg gedaan. Diezelfde heeft nu een 13mm dikke Alpinist, dus hij kan daar dingen over zeggen. @Hotseflots, kom er maar in.
En tot slot een review van de Smiths PRS 29. Deze NA was een blijvertje geweest als ik niet tegen de SJE085 aan was gelopen. Het is voor onder 1000 Euro wat mij betreft de beste field watch die je kunt kopen.
Tot slot, één van de coolste field watches, maar dan moet je 2000 Euro + import uit de UK betalen, is de Vertex M36. Ook super cool. En ook geen lange power reserve.
Mee eens, was een keine vergissing in het modelnummer. Dit exacte model heb ik ook gepast
Bedankt voor de uitgebreide reactie! Ik lees in het forum wat meer problemen met de hamilton qwa saffierglas. Dat is inderdaad nadelig. Wel een mooi model vind ik. De 42mm was zelfs voor mijn pols te groot, de 38mm kon ik wel goed dragen.
Betreft de discussie qwa noodzaak wel of geen lange gangreserve. Die keuze is voor mij persoonlijk nog wel van belang. (Totdat ik daar anders over ga denken, dat maakt de hobby toch ook leuk😁 En als ik jullie daar over hoor, ga ik wel van gedachten veranderen… we zullen zien)
Als een stukje boven budget ook een optie is zou ik deze oppikken. 70 u gangreserve maar met een accurater uurwerk dan van de Hamilton. Bovendien echt een heel fraai horloge en naar mijn idee erg scherp geprijsd. (Is niet mijn horloge)
Dit is heel mooi! Bedankt voor de tip!
En fatsoenlijk saffier. Niet het helderste op de planeet, maar wel prima. Ik zou nog steeds eerder de SJE085 kiezen omdat het een echte field watch is en de Longines meer pilot achtig aanvoelt, maar zeker ook een prima kandidaat. Longines is op het moment goed bezig.
You must choose. Qua of kwa. Tip: kwa is net zo correct als kua of qwa.
![]()
![]()
Specificaties moet je nooit in de weg laten staan van een horloge waar je een klik mee hebt of wat je gewoon erg mooi vindt. Zo zat ik vroeger nooit in de wedstrijd, maar onder andere @Brick heeft me daar in veel discussies in beïnvloed.
Eén van mijn favoriete horloges is mijn neo vintage Reverso. Geen hacking. Totaal niet waterdicht meer, ook niet spatwaterdicht. Niet bijster nauwkeurig. Een amplitude die een beurtje suggereert. Het is ook nog een skeer handopwindertje. Maar toch. Super. Draag hem vaak.
We zien het resultaat van je overpeinzingen graag tegemoet. Can’t go wrong with an Alpinist, denk ik maar. Sterker nog, die Hamilton is ook geinig als je met het glas kunt leven.
Alstublieft. En de achterzijde is beschermd door een extra laagje goud
de hunters case.
Prima horloge om door de week mee te gaan werken en indruk te maken in de boardroom op een zeer bescheiden manier ![]()
Ja ja en nu lijkt die niet duidelijk afleesbaar, maar dat is die eigenlijk wel. De wijzers en indexen pakken het licht prachtig op zodra je ook maar iets beweegt.
True that.