Ondertussen is hij al een paar dagen in mijn bezit én om de pols. Niet elk horloge krijgt bij mij een NA, maar deze wilde ik jullie niet onthouden gezien de LE van 3000 stuks.
Al even speelde ik met de gedachten om een horloge met witte wijzerplaat aan de collectie toe te voegen. Geen crème of uitgeproken zilver, maar wit. Daarnaast was een formaat van 36-39mm en originele stalen band een must.
Toen zag ik de Seiko Alpinist SPB409J1 GMT LE.
De wijzerplaat is wit tot heel licht zilver, met een lichte sunburst die subtiel speelt met het licht. De kast is 39,5 mm en met 13,6 millimeter op papier vrij dik, maar op de pols valt dat prima mee. Het is tenslotte geen dresser.
Hij draagt erg comfortabel en voelt goed in balans met de stalen band. Deze Alpinist komt ook met een lederen band met vouwsluiting. Die laatste blijft bij mij ongedragen. De sluiting voelt degelijk en solide aan, wat bijdraagt aan het draagcomfort. Enige nadeel: er zijn maar twee micro-adjustments beschikbaar, wat de fijnafstelling met dit warme weer soms iets lastiger maakt.
De blauw geschilderde wijzers op een Alpinist zijn niet ieders smaak, maar ik vind het een subtiel en mooi detail dat bij de juiste lichtinval goed zichtbaar wordt. Dat blauw is overigens niet zomaar gekozen. Dit horloge is uitgebracht ter ere van het 110-jarig bestaan van Seiko. De originele Seiko Laurel uit 1913 had net als dit model geblauwde wijzers en een rode 12 op de wijzerplaat. De Alpinist-GMT heeft als knipoog een rode ‘N’ op het kompas. Wat mij betreft een mooie link naar het verleden.
Onder de motorkap tikt het 6R54-kaliber. Het is een automatisch kaliber met een office GMT-functie, 72 uur gangreserve, en een frequentie van 21.600 bph.
De 200 meter waterdichtheid is ruim voldoende voor dagelijks gebruik en zomerse activiteiten. De lume is degelijk en sterk genoeg om in het donker de tijd af te lezen. De datum is verwerkt op 4u30 en heeft dezelfde kleur als de wijzerplaat. De datum staat ook horizontaal i.p.v onder een hoek.
Wat mij betreft is dit momenteel het ultieme zomerhorloge: fris, veelzijdig en met een knipoog naar Seiko’s geschiedenis.
Bedankt voor het kijken/ lezen.