Ik ben al even flink door de bestaande topics gegaan, verwachtend dat hier al een vraag over gesteld zou zijn. Mocht dit wel het geval zijn, stuur me dan graag naar de juiste hoek!
Ik ben opzoek naar een field/toolwatch. Je weet het wel, duidelijk afleesbaar, robuust. Daar zijn er al heel veel van. In alle budgetten van een paar tientjes tot aan de prachtige explorer. Uiteindelijk een kwestie van wat je mooi vindt, en uiteraard budget.
Toch wil ik nog even verder ingaan in de powerreserve/gangreserve van de verschillende uurwerken. De meeste uurwerken hebben een reserve van een 40uur. Ik zoek echter naar een model met een gangreserve van minimaal 60uur. Vrijdagavond horloge wegleggen. In het weekend iets anders dragen, en maandagochtend met een glimlach mn tikkende ‘werkhorloge’ weer omdoen.
Qwartz is een prima optie natuurlijk, maar wil dit graag ook met een automatisch uurwerk ervaren. Ik lees dat het verlengen van de reserve wat ten koste kan gaan van de nauwkeurigheid, dit vind ik niet zon probleem.
Nu heb ik zelf 3 horloges op het oog die dit zouden kunnen doen:
De seiko alpinist SPB121J1 met het 6R35 uurwerk (70uur gangreserve)
De Seiko (baby) alpinist SPB155J1 ook met het 6R35 uurwerk
De Hamilton khaki field auto met het H10 uurwerk (80uur gangreserve)
Ik ben benieuwd als jullie nog modellen en of uurwerken weten die ook aan deze criteria zouden kunnen voldoen. Mijn budget ligt tot 800 euro, maar ben ook wel benieuwd wat de hogere prijsklasse te bieden heeft, dus plaats deze hier ook maar!
Ik wil binnenkort tot aanschaf gaan van dit soort horloge, maar het zou zonde zijn als ik een pareltje over het hoofd zal zien.
Verder alvast bedankt voor de reacties en dit leuke forum!
Dit is wellicht een van de meest kloppende feiten.
Ik heb een winder voor 2 horloges, 1 omdat ik die altijd op zaterdag draag (iets met voetbal en bijgeloof) en de 2e is het 2e mechanische horloge van mijn vrouw, die eens in de zoveel weken wisselt.
Verder wissel ik elke 2-3 dagen van horloge dus maakt die 40 vs 80 uur geen moer uit.
Ja hier heb je een punt echter, ik ben hier nog niet zo heel lang lid, dus denk ik (voorlopig) nog dat dit mn laatste aanschaf zal zijn. Ik ga dus alleen wisselen tussen mijn werkhorloge en weekendhorloge.