NA: Misschien dan toch de beste field watch ooit?

Dus je valt niet over de secondewijzer? Want ik heb me laten vertellen dat een dress watch juist geen secondewijzer moet hebben. Een heer die zo nauwgezet op de tijd let, da’s een affront voor de gastheer of -vrouw. :slight_smile:

Dus die definitie van “dress watch” is dermate arbitrair dat ik ze, datum en al, tot echte dress watch bombardeer. Dank je. :stuck_out_tongue: :stuck_out_tongue: :stuck_out_tongue:

Dat is cool. Fieldwatches met 20 atm WR. Ik hou er van. Die afgekapte RAF wijzer maakt het meer een Flieger, maar toch. :+1:

Nou, 17 er uit en 9 er in vind ik een goeie vermindering.

Nee, dat was het serienummer. Dat nummer boven, in formaat xxxx-xx-xxx-xxxx, dat was, als ik me het goed herinner, het stock nummer. Juist. Van de Smiths website:

NATO STOCK No.
• 6645-99-515-2365

Zie boven. 17 inmiddels (het gaat hard), maar inderdaad. “Gekocht” was een typo.

Ik kon 'm wel hebben. Mijn polsmaat is rond de 18. Maar ik heb liever kleinere horloges. En zeker geen 13mm dik, als dat niet hoeft.

Ja.

Dank je man! :+1:

1 like

20 Bar WR, is inderdaad ook niet echt belangrijk voor een fieldwatch.
Het is ook maar een (gunstige) bijkomstigheid :wink:.

1 like

Authentiek? Voor mij wel. Met het mooiste uurwerk.

4 likes

Toen ik in Griekenland was heb ik me verwonderd over de deplorabele staat van veel van hun oudheidkundige schatten. Oftewel ruïnes. Een vriend van me ging naar een stad in Japan, waar hij een prachtig gebouw van hout en rijstepapier ging bekijken. Hem werd verteld dat dat het oudste gebouw in de stad was, zo’n 400 jaar oud.

Toen hij vroeg “maar hoe zorg je er voor dat het nooit afgebrand is?” werd er gelachen. Het gebouw was al talloze malen afgefikt, maar altijd exact als replica op exact dezelfde plek weer opgetrokken. Ik begrijp de Japanners beter dan de Grieken.

Authenticiteit zeg me alleen iets wanneer mensen claimen het te zijn terwijl er prior art bestaat. Dan is het een discussiepunt waar ik graag over doorzaag. Maar anders? Het object spreekt voor zich.

Jij hebt gewoon een retecool horloge met mooi uurwerk waar Minerva op staat, en da’s een roemruchte naam om op een wijzerplaat te hebben. En zeg nou zelf, het logo is zelfs cooler dan vintage Tissot. :+1:

1 like

Mooi beschreven deze fraaie handwinder, interessant Chris, veel plezier er mee gewenst!

2 likes

Bedankt voor je uitweiding!

Ik vind jouw Smiths denk ik het coolste van je collectie.

Wat ik gaaf vind aan de pythagore is het verhaal er omheen van het eigenaarschap van Frey. En het uurwerk, de manufacture, de gulden snede en pythagoras. Ik denk alleen niet dat het ooit door een echte ‘flieger’ gedragen is…

1 like

Daar heb je een punt, dat in ogenschouw nemend zijn er weinig échte dresswatches. Overigens zat ik je maar te stangen, ik reken het ook als dresswatches. Overigens vind ik die Smiths één van de mooiste fieldwatches, de lugs lijken wel iets te lang, maar het 36mm maatje compenseert dat weer. Zelf classificeer ik mijn Sinn 556a rs ook als fieldwatch. De maat van 38,5mm is ideaal, evenals de 200m waterdichtheid. De uitstraling en kast vind ik ook perfect, alleen de transparante caseback en datum hadden niet gehoeven van mij.

3 likes

afbeelding

:joy:

Ik heb ze beiden gehad en die Hamilton is leuk, en is maar 5atm, spiegelt enorm en heeft gewoon geen lume. Die Smiths heeft daarbovenop ook nog anti magnetisme, dat is een echte field watch in alle opzichten. Altijd goed afleesbaar, hogere wr en zijn formaat gaan voor de overwinning bij mij.

2 likes

Ik vrees, want ik zit nu naar “All Creatures great and small” uit 2020 te kijken, dat onze dresswatches vandaag de dag gewoon een werkende man’s horloge waren in 1930-1955. :slight_smile: De gekkigheid is daarna pas in zwang geraakt.

Fantastische serie trouwens, ik raad 'm aan als escapism. Maar dat komt goed uit, want ik werk meer dan dat ik in billentikker geacht wordt bij het diner van Barones van Veurst tot Veurst te verschijnen.

Hee! Je hebt een rooie seconde! Dat geeft 'm net meer sjeu. Leuk man. Dit hangt mooi tussen field en Flieger in, maar die kasten van Sinn zijn fantastisch mooi gesatineerd.

Ai. Mijn Hammie doet 10atm. Daar heb ik 'm op uitgezocht. Wel spiegelen als een maleier. Ik snap niet dat Hamilton begon met 100m WR field watches, en af en toe 50m WR versies produceert. Waarom is de Jazzmaster niet waterdicht? Het is een raadsel.

De Yema was ook nog een soort van serieuze kandidaat, maar die was helaas te dik. Als die 2mm dunner was geweest was het een topding.

2 likes

Dat is ook het minste waar ik voor ga, 5atm vind ik geen field watch specs. Dat maakt de Hamilton met zijn andere nukken oninteressant. Wel jammer want ik vind het een leuk ding verder maar die 5atm zijn onvergeeflijk.

1 like

Wat is de meerwaarde van “anti magnetisme” ?
Meerwaarde vind ik persoonlijk dat alle getallen erop staan, saffier glas, goed waterdicht, beschermde schroefkroon, en goede lumen. Samengevat, vooral de duidelijk en degelijkheid.

1 like

De Sinn’s (en Damasko’s), blijven toch verrekt mooie klokjes !

2 likes

Het is niet iets waar ik naar zoek maar de Smiths gewoon heeft en dat is een leuke bonus.

1 like

Mooie aanwinst Chris! Het verhaal had wat minder achtergrond zoals je al zei, maar heb me desondanks toch prima vermaakt.

Het helpt misschien wel om het horloge netjes op tijd te laten lopen nu we dagelijks best vaak in de buurt van magnetische velden komen. Speakertjes in je laptop kunnen het al doen. Laatst had ik het ook bij mijn NY0040, geen idee waar ik dat heb opgelopen…

2 likes

Simpel. Ik heb naast m’n PC twee studio monitortjes staan. En in de vensterbank van m’n slaapkamer een vrij forse bluetooth speaker. Ik hoef me met dit horloge geen zorgen te maken wanneer ik in de buurt van die speaker kom met m’n hand.

En zo zijn er nog wel meer magnetische velden. Nu is normaliter 4800 A/m wat veel Seikootjes als standaard doen, bijvoorbeeld, wel genoeg, maar 20.000 A/m of 250 gauss is een lekkere zorgeloze rating.

Laat staan jouw serieuze stereo spullen. :slight_smile: Al kom je daar niet met je pols bij in de buurt. Maar dank je. Er is genoeg veranderd om weer een excuus voor een bakje koffie te hebben, toch? :slight_smile: Ik rij die kant wel een keer op, tzt.

1 like

Dat sluit ik als oorzaak niet uit :grin:
Uitstekend idee, volgende week er nog even een paar dagen zakelijk op uit (als het allemaal doorgaat) en daarna geen reisplannen. Van harte welkom!

1 like

Ik was op zoek naar een mooie field watch, en deze moet het gaan worden. :+1:
Nu nog even zoeken naar de beste prijs.