NA+MOD: SKX Save Daocean - Mk. II (2023)

Maar Dao, die had je toch al?

NEEN. Dit is de 2e, nieuwe versie :sunglasses:

Inleiding

Vijf jaar geleden alweer, vroeg ik @HanDavinci om een mod, samen kwamen we op de Save Daocean:

Ik vind dit nog steeds een van de meest geslaagde SKX mods die ik ooit heb gezien. Toch heb ik het unieke horloge twee jaar geleden (in een vlaag van verstandsverbijstering) verkocht. Ik had teveel horloges naar mijn zin, kreeg het op mijn heupen en ik had een Christopher Ward met een saffieren blauwe wijzerplaat, waarvan ik dacht dat die een blijver was. Maar na een tijdje raakte ik ook op de CW uitgekeken en had ik ze geen van beiden meer. Niet erg. Tot het ineens twee jaar later ging knagen als ik foto’s van de Save Daocean zag. Stomkop!

Ik heb de koper natuurlijk op goed geluk gevraagd of hij er toevallig weer afscheid van wilde doen. Maar @Tommyvee is een wijzer man dan ik. Groot gelijk.

Gelukkig heb ik tussendoor allang zelf de benodigde mod-vaardigheden opgedaan en bedacht ik me: fuck it. Ik maak hem opnieuw. Maar niet identiek.

Ingrediënten

Ik heb geen bestaande SKX genomen, maar dit keer alles los besteld:

• Originele wijzerplaat van de Samurai Save the Ocean
  • Originele wijzers van de Sumo Save the Ocean
  • NH35 uurwerk
  • Crystaltimes / SeikoMods (hierna: CT/SM) SKX kast
  • CT/SM kroon gesigneerde kroon
  • CT/SM saffierglas met blauwe AR coating
  • CT/SM blauwe AR saffier caseback (200WR)
  • Custom blauwe rotor
  • Namokimods Yachtmaster bezel insert (staal)
  • Namokimods laser etched chapter ring (staal)
  • Strapcode Oyster bracelet

Zoek de verschillen

Ik wilde hem nét iets anders laten zijn dan de Mk. I, maar ik kwam er ook achter dat alle keuzes gewoon perfect gekozen waren. Ik heb het daarom vooral in de details gezocht.

Er zijn verschillen met de eerste versie:

• Blauwe AR ipv clear AR. Clear AR heeft praktisch altijd mijn voorkeur, maar in dit geval met het vlakke saffier is de blauwe AR heel subtiel en slechts zelden zichtbaar. En als het zichtbaar is, trekt het in dit geval de blauwe reflecterende plaat en de stalen chapter ring meer naar één geheel. Blauw op blauw geeft net een mooie diepte, zonder dat het afleidt.

• Saffier caseback. Geen must, maar ik wilde wat extra speciaals doen. Normaal gaat dat echter ten koste van de waterdichtheid, een no go wat mij betreft (in ieder geval bij een duiker), maar CT heeft dus een 200 WR versie.
  • De NH35 is zo mooi niet, dus de blauwe rotor voegt dan net weer wat extra’s toe.

• De NH35 heeft hacking en winding, wat het SKX uurwerk niet had. Plus er zit geen onnodige dagschijf achter deze wijzerplaat verborgen.
  • De chapter ring is nu van betere afwerking
  • De Yachtmaster bezel insert op de Mk. 1 is ceramisch. Op de Mk. 2 is staal. Dat zie je. Beide hebben pros en cons. De stalen is iets meer uitgesproken: de cijfers liggen er iets hoger op, zijn meer gepolijst, scherper en het matte deel iets meer ‘metallic’. Dat maakt dat hij er extra crisp uit ziet. Bij de ceramische versie leek het matte deel wat sneller viezig (vingerafdrukken o.a.), maar in de zon bleef die wel iets meer mooi mat, de stalen versie reflecteert iets meer.

• De gesigneerde kroon is echt in dezelfde stijl als de YM bezel insert: de S ligt hoger en is gepolijst, alles eromheen is mat en weggelaserd. Goede match.

• Verder weinig noemenswaardig: geen OEM kast maar CT kast. Ik zie geen verschil.
  • Zelf gemod :slight_smile:

Het modden zelf

Alle spullen:

De Samurai plaat gaat uit van de kroon op 3. De kroon van de SKX kast staat op 4. Dus de pootjes staan verkeerd. Die moesten er dus af:

Chapter ring, glas, bezel en caseback op de case. Waarbij je steeds op elke stap wel weer een uitdaging tegenkomt. Zoals het piemeltje van de chapter ring die te groot was voor het gaatje in de kast. Heb ik weer. Beetje bijvijlen en klaar.

Rotor eraf - weer ff lastig. Mijn horlogeschroevendraaiertjes zijn te klein voor de brede inkeping op de rotor die je los moet draaien. Dus dan maar een oud bitje met de Dremel op maat maken. Kroon erin, kast even op waterdichtheid testen (niet bepaald 200m test, maar okee we doen het ermee):

Kroonstift op maat maken:

Vervolgens wijzerplaat en wijzers erin, maar dan heb ik wat zweet in mijn handjes omdat ik niks wil beschadigen en bezig ben geen stofjes erin te krijgen, erachter kom dat ze er toch inzitten en door ga tot het perfect is. Geen tijd voor foto’s gehad dus :stuck_out_tongue:

En dan: genieten!

En meer genieten

En nagenieten

Einde

Nu durf ik toch opnieuw te zeggen: deze gaat nooit meer weg :innocent:

Bedankt voor het kijken!

90 likes

Lekker bezig weer Dao! :ok_hand: Is dit alweer het moment om dibs uit te roepen? :crazy_face:

1 like

Nooit is toch bijna nooit bij jou? :crazy_face:

1 like

Ik vind het een mooi verhaal met mooie fotos en ik heb respect voor het feit dat je dit zo netjes doet. Ik kan met de beste wil van de wereld geen fan worden van SKX mods die het karakter significant veranderen, maar dat wist je al. Ik hoop wel dat je er plezier van gaat hebben.

1 like

Mooi ding en mooi vastgelegd :sparkles::100:

1 like

Proficiat, veel respect van deze kant. Wat een mooi horloge. Veel draagplezier!!:watch:

1 like

Hey @Dao, ruilen? :rofl::rofl::rofl: . Geweldig man. En nu 2 x een prachtige aanwinst! Allebie genieten

1 like

het is werkelijk een hele stunt zoiets :+1:
ik zou er echt niet aandurven beginnen,
en ja, hij is gewoon prachtig,
draag hem met plezier

1 like

Pwoahhhhh,

Geweldig mooi geworden!

Geniet ervan.

1 like

Mooi werk!

1 like

Heel erg mooi gedaan.

1 like

Lekker aangemodderd weer :clap:t3:
Dit blijft toch wel een hele mooie combinatie zo :heart_eyes:

Het gaat toch altijd een beetje jeuken als ik weer zo’n topic voorbij zie komen. Al is de SKX case niet mijn ding. Misschien ga ik toch ook weer eens iets bouwen maar dan met een Turtle case ofzo.

1 like

Mooi verhaal en mooie foto’s en het resultaat mag er wezen, knap gedaan hoor

1 like

Jij durft zeg, super gaaf.

1 like

Very nice

1 like

Leuk stuk, mooi resultaat! Geniet ervan.

1 like

Goed geschreven en uitgevoerd. Knap resultaat :+1::star_struck::muscle:

1 like

Is ook de meest gekopieerde❗️

Was ook mijn inspiratiebron, maar wou geen 1op1 kopie maken.

3 likes

Knap staaltje werk :+1:t2:
Geniet ervan

1 like

Een prachtig gemodificeerd horloge ,petje af en een dikke proficiat :ok_hand: :ok_hand:

1 like