Al eerder wat mods in elkaar gezet, maar nog niet eerder een Pilot in elkaar geknutseld, tot gisteren
Door een link via het Uhrforum terecht gekomen op de webshop sk-watchparts. Deze duitse firma heeft wat leuke bouwpakketten voor ETA en Miyota uurwerken en daar deze gevonden.
De kast is 41 mm en is er in de smaken geborsteld, gepolijst en PVD zwart, met als optie mineraal of saffierglas. Qua wijzerplaatcombo is er enkel nog de pilot te vinden, maar gelukkig precies de combinatie die ik zocht.
Het enige wat ik iets minder vond is het gebruik van een witte datum, maar gelukkig had ik onlangs een nieuwe NY0040 gemod (en het 8203 uurwerk met zwarte verwisseld voor een standaard 8215) en hiermee een passende oplossing al klaar liggen
Uiteindelijk gekozen voor de geborstelde uitvoering met saffierglas en het resultaat is de Flieger zoals ik 'm graag wilde hebben.
De deksel is voorzien van een zichtbodem, deze is wel gepolijst wat gelijk ook laat zien waarom ik de kast zelf in geborstelde uitvoering heb gekocht want het lijkt wel een vlekkenmagneet
Thx Het is inderdaad erg leuk om zoiets vanaf nul op te bouwen.
Ik heb dit al vaker gedaan, maar dan met name bij duikers (veelal Seiko, Vostok en Chinees spul), maar de “duitse” Flieger was voor mij een leuk alternatief op bijv. een Sinn 556 (top horloge, maar net iets te klein), een Tissel (optisch mooi, kwaliteit schlecht) en een Stowa (mooi, maar prijzig).
Qua kosten zat het bouwpakket zonder uurwerk op € 102,10 (plus € 15 verzendkosten).
Een Miyota 8215 uurwerk met witte datum kost normaal gesproken ca. € 60, maar met zwarte datum zit je vaak een stuk hoger (ca. € 80-90). Alles bij elkaar geteld was ik ca. € 200 kwijt, maar dat leek me een schappelijk totaal voor een projekt naar eigen smaak
Hmmm… laat ik het zo zeggen, als je al eens een keer wat gemod hebt, is het goed te doen. Het meest tricky is de stem op maat krijgen zonder het uurwerk te verknoeien. Als je zoiets niet eerder gedaan hebt zou ik adviseren eerst eens wat op wat oud spul te oefenen. De juiste tools is uiteraard ook het halve werk.