Een paar weken geleden vonden we op MP een mondia moonstone. Net als de rado starliners daterend van de tijd van de eerste maanlanding of daaromtrent en met blauwe wijzerschijfjes, dus hier erg gewild. Het horloge liep, maar liep slecht volgens de advertentie, toch de gok gewaagd en dit is ie bij aankomst
We zullen het wel zien bij de demontage. Eerste struikelblok de kastdemontage. Het is een plastic monoblockast. Eerst heb ik het glas verwijderd met het daartoe bestemde gereedschap: een tissot spanring glazenafnemer.
Dan ben ik de wijzers gaan verwijderen en ik had geen beschermplaatjes voor de plaat, die ben ik in allerijl bij een kennis gaan ophalen.
Gevolgd door de kroondemontage en die ga je echt voorzichtig met het juiste gereedschap moeten verwijderen en met heel veel beleid want het ding is oud en alle vet dat er ooit gezeten heeft uitgedroogd. Monobloc kasten hebben doorgaans een 2-delige tige en het is de bedoeling dat je deel 1 verwijderd. De tool om dat te bewerkstelligen ligt naast de kroon.
En toen kwam het, de mechaniek komt niet uit de kast. Ja hoor secondelijm gebruikt. Waarom is me een raadsel. Na heel wat voorzichtig wrikken en wringen de mechaniek met plaat er uit gekregen. Secondelijm voorzichtig verwijderd. De pijltjes wijzen naar een laatste restantje secondelijm. Niet leuk. 1 beschadiging gemaakt bij het wrikken, zo voorzichtig geweest en 1 keer toch uit geschoten, kleine kras op WP
Dan gaan we demonteren, eerst de wijzerplaat eraf en oh nee er ontbreken parts, had het gelijk gezien. de datum pal ontbreekt en bij demontage van de datumschijf - vasthoud - brug bleek ook de bijhorende palveer te ontbreken. Dus reservemechaniek gezocht. ik zet dan doorgaans - indien mogelijk - het volledige datum werk over ipv enkel pal en palveer
We demonteren en toen zagen we dat de spiraal niet ok is. Normaal doen we alle correcties voor kuisen behalve de spiraal, stel je voor dat het aan vettige olie of magnetisme ligt. Dus helemaal gedemonteerd en alles de pot in, klaar om naar de kuismachine te gaan
Dan gaan we weer monteren en kijken we als eerste naar de spiraal, nee die is niet goed. Er zitten 3 knikken in en ze staat scheef.
Eerst corrigeren we de knikken zodat alles weer mooi concentrisch komt te liggen. dan halen we de scheefheid weg en dan leggen we de bijgewerkte spiraal op de balansbrug om te kijken of de laatste winding juist ligt en of de pitonblok juist naar rechts / links gepositioneerd is om de virole in het midden te krijgen.
Eens gecorrigeerd draai je de brug om en test je of de laatste winding juist in de regelsleutel ligt: je moet de regelsleutel links en rechtsom bewegen en daarbij mag de spiraal niet misvormen. Misvormt ze dan ga je het regelsleutelpinnetje corrigeren naar passend voor de laatste winding.
dan monteren we de spiraal terug op de balans en bevestigen we het geheel aan de brug en controleren we of alles nu nog steeds concentrisch is en ligt
Na deze operatie is de balans weer in het kuismachien gevlogen en tijd terwijl hebben we de mechaniek gemonteerd. Incablocmontage ben ik vergeten te fotograferen dus we gaan ineens naar de veermontage
gevolgd door raderwerk en anker. Het is weer een mechaniek met centrale secondenwijzer, dus die geven we een weinig 9010 op zijn verdikking vooraan alvorens hem in de mechaniek te steken
En dan gaan we naar voren voor wijzerwerk, opwindwerk en datumwerk. Eerst plaatsen we de wijzerspanning, die staat in dit geval excentrisch en zit dus niet op de minuutpijp = foto 1. Gevolgd door het opwindwerk
Dan gaan we verder met het wijzerwerk en datumwerk. Bijzonder hierbij is het wisselrad met tap alsook een datumrad met tap, je voorziet beide tappen en/of het gaatje waarin ze vallen van een smering, zoniet gaat alles snel slijten en / of stroef lopen
en dan werken we af
Ondertussen is de balans ook weer gekuist en proper en kunnen we ze monteren en overgaan naar de tussentijdse timing.
Tussentijdse timing half opgewonden veer. Ik denk dat dat er netjes uitziet. ik zag nog een piepkleine scheefte op de spiraal, maar deze is dusdanig klein dat ze geen invloed meer heeft op de loop, dus we blijven er verders af:
Nu monteren we de wijzerplaat en de wijzers en stellen we de datum juist in
dan kan nu alles de kast in en gaan we ook weer de 2-delige tige monteren. Voor het gemak heb ik om de datuminstelling en de wijzerspanningscheck de tige uit 1 geheel uit de reservemechaniek gebruikt. Bij het terugplaatsen van de 2-delige tige niet vergeten het uiteinde van deel 2 en het begin van deel 1 van vet te voorzien, anders loop je alsnog risico het geheel te breken bij terug duwen
Dan nog eventjes de eindtiming met volopgewonden veer checken
En ziehier het eindrseultaat een supper knappe mondia moonstone
We zijn er helemaal weg van en het draagt heel erg licht. Cool blauw blauw blauw we love blauw. De nog resterende vrije plekjes gaan zo wel snel vol staan
That’s all folks, tot een volgende keer maar weer!