Ik benader de voltooiing van mijn collectie. Van alle gewenste soorten en stijlen heb ik wel iets wat me heel goed bevalt. Er was alleen nog één lacune (voor zover ik me nu kan bedenken althans): een ‘dirty dozen’ horloge. Alleen zijn de originele te duur, te klein, te kwetsbaar en niet ongevaarlijk door radium. Het moest dus iets dirty dozen-ACHTIGS worden.
Ik had al vaker Chinese hommages langs zien komen, vaak van Baltany, maar die naam op de plaat is het niet helemaal en een plaat zonder tekst óók niet. Verder ben ik niet van bestellen bij Ali. Wel was ik in het blauw al een paar keer niet snel genoeg.
Toen zag ik in het topic ‘leuk eerste horloge voor 13-jarige’ van @olof023 in de opening meteen een link naar een dirty dozen-hommage van MWC voorbij komen die me erg beviel. Prima specificaties, groter dan het origineel (39mm), automaat, van een in Zwitserland gevestigde (Duitse?) onderneming, 50mm WR is voldoende voor normaal gebruik, en met 50 euro korting op de toch al niet hoge aanschafprijs van 289 euro. Ik heb zelden zo snel op de knop gedrukt en 2 dagen later was hij in huis.
Hij komt in werkelijkheid toch kleiner over dan zijn 39mm zou doen vermoeden. Ook wijken de specificaties af. Hij zou vaste bandaanzetten moeten hebben, maar heeft ie niet. Wel drilled lugs. Ook was een schroefkroon voorgespiegeld, die hij niet heeft. Verder vind ik de kroon esthetisch het minst geslaagde onderdeel. Te modern, te ‘recht’ en te hoog (steekt te ver buiten de kast). Windt daardoor wel gemakkelijk op.
Niet voldoende om terug te sturen, maar daardoor wel de enige aankoop van dit jaar die enigszins teleur stelt. Heeft in ieder geval weer een jeuk gekrabd, om maar eens een fijn anglicisme te gebruiken.