NA: Na 9 jaar dromen nu werkelijkheid

De korte versie
Jeuh! Ik heb een Omega Speedmaster Professional Hesalite 3861!
U mag doorscrollen naar de foto’s. :rofl:

De lange versie
Degene die me al langer kennen weten dat ik niet erg kort van stof ben. :stuck_out_tongue_winking_eye:
Voor een aantal is het niet een verassende NA, gezien ze wisten waar ik mee bezig was in de afgelopen weken. Maar voor het zover is, even terug naar waar het allemaal begon.

In de zomer van 2014 was ik voor het eerst op vakantie in Zwitserland in het plaatsje Grindelwald. Een mooi bergdorpje met drie iconische bergen die het landschap bepalen in dit kleine stukje Zwitserland.

Nadat we de tent hadden opgezet gingen we boodschappen halen en het dorp verkennen. Naast de supermarkt zat een juwelier waar ik graag even wilde kijken. Ik wist dat Zwitserse horloges duur zijn, maar wist toentertijd nog niet waarom.

Tja, ik vond horloges altijd al wel leuk en draag horloges sinds mijn 6e, maar verder dan alleen een leuk uiterlijk ging mijn kennis niet. Naar horen zeggen wist ik dat er automatische horloges waren en dat Zwitsers er om bekend stonden, maar ik droeg alleen maar Quartz uurwerkjes. Welk merk? Maakt niet uit, als ik het maar mooi vond.

Met die kennis, of eerder het ontbreken van kennis, ging ik de juwelier in. Ik schrok van de prijzen, maar gelukkig hadden ze ook een hoek wat betaalbaar/goedkoop was. Je raad het al, dat was een hoekje met trend watches.
Ik vroeg waarom er zoveel verschil in zat, maar de beste man was heel geduldig en legde de verschillen in een notendop uit.

Enfin, de vakantie ging verder in deze prachtige vallei en omgeving, totdat we een uitstapje gingen maken naar Interlaken. Vergeleken met het dorpje Grindelwald, word je in Interlaken doodgegooid met AD’s en grote juweliershuizen. Ik schonk er niet heel veel aandacht aan, maar toen ik voorbij een etalage kwam stond daar heel alleen een horloge wat op een of andere manier mijn aandacht trok. Ik liep terug en zag een mooie chronograaf staan onder een vierkante stolp. Ik wilde even kijken en riep naar mijn vriendin: “Schat ga jij maar vast verder, ik ga even snel kijken”. Ik liep naar binnen en werd uiterst vriendelijk geholpen. Ik mocht hem zelfs even passen! Dat had ik nog nooit meegemaakt. Ik had inmiddels het prijskaartje gezien en schrok me wezenloos, dus het passen, daar paste ik even voor. Inmiddels wist ik dus dat het een Omega Speedmaster was, maar als leek had ik dus nog nooit van een Speedmaster gehoord, laat staan van het merk Omega!!!

Dat was dus mijn eerste kennismaking met de Speedmaster. Wat was ie mooi, maar dit is een horloge waar ik alleen maar van kan dromen. De vakantie ging rustig verder. De Speedmaster ben ik nog tegengekomen in andere plaatsen, maar eenmaal thuis was ik het horloge vergeten.

Een paar jaar later
Op mijn werk werd een nieuwe collega aangenomen. We merkten dat we het goed met elkaar konden vinden. Hij begon over zijn hobby’s te vertellen en het bleek al snel dat hij een echte horloge-nerd is. Ik vertelde dat ik ook altijd wel interesse had in horloges. Dankzij hem werden horloges wat serieuzer. Het duurde ook niet lang voordat ik mijn eerste automaat had gekocht.
Op een dag vertelde hij mij een keer wat voor een horloge hij voor een weekend had mogen lenen. En liet mij wat foto’s zien. Ja… je raad het al, een Speedmaster!!!
De interesse was meteen weer gewekt en vanaf dit moment bleef het door mijn hoofd spoken.

Een account maken op HF.
Niet lang daarna heb ik een account op HF gemaakt en toen ging het pas echt los. Ik denk dat ik nu 2,5 jaar hier rond hang. Tuurlijk keek ik regelmatig in het Speedmaster Only topic en kon ik er stilletjes van gaan genieten.

Even terug naar een paar maanden geleden
Je hebt soms wel eens van die momenten dat je even helemaal niks aan het doen bent en dom voor je uit staart. Zo’n moment had ik dus een paar maanden geleden. Toen ik weer bijkwam zat ik klaarblijkelijk al die tijd naar mijn horlogebox te staren. Tevreden keek ik naar mij kleine collectie en vroeg me af of ik er iets aan zou willen veranderen. Ja… de Seiko Presage mag er wel uit, want die draag ik nooit! Dan ga je denken wat daar voor in de plaats mag komen… juist, de Speedmaster!

Dus ik ging op internet eens kijken wat zo’n ding nou gaat kosten. Dat die prijzig is, dat wist ik al. Ik heb een paar pogingen gedaan om er voor te sparen, maar dat werd hem ook niet. Er kwamen altijd weer andere dingen tussendoor.
Toen kwam de wilde gedachte ineens naar voren om alles te verkopen en kijken wat ik dan zou moeten bijleggen. Warempel!!! De Speedmaster is ineens binnen handbereik.
Toen gingen al die radartjes in mijn grijze massa ineens draaien. Ik heb lang zitten piekeren en peinzen of dit nou een goed idee was.

Spijkers met koppen slaan
Nou het blijkt. Twee weken geleden was ik er zeker van en moest alleen nog een plannetje maken. Heel toevallig was er zelfs een topic over! Een week geleden begon het balletje te rollen en langzaam ging alles de verkoop in. Ik ging wat advies vragen en ging naar AD’s. Ik heb een 1861 kunnen proberen en de nieuwe 3861. Na wat wikken en wegen en adviezen die ik heb gekregen was het me eergisteren duidelijk dat voor mij de 3861 de beste keuze zou zijn.

Dinsdag was alles in principe verkocht. Vandaag heb ik het laatste horloge weggebracht naar een blije nieuwe eigenaar. Ok… en nu? Laten we dan maar gelijk doorpakken! Dus hop… ik ben de auto weer ingesprongen en ben op weg gegaan naar de juwelier die me een mooie prijs had geboden.

Wat een dag! Vanochtend om 9 uur was ik al onderweg om de BB58 weg te brengen. Om half 2 was ik bij de juwelier, om half vier stond ik weer buiten en om 5 uur was ik thuis!
Het kostte een hoop tijd, maar tja… je moet wat over hebben voor je grail! :grin:

Bedankt
Ook wil ik even iedereen bedanken die me gemotiveerd heeft, meegeleefd heeft, tips en advies hebben gegeven tijdens het uitzoeken naar welk model Speedy en uiteraard de mensen die mijn horloges hebben overgenomen. Jullie weten zelf wel wie het zijn :grin:
Wat kan een forum toch een mooi medium zijn! Keer op keer blijf ik me verbazen, maar hoe de jacht naar deze NA is gegaan, samen met de meelevende leden van HF is echt fantastisch… dus bij deze BEDANKT!

Helaas heb ik vandaag geen tijd meer voor mooie foto’s en ik ben helemaal kapot, dus jullie mogen het doen met wat snelle kiekjes van de iPhone, maar mooie foto’s zullen snel volgen! Ik plof op de bank en ga mijn Speedy bewonderen :grin:

388 likes

Geen foto te zien.

2 likes

Gefeliciteerd! Alleen geen foto’s te zien😂

1 like

Nice. Gefeliciteerd man. :tada:

1 like

Prachtig! Als mijn 1861 met deze band geleverd was, had ik die gehouden. Die band van mij was me een partij lomp… Enjoy! :+1: Draag hem nu op leer, of op een 633/1171 combo; mooie vintage “vibe” maar wat blikkerig.

4 likes

Mooi! Congrats :sunglasses:

1 like

Zo vet! Gefeliciteerd!

1 like

die Omega’s zijn echte knallers :clap:
draag hem met plezier

1 like

Nogmaals, gefeliciteerd!! :grin: Voor ons beiden. :sweat_smile: Ik hoop veel mooie foto’s te zien.

1 like

Ik snap jou wel, Gefeliciteerd ! Geweldige aanwinst

6 likes

Dit zijn toch de mooie momenten in een mensenleven. Geniet er van.
:pray::partying_face::heart:

1 like

Prachtige NA met een mooi verhaal van een lange horloge reis. Gefeliciteerd :partying_face: Nu genieten

1 like

Gaaf, gefeliciteerd!

1 like

Heel leuk verhaal,congrats,veel plezier! En nu weer gaan sparen voor een BB58 :innocent: erbij!

2 likes

Daar wil ik ook mee gaan afwisselen. Dus binnenkort eens kijken naar mooie banden :smile:

Jij ook! Het waren spannende dagen! Slapeloze nachten en een hartslag van 180. Gelukkig hebben we nu rust :rofl: Slaap lekker voor Straks! :rofl:

JUIST! :rofl:

2 likes

Gaaf Julian!
Mooie reis, topresultaat.
Gefeliciteerd :gift::partying_face::+1:

1 like

Schitterend horloge, gefeliciteerd!

1 like

Wat leuk dat je na al die tijd eindelijk een Speedy kan dragen! Heel blij voor je :smiley: :partying_face:

1 like

Dat is mooi zeg :het verhaal en het resultaat ! :ok_hand:een grote proficiat en genieten maar :+1:

1 like

Mooi verhaal naar je schitterende speedy.

Congrats en wat zal jij lekker slapen straks, met die speedy op je nachtkastje :wink::zzz:

1 like