Nog in maart gekocht maar door de corona uitbraak ernstig vertraagt. Lang getwijfelt of hij uberhaupt nog wel ooit zou komen maar werd uiteindelijk toch naar Nederland verzonden. Blij verrast dat alles toch nog goed gekomen is in deze lastige tijden. Een Bell-Matic is een horloge dat niet mag ontbreken als je van vintage Seiko houdt. Ik heb er al een aantal gehad, maar in Japan worden weer heel andere modellen aageboden dan hier in Nederland.
Het horloge is een 4006-7012 uit 1975. Het gaat in de horloge wereld vaak over zeldzaam. Maar deze modellen zijn zeker niet de zeldzaamste, dit was het model dat jaren juist lang de back bone was van de JDM Bell-Matics. Van alle Bell-Matics misschien wel het langste geproduceert geweest van redelijk aan he begin van de productie tot redelijk aan het einde gemaakt.
Ik ben toch gewoon voor dit model gegaan omdat ik deze simpelweg de mooiste vind uit de Bell-Matic reeks. De kast met strakke lijnen, de band, en de zilvere plaat met sunburst zoals zo iconisch en perfect is voor een vintage Seiko dress watch. Het is zelfs een stepped dial in Rolex terminologie.
Zoals wel vaker in Japan werd het beste voor eigen markt bewaart. De JDM Bell-Matics hebben een 27 jewel uurwerk ipv 17 voor de internationale horloges. Wat voor mij ook een positieve verrassing was is dat de band solid links heeft, zeer hoogwaardige band. Voor mij is dit de ultieme Bell-Matic.
Op het eerste oog ziet het er niet zo uit en ik kreeg in het incoming topic al de vraag of het nou gewoon afgeragd lelijk ding was of dat het alleen maar zo leek. Zie hier het resultaat van een ultrasoon bad:
Dit was wat ik hoopte. Ik heb dat met een vorig horloge ook gehad dat er een vaag soort waas op het horloge zit. Geen idee wat het is maar het verschil na een schoonmaak beurt is echt enorm en er komt een super strakke kast onder vandaan. Het glaasje ook gepoetst en het horloge weer in elkaar gezet. Een zeer voldoende avond besteding het horloge zo te zien opknappen.